سلامت نیوز: یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم، از پایین بودن کیفیت داروهای تولید داخلی انتقاد کرد و اجرای سیاست‌ و استانداردهای لازم برای تولید دارو از سوی سازمان غذا و دارو را خواستار شد.

عبدالعزیز جمشیدزهی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اجرای سیاست‌های دوگانه تولید دارو در سطح کلان حوزه درمان کشور، افزود: متأسفانه با وجود تولید ۹۶ درصدی داروهای مصرفی در داخل کشور، هم‌اکنون بخشی از این داروها از خارج وارد می‌شود.

نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی، علت اصلی واردات داروهای خارجی را کیفیت پایین تولیدات داخلی خواند و گفت: متأسفانه شرکت‌های داروساز به کیفیت داروهای خود بها نمی‌دهد، از این‌رو کیفیت داروهای خارجی در قیاس با داروهای داخلی از زمین تا آسمان است.

 استاندارد، بخش مغفول مانده تولیدات دارویی کشور


جمشیدزهی با بیان این که متأسفانه داروسازان روی کیفیت ماده داروهای تولیدی خود هیچ‌گونه پژوهشی انجام نمی‌دهند، یاد‌آور شد: به‌طور حتم استاندارد، بخش مغفول مانده تولیدات دارویی کشور است.

وی کیفیت پایین مواد اولیه را یکی دیگر از علت‌های تولید داروهای بی‌کیفیت خواند و تصریح کرد: هم‌اکنون بیشتر مواد اولیه داروهای تولید داخل از کشورهای آسیایی و امریکای جنوبی تأمین می‌شود، این در حالی است که بیشتر این مواد اولیه از کیفیت نامطلوبی برخوردار است.

 افزایش کیفیت داروهای داخلی نیازمند تغییر سیاست‌های حوزه سلامت صورت می‌گیرد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم، با تأکید بر این که کیفیت پایین داروها موجب سلب اعتماد پزشکان به داروهای تولید داخل کشور می‌شود، افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی به‌ویژه سازمان غذا و دارو باید سیاست‌های خود را درقبال تولید دارو تغییر دهد.

وی ادامه داد: صنعت داروسازى کشور باید درباره کیفیت بالاى تولیدات دارویى خود، به پزشکان کشور اطمینان‌هاى لازم را بدهد. هم‌اکنون برخى پزشکان کشور به علت‌هایی از جمله اطمینان نکردن به اثر بخشى این دارو بر روى بیمارانشان، ترجیح مى‌دهند که بیماران از داروهاى مشابه خارجى استفاده کنند.

قدیمی بودن نسبی ساختمان‌ها و تأسیسات برخی از کارخانه‌های داروسازی، انطباق نداشتن تعداد اقلام تولیدی با فضای فیزیکی و تجهیزاتی موجود، قدیمی و مستهلک بودن ماشین آلات، تجهیزات و تکنولوژی در برخی از واحدهای داروسازی، حذف شدن برخی از اقلام دارویی از پروتکل‌های درمانی در حالی که در ایران هنوز نسبت به ساخت و تجویز آن‌ها اقدام می‌شود و رعایت نشدن شرایط نگهداری داروها در نزد توزیع کننده، داروخانه و مصرف کننده از عواملی پایین بودن کیفیت داروهای تولید داخل است./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha