یک دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ،در رابطه با نقش سبک زندگی در کاهش فشار خون با بیان اینکه : « اصلاح شیوه های زندگی ، فشارخون را كاهش می دهد و بروز فشارخون را پایین می آورد ». تصریح کرد :« فشارخون بالا همچون بسیاری از بیماری های غیرواگیر با سبک زندگی فرد یعنی عادات ،رفتارها و انتخاب های بهداشتی او رابطه مستقیم دارد ».

با تغییر سبک زندگی فشار خون را کاهش دهیم
سلامت نیوز:دکتر محمد مرادی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:« در بررسی عوامل خطرساز بیماری های غیرواگیر در كشور در سال 1388،حدود 16 درصد افراد 15 تا 64 سال دارای فشارخون بالا بودند.با افزایش سن احتمال بروز فشارخون بالا بیشتر می شود و در افراد بالای 60 سال شیوع فشارخون بالا به 50% می رسد.یعنی از هر 2 نفر یك نفر مبتلا به فشارخون بالاست»

وی در ادامه افزود :« فشارخون بالا همچون بسیاری از بیماری های غیرواگیر با سبک زندگی فرد یعنی عادات ،رفتارها و انتخاب های بهداشتی او رابطه مستقیم دارد ».

دکتر مرادی، دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت خاطر نشان کرد:« فشارخون بالا علیرغم آنکه به آسانی تشخیص داده می شود غالباً بی علامت و بسیار رایج است و در صورتی که کنترل نشود منجر به عوارض مرگباری می شود. معمولاً مبتلایان به فشار خون بالازودتر فوت می کنند و شایعترین علت مرگ در آنها بیماری قلبی است ».

وی در ادامه گفت :«سکته مغزی و نارسایی کلیه نیز نیز در رده های بعدی این فهرست قرار دارند. فشارخون بالا به تنهایی می تواند اثرات دیگر عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی مانند اختلال چربی خون ،سیگار،دیابت و چاقی را تشدید کند».

كارشناس پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی گفت:« کمتر از 60 درصد افراد مبتلا تحت درمان فشارخون بالا هستند ودر کمتر از 30 درصد فشارخون آن ها تحت کنترل کافی در آمده است. درمان فشارخون با كاهش عوارض قلبی عروقی همراه بوده است».

مرادی ، دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ، راه های كنترل و كاهش فشارخون راچنین بر شمرد :« راه های مختلفی برای كنترل و كاهش فشارخون وجود دارد كه شامل اصلاح سبک زندگی و درمان دارویی است».

عوامل تاثیر گذار بر فشار خون
وی در رابطه با عوامل تاثیر گذار بر فشارخون گفت:« عوامل دیگری مانند وراثت، محیط، سن، جنس، نژاد، اختلال چربی خون، سیگار، مصرف الکل و چاقی مثل می توانند روی فشارخون افراد تاثیر بگذارند ».

محمد مرادی تاکید کرد :« گرچه فشارخون بالا شایع و بدون نشانه مشخصی است، ولی به راحتی شناسایی و درمان می شود. مطالعات زیادی نشان داده اند که درمان و کنترل فشارخون بالا خطر و عوارض کشنده و ناتوان کننده بیماری قلبی عروقی را تا حدود زیادی کم می کند».

فشار خون بالا
دکتر محمد مرادی درتعریف فشار خون گفت:« فشارخون بالا در نتیجه افزایش فشار بیش از حد طبیعی جریان خون بر دیواره شریان ها ایجاد می شود. مقدار فشارخون باید بر اساس چند اندازه گیری که در موقعیت های جداگانه و در طول یک دوره زمانی اندازه گیری شده است، تعیین شود. اگر فشارخون بطور دائمی بالاتر از حد طبیعی باشد، به آن فشارخون بالا می گویند».

درمان فشارخون بالا
كارشناس پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی در رابطه با درمان فشارخون بالا چنین بیان کرد:« فشارخون بالا در تمام طول عمر نیاز به درمان دارد و لازم است بیمار و خانواده او تحت آموزش قرار بگیرند تا نسبت به بیماری فشار خون و عوارض آن آگاهی كامل پیدا كنند ».
وی در ادامه گفت:« برای درمان ، مراقبت و پیگیری بیماری، مشاركت فرد مبتلا به فشار خون بالا و خانواده وی اهمیت بسزایی دارد . درمان فشار خون بالا باید متناسب با هر  بیمار در نظر گرفته شود و پروند درمانی او دقیقا“ كنترل گردد ».

مرادی  خاطرنشان کرد:« به طور كلی  درمان بیماران مبتلا به فشار خون بالا معمولا“ به صورت تركیبی از درمان غیر دارویی و درمان دارویی می باشد . از علل اصلی ناکامی در درمان فشارخون بالا بی علامت بودن بیماری و آگاهی ناکافی جامعه و به ویژه بیماران نسبت به بیماری و عوارض آن می توان ذکر کرد».

سبک زندگی
 دکتر مرادی، دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دررابطه با نقش سبک زندگی در کاهش فشار خون گفت: « اصلاح شیوه های زندگی ، فشارخون را كاهش می دهد و بروز فشارخون را پایین  می آورد ».وی در ادامه افزود :« مراقبت های غیر داروئی شامل  تغییرشیوه های ناصحیح زندگی است . تغییر الگوی تغذیه ا ی به منظور كاهش مصرف چربی و مصرف روغن مایع بجای نوع جامد آن ، مصرف سبزیجات و‌انواع میوه ها، كاهش مصرف نمك و غذاهای شور ،  پخت غذا به روش صحیح مثلا  بخار پز یا آب پز ،وحتی المقدور پرهیز از سرخ كردن آن ، افزایش فعالیت بدنی و انجام ورزش روزانه و منظم در جهت مبارزه با كم تحركی، ترك دخانیات ، ترك مصرف الكل و كاهش وزن از موارد درمان غیر دارویی است كه بكارگیری آنها در كنترل فشار خون بالا بسیار موثر است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha