یك روان‌پزشك گفت: گروه‌درمانی و شركت كردن فرد سیگاری در جلسات گروه‌های ترك سیگار موجب می‌شود فرد سیگاری با تجربه ترك سیگار دیگر افراد سیگاری آشنا شده و این موجب افزایش انگیزه ترك سیگار می‌شود.

دكتر عارفه مبشر، در گفت‌وگو با  ایسنا اظهار داشت: هیچ كدام از روش‌های ترك سیگار مانند درمان دارویی و یا روان‌درمانی به تنهایی نمی‌تواند تاثیر زیادی در ترك سیگار داشته باشند ولی در صورتی كه این روش‌ها در كنار هم به كار روند بسیار موثر خواهند بود.

وی افزود: نخستین گام برای ترك سیگار ایجاد انگیزه در فرد سیگاری است و اگر انگیزه ترك در فرد ایجاد نشود به هیچ وجه سیگار را ترك نخواهد كرد.

مبشر تصریح كرد: استفاده از یك روش ترك سیگار مانند درمان دارویی و یا روان‌درمانی تنها 8 درصد موفقیت‌آمیز خواهد بود ولی تجربه نشان داده كه اگر دو روش در كنار هم استفاده شوند میزان موفقیت به 14 درصد افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان كرد: هم اكنون در بیشتر كشورهای دنیا از روش گروه‌درمانی برای ترك سیگار استفاده می‌شود، زیرا زمانی كه فرد سیگاری تجربه ترك سیگار را از نزدیك لمس می‌كند، می‌پذیرد كه سیگار قابل ترك است. ولی اگر یك روان‌پزشك به او توصیه كند كه سیگار را می‌توان به راحتی ترك كرد فرد سیگاری این حرف را نمی‌پذیرد.

این روان‌پزشك بیان كرد: بیشتر افراد سیگاری به مضرات سیگار آشنا هستند و می‌دانند كه كشیدن سیگار چه عواقبی دارد با این حال حاضر به ترك سیگار نیستند.

وی تاكید كرد: یك فرد سیگاری تنها زمانی اقدام به ترك سیگار می‌كند كه انگیزه‌ای قوی در او ایجاد شود و گروه‌درمانی این انگیزه را در فرد ایجاد می‌كند.

مبشر ادامه داد: نوشتن مطالبی درباره مضرات سیگار در پشت پاكت سیگار و تصاویر هشداردهنده از ریه و قلب آسیب‌دیده تاثیر چندانی در ترك سیگار نخواهد داشت زیرا افراد سیگاری با مضرات سیگار آشنا هستند. با این وجود استفاده از جملات و تصاویر بر روی پاكت سیگار برای ایجاد انگیزه در افراد سیگاری بی‌تاثیر نیست.

وی گفت: افراد سیگاری از نظر روحی و جسمی به شدت به سیگار وابسته هستند و ایجاد انگیزه‌ای قوی و منفی‌سازی ذهنی نسبت به عوارض سیگار و عواقب اجتماعی آن موفق‌ترین روش برای ترك سیگار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha