دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9986

چهاردهمین كنگره سراسری باروری و ناباوری به همت انجمن باروری و ناباروری ایران در دانشگاه علوم پزشكی یزد در حالی برگزار شد كه پزشكان و متخصصان ایرانی توانسته‌اند حدود 90 درصد از مشكلات ناباروری را با موفقیت تحت پوشش قرار دهند.

برای 10 درصد باقیمانده نیز تحقیقاتی را در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی آغاز كنند تا در سال‌های آتی، مشكلی به نام ناباروری، 100 درصد درمان پذیر باشد.

دكتر محمدرضا نوروزی، متخصص اورولوژی ورئیس انجمن باروری و ناباروری،  با اشاره به میلیون‌ها نفری كه هر ساله به جمع زوج‌های نابارور اضافه می‌شوند، می گوید: یكی از مواردی كه معمولا به آن كم توجهیم، عوامل روحی است كه به‌صورت غیرمستقیم در درمان ناباروری دخیل هستند، چرا كه سبب می‌شوند شرط لازم برای باردار شدن یعنی توانایی جنسی افراد دچار اختلال شده و روابط جنسی كمرنگ شود. بالا رفتن سن ازدواج هم یكی دیگر از مواردی است كه شانس باروری را كم می‌كند.

دكتر نوروزی معتقد است كه افزایش این زوج‌های نابارور، خواه ناخواه جوامع پزشكی را برآن می‌دارد كه درمان‌های جدید را به كمك بگیرند. از آنجایی هم كه تقریبا تمام زوج‌های نابارور برای داشتن یك بچه و آن هم سالم تلاش می‌كنند، اولویت برنامه‌های ما هم بالا بردن كیفیت درمان برای پیشگیری از چند قلو زایی و تلاش برای تولد كودكان سالم است.

بیشتر تلاش‌های جدید هم برای بچه دار شدن افرادی صورت می‌گیرد كه اصلا شانس باروری ندارند، به این معنا كه درمان ناباروری به سمتی پیش می‌رود كه شانس درمان 100درصد باشد و اساسا ناباروری مفهومی نداشته باشد.

درمان‌های جدید

دكتر منصوره موحدین، متخصص جنین شناسی و دبیر علمی كنگره، جدیدترین مبحثی را كه در كنگره به آن پرداخته شد و مراحل تحقیقاتی و حتی بالینی را هم پشت سر گذاشته بود، چنین معرفی می‌كند: ما در چهاردهمین كنگره ناباروری، مباحث جدید متعددی داشتیم كه برخی از آنهاحقیقتا موضوع روز دنیا هم بوده است، مثلا كار روی بیمارانی كه به داروهای روتین جواب نمی‌دهند و درمان‌های معمول نمی‌تواند برای آنها مفید باشد، قسمتی از این مباحث است و ما در حال حاضر، بررسی می‌كنیم چه داروها و چه پروتكل‌های درمانی باید برایشان در نظر گرفته شود. وی دستیابی به هدف بالا را كاری فردی و منحصر به یك تخصص نمی‌داند و می‌گوید: البته دستیابی به درمان بیماران سخت یا بیمارانی كه به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهند، كاری گروهی است كه هم جنین شناسان، هم متخصصان زنان و زایمان و هم اورولوژها و هم متخصصان ژنتیك باید در آن همكاری كنند.

دكتر موحدین در ادامه و در پاسخ به این سؤال كه آیا این موضوع شامل افرادی كه آی‌وی‌اف كرده‌اند و جواب نگرفته‌اند هم می‌شود، به همشهری می‌گوید: بله، اساسا این راهكار‌ها برای كسانی است كه از روش‌های موجود و معمول جواب نگرفته‌اند و یا چندین سیكل درمانی بی‌نتیجه را در كارنامه درمانی خودشان داشته‌اند.

وی در ادامه به لزوم استفاده از روش‌ها و داروهای جدید برای این افراد اشاره كرده و می‌گوید: ما دنبال استفاده از داروها و درمان‌های جدید برای این افراد هستیم كه خوشبختانه این داروها در ایران هم وجود دارد اما نكته‌ای كه هست تفاوت در پاسخ دهی افراد به این داروهاست كه براساس تفاوت‌های فردی و جثه افراد و آناتومی آنها میزان جواب دهی متغیر است. در این میان، پزشك معالج، ركن اصلی را دارد كه باید تصمیم بگیرد و راه حل مناسب را پیدا كند چرا كه این داروها عوارض مختلفی دارند و اگر درست مصرف نشوند، سودمند نخواهند بود.

به اعتقاد  دبیركنگره ناباروری، نوزادانی كه با استفاده از روش های درمانی متولد می شوند  نیاز به ثبت اطلاعات دارند؛ به‌خصوص در مواردی كه اهدای جنین صورت می‌گیرد و خود این موضوع نیز همكاری تشكل متمركز و غیردولتی را می‌طلبد كه انجمن ناباروری ایران می‌كوشد تا آن را ساماندهی كند.مسئله مهم تری كه انجمن درصدد ارتقای آن است و دكتر موحدین آن را مطرح می‌كند، بالا بردن كیفیت مراكز ناباروری است چرا كه ما از نظر كمیت و تعداد به میزان قابل‌قبولی دست یافته‌ایم اما لازم است این مراكز را از نظر تجهیزات و كارآمدی، ارتقا دهیم.

درد هزینه‌ها

پروفسورعباس افلاطونیان، متخصص زنان  و زایمان، فوق تخصص نازایی و رئیس مركزدرمانی-تحقیقاتی ناباروری یزد كه با توجه به تلاش ارزنده‌ای كه در زمینه ناباروری داشته، توسط مقام معظم رهبری مورد تقدیر قرار گرفته است، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی درمان ناباروری را از 2منظر اقتصادی و اجتماعی بررسی كرده و به همشهری می‌گوید: یكی از دردهای افراد نابارور، هزینه‌های درمان است كه بسیاری از افراد به‌دلیل بالا بودن این هزینه‌ها اصلا سراغ درمان نمی‌روند و این مشكلی است كه باید در تعامل با بیمه‌ها حل شود چرا كه شانس هر بار درمان برای زوج‌های نابارور، 25 درصد است و اگر یك بار شكست بخورد، علاوه بر تاثیرات سوء روانی و اجتماعی، آنها را از نظر اقتصادی هم تحت فشار قرار می‌دهد.

مسئله بعدی كه دكتر افلاطونیان به آن می‌پردازد، لزوم كم عارضه كردن درمان هاست. او با اشاره به این مطلب كه درمان‌های ناباروری باید به سمت كم عارضه‌ترین‌ها پیش رود، ادامه می‌دهد: 2 عارضه جدی كه در حال حاضر و در تمام دنیا مطرح است، یكی چند قلو زایی و دیگری عارضه‌ای به نام تحریك اضافه تخمدان است كه حتی ممكن است مرگ را به‌دنبال داشته باشد. بنابراین لازم است تا با استفاده از روش‌ها و داروهای مناسب، این عوارض به صفر برسد.

او نقص‌های قانونی موجود را هم یكی دیگراز چالش‌های موجود برشمرده و می‌گوید: در خیلی از كشورهای پیشرفته دنیا مثل بلژیك، قانون جدیدی مثل انتقال تنها یك جنین در هر بار آی‌وی‌اف یا درمان‌های جنبی، وضع شده است كه این به نفع بیمار است، اما در ایران هنوز چنین قانونی نداریم و اكثر اطبا سلیقه‌ای عمل می‌كنند كه البته باز هم در هر سیكل درمان نهایتا 3جنین می‌تواند منتقل شود.

دكتر افلاطونیان، پذیرفته شده‌ترین روش‌های ناباروری در ایران را جدیدترین درمان‌ها می‌داند اما معتقد است كه باید به بیماران این آگاهی داده شود كه گاهی نیاز به هیچ كاری به جز مشاوره درست و علمی نیست چرا كه در بسیاری از موارد، با مشاوره‌ای ساده و یا استفاده از درمان‌های ساده طبی، مشكل روانی برطرف می‌شود وزوج‌ها می‌توانند، بچه دار شوند. به این معنا كه گاهی، استفاده از داروهای محرك تخمك گذاری یا استفاده از آنتی بیوتیك‌ها مشكل را حل كرده و نیازی به درمان‌هایی نظر آی‌وی‌اف نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha