رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران كلیوی اعلام كرد: كپسول 25 و 50 میلی‌گرمی ساندیمون كه برای بیماران پیوند كلیوی حیاتی است، نایاب شده است.

مصطفی قاسمی در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود:‌ كپسول ساندیمون یك داروی حیاتی برای بیمارانی است كه پیوند كلیه شده‌اند‌ و در 3 نوع 25، 50 و 100 میلی گرمی عرضه می‌شود كه فعلاً كپسول 100 میلی گرمی آن در بازار موجود است اما كپسول‌های كوچك‌تر 25 و 50 میلی‌گرمی آن نایاب شده است و بیمارانی كه مطابق تجویز پزشك باید معادل 125، 150 یا 175 میلی‌گرم از این دارو را در هر بار مصرف كنند اكنون با بحران كمبود دارو مواجهند.
وی گفت: عرضه كننده اصلی این داروی یارانه‌ای در كشور هلال احمر است و البته در تهران داروخانه 13 آبان نیز آن را توزیع می‌كنند، یارانه این دارو از سوی وزارت بهداشت تأمین می‌شود اما متأسفانه اكنون داروخانه هلال احمر اعلام كرده كه به هیچ‌وجه كپسول 25 و 50 میلی‌گرمی ساندیمون ندارد و متأسفانه بیماران هیچ راهی برای تأمین این داروی حیاتی ندارند.
قاسمی افزود: چون داروی ساندیمون به صورت كپسول است امكان این‌كه مثلاً‌ قرص 100 میلی‌گرمی آن را نصف كنند كه 50 میلی‌گرم شود یا یك چهارم آن 25 میلی‌گرم شود، نیست بنابراین بیماران واقعاً در تأمین دوز دارویی مورد نیاز خود با بحران مواجهند، فعلاً برخی بیماران با عوض كردن داروهای خود با یكدیگر و جا‌به‌جا كردن كپسول‌‌ها به هم كمك می‌كنند تا روزهای آینده را سپری كنند ولی معلوم نیست چه عاقبتی در انتظار آنان است.
رئیس هیئت مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی اضافه كرد: این مشكل مختص تهران نیست و در اكثر شهرستان‌ها نیز وجود دارد‌. ممكن است در برخی شهرستان‌ها هنوز در انبارشان مقدار كمی كپسول 25 یا 50 میلی‌گرمی ساندیمون از قبل مانده باشد اما طی روزهای آینده این مشكل ابعاد وسیع‌تری پیدا می‌كند بنابراین از مسئولان تأمین داروی كشور می‌خواهیم كه حل این مشكل را جدی بگیرند.
وی گفت: در مواردی به بیماران گفته شده است، قرار است كپسول 25 و 50 میلی‌گرمی ساندیمون از پوشش یارانه دولتی خارج شود و بیماران باید این داروی گران قیمت را به طور آزاد تهیه كنند كه قیمت هر كپسول 25 میلی گرمی آن 500 تومان و 50 میلی‌گرمی آن 700 تومان است و تأمین این دارو برای اكثر بیماران كلیوی مقدور نیست.
قاسمی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به مطرح شدن بحث انتقال یارانه دارو از وزارت بهداشت به وزارت رفاه عده‌ای در توزیع مناسب این دارو كارشكنی می‌كنند، این مشكل در گذشته نیز هر زمان كه بحث یارانه دارو و بودجه دارویی كشور پیش می‌آمد تكرار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha