سلامت نیوز : رئیس انجمن علمی داروسازان ایران، از وجود نزدیک به 200 قلم مکمل دارویی ماهواره‌ای در بازار دارویی کشور خبر داد که هیچ پشتوانه علمی ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر سیدحمید خوئی در نخستین کنفرانس "تجویز و مصرف منطقی مکملها در بیماریهای مختلف" که روز چهارشنبه در مرکز همایشهای رازی برگزار شد، با بیان اینکه پزشک یا داروساز باید همواره سلامت و ایمنی بیماران را در اولویت قرار دهند و به عنوان عضوی از تیم ارائه‌کننده خدمات بهداشتی درمانی، خود را نسبت به حفظ و ارتقای سلامتی مردم، مسئول بداند، افزود: وی باید همه دانش، توان و تجربه خود را در این راستا بکار گیرد و با اتکا به شناخت، دانش و تجربه خود در جهت سعادت‌مندی و سلامتی مردم گام بردارد.

وی با بیان اینکه مکملها به دلیل قیمت و عدم نیاز به ارائه نسخه، می‌توانند انگیزه‌های اقتصادی و تجاری ایجاد کنند، گفت: در کشور ما همانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه، مصرف مکملها به دلیل مشکلات تغذیه‌ای و سوء تغذیه نسبتا بالاست. البته بیشترین مصرف مکملهای ویژه لوکس و خارجی توسط اقشار متمول جامعه مصرف می‌شود.

خوئی ادامه داد: اما افرادی که فقر ناشی از سوء تغذیه دارند، به دلایل مختلف از جمله دلایل اقتصادی به این مکملها دسترسی پیدا نمی‌کنند.

وی به نقش آسیب‌رسان فست‌فودها در میان خانواده‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: طی سالهای اخیر فست‌فودها به آفتی تبدیل شده که به جان خانواده‌ها افتاده است و مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است. فست‌فودها، چاق‌کننده‌های خوب با ارزش غذایی بسیار پایین هستند.

خوئی ادامه داد: به رغم اینکه بسیاری از بیماریها طی سالهای اخیر سیر نزولی داشته‌اند، ایدز، دیابت و بیماری‌های غیرواگیر از این دست با رشد صعودی روبرو بوده‌اند و باید گفت عامل اصلی دیابت، چاقی‌های ناشی از کم تحرکی‌ و مصرف فست‌فودهاست.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با بیان اینکه پزشک یا داروسازهرگز نباید آگاهانه و تعمدی در تولید، تجویز، توزیع، تبلیغ و عرضه داروهای غیراستاندارد، تاریخ مصرف گذشته، فاقد کالری و فاقد نقش درمانی مشارکت کند، گفت: همچنین وی باید همیشه سعی کند دانش و معلومات حرفه‌ای خود را به روز کند و همواره منابع علمی معتبر و لازم برای یک تجویز منطقی منطبق با ضوابط حرفه‌ای در دست داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز در بازار دارویی ایران نزدیک به 200 فرآورده مکمل دارویی ماهواره‌ای وجود دارد، افزود: این مکملهای دارویی ماهواره‌ای از هیچ پشتوانه علمی برخوردار نیستند.

رئیس نخستین کنفرانس تجویز و مصرف منطقی مکمل‌ها در بیماری‌های مختلف افزود: امروز وقتی از پزشکی سئوال می‌کنند داروهای ایرانی بهتر هستند یا داروهای خارجی؟ ممکن است به دلیل منافع اقتصادی برخی از آنها داروها یا مکملهای خارجی را بهتر بدانند. در صورتی که امروز در بازار داروهای پاکستانی و هندی بسیاری وجود دارد که به اسم داروهای خارجی به فروش می‌رسد، اما این گونه نیست که اینها از داروهای ایرانی بهتر باشند. این ذهنیت اشتباهی است که لزوما همه داروهای خارجی حتما بهتر از داروهای ایرانی هستند.

خوئی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم حدود 25 درصد از مکملهای موجود در بازار داخلی، قاچاق باشند، گفت: واقعیت این است که مکملها، فرآورده‌های معجزه‌گری نیستند. مصرف بیش از حد ویتامین‌ها می‌تواند خطرناک و حتی تهدیدکننده حیات باشد. مکملها جایگزین غذا نیستند ولی می‌توانند کمبودهای غذایی را جبران کنند.

وی ادامه داد: مکملها هم می‌توانند مانند داروهای شیمیایی خطرناک باشند، داروهای گیاهی نیز همین گونه است. خطرناک ترین سموم، سموم گیاهی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha