سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 102370
سلامت نیوز : با وجود این‌كه اعتبارات دولت نسبت به سال گذشته تعدیل شده با این حال در محیط زیست با تعدیل یا كاهش بودجه روبه‌رو نیستیم. سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این مطلب گفت: محیط زیست جزو مباحث مورد توجه دولت بوده و رئیس جمهوری در برنامه‌های ارائه شده به مجلس، فصلی را به محیط زیست اختصاص داده‌ است. تشكیل شورای عالی محیط زیست در 100روز نخست فعالیت دولت و مطرح شدن بحث دریاچه ارومیه در نخستین جلسه هیأت دولت نشان از اهمیت حفاظت از محیط زیست با اولویت مناطق آسیب‌پذیر دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ وی با بیان این‌كه بحث‌های مربوط به محیط زیست و حل مشكلات آن فقط مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست نیست، اظهار كرد: همه سازمان‌ها، دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادها باید به حل مسائل و مشكلات محیط زیست كه در حوزه فعالیت آنهاست، بپردازند. به عنوان نمونه برای كاهش آلودگی هوا، بحث اصلاح سوخت خودروها مطرح است كه باید از سوی وزارت نفت اجرا شود در این خصوص بودجه به این وزارتخانه تخصیص یابد. یا برای كنترل آلودگی صنایع باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت بودجه داده شود. با این وجود هر كدام از این بخش‌ها باید اعتبار خاص خود را داشته باشند كه امیدوارم در حد كافی تأمین شود.

مجابی با بیان اینكه بودجه محیط زیست به شكل تفكیك شده به استان‌ها اختصاص پیدا می‌كند، گفت: رقم بودجه مورد نظر در لایحه بودجه كل استان‌ها تعیین و به تفكیك به استانداری‌ها داده می‌شود و چون اغلب طرح‌های محیط زیست در سایر استان‌های كشور به جز پایتخت اجرا می‌شود، در حال حاضر نمی‌توان رقم كلی بودجه سازمان محیط زیست را اعلام كرد. وی افزود: بودجه‌ای به شكل جداگانه به سازمان مركزی محیط زیست هم اختصاص می‌یابد، اما اصل كار سازمان در استان‌ها انجام می‌شود كه اعتبار آن پس از تصویب قانون بودجه به استان‌ها ابلاغ خواهد شد. با وجود نگاه مثبت سازمان حفاظت محیط زیست به بودجه سال 93، نمایندگان مجلس معتقدند كه رسیدگی به مشكلات محیط زیست بویژه آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ نیازمند بودجه بیشتری است.

محمد‌رضا تابش، رئیس فراكسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از بودجه حوزه محیط زیست در لایحه بودجه سال 93 راضی نیست و می‌گوید: محیط زیست بسترساز حركت‌های توسعه‌مدار است و با توجه به این موضوع، بودجه محیط‌زیست در لایحه بودجه سال 93 می‌توانست تقویت شود و مبالغ بالاتری به این حوزه اختصاص یابد. وی معتقد است: اگر محیط زیست نباشد توسعه‌ای هم اتفاق نمی‌افتد، سلامت انسان‌ها به خطر می‌افتد و روند توسعه پایدار كند و گاهی متوقف می‌شود. بنابراین انتظار داشتیم بودجه محیط زیست تقویت شود. كمال‌الدین پیرمؤذن، عضو هیأت رئیسه فراكسیون محیط زیست هم وضعیت محیط زیست كشور را نگران‌كننده توصیف می‌كند و می‌گوید: محیط زیست و بخصوص موضوع آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای كشور وضعیت نگران كننده‌ای دارد. به گفته این نماینده مجلس، نگرانی‌های بسیاری در حوزه محیط زیست وجود دارد كه این نگرانی‌ها نتیجه 8 سال غفلت دولت از مسائل زیست‌محیطی است. وی برخورداری از محیط زیست سالم و هوای پاك را از حقوق اساسی مردم می‌داند و اظهار امیدواری می‌كند كه مجلس و دولت، بودجه محیط زیست را بازنگری كنند.

سیدشریف حسینی عضو هیأت رئیسه مجلس هم با انتقاد از تخصیص نیافتن اعتبارات مناسب در لایحه بودجه 93 به بخش محیط زیست، اظهار می‌كند: اوج‌گیری آلودگی هوا در بسیاری از استان‌ها و خشك شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها نتیجه نادیده گرفتن سهم محیط زیست از بودجه كل كشور یا تخصیص نیافتن آن است. وی با تأكید بر این‌كه كاهش آلودگی هوا به عنوان معضل زیست محیطی، نیازمند اختصاص اعتبارات كارآمد در لایحه بودجه 93 است٬ می‌افزاید: متأسفانه مسئولان توجه به مسائل زیست‌ محیطی را اولویت دوم كشور می‌دانند از این رو اعتبارات این بخش همه ساله در لایحه بودجه مغفول می‌ماند. این نماینده با بیان این‌كه بحث آلودگی هوا اكنون در هیأت رئیسه مجلس در حال بررسی است، می‌گوید: اختصاص بودجه كافی برای رفع آلودگی هوا در لایحه 93 به كاهش این معضل محیطی منجر می‌شود. هرچند سازمان حفاظت محیط زیست بودجه سال 93 را برای سازمان كافی می‌داند، اما حل مشكلات زیست‌محیطی نیازمند اعتبارات بیشتری است كه باید به بخش‌هایی كه در حل معضلات دخیل هستند، اختصاص یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha