خوراکی های مفید و غیرمفید برای مبتلایان به آرتریت

سلامت نیوز : بعضی از محققان می گویند اگرچه موادغذایی در درمان آرتریت تأثیرچندانی ندارد اما می تواند درد آن را کمتر کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ مبتلایان به این بیماری می توانند با ایجاد تغییراتی در برنامه غذایی شان با این بیماری کنار بیایند، برنامه غذایی سرشار از برخی مواد مغذی و پرهیز از مصرف برخی مواد غذایی، علاوه بر حفظ سلامت بدن باعث کاهش وزن نیز می شود. وزن اضافه به ویژه در ناحیه دور کمر، روی مفصل ها فشار وارد می کند.

غذاهای مفید

ماهی های چرب از جمله سالمون، ساردین یا هر نوع ماده غذایی حاوی اسید چرب امگا ۳ مانند گردو، دانه سویا، دانه کتان، روغن کانولا و تخمه کدو:امگا۳ میزان تولید ماده شیمیایی را که باعث تشدید التهاب می شود، کاهش می دهد و مانع از فعالیت آنزیم هایی می شود که التهاب را تشدید می کند.ماهی چرب نیز حاوی ویتامین D است که درکاهش درد و ورم مؤثراست.

مقدار مصرف: حداقل یک گرم امگا ۳ به برنامه غذایی خود اضافه کنید. به عنوان مثال هر ۱۱۲۰ گرم ماهی سالمون حاوی 1.5 گرم امگا ۳ است. می توانید یک چهارم پیمانه گردو یا ۲ قاشق غذاخوری دانه کتان به غذای خود اضافه کنید. روزهایی که امگا۳ مصرف نمی کنید با خوردن روزی ۲ لیوان شیر کم چرب، میزان دریافت ویتامین ها را در بدن خود افزایش دهید.با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، ویتامین D در بدن ساخته می شود.

روغن زیتون:این روغن حاوی ماده ای است که واکنش آنزیم های التهابی را کاهش می دهد. حدود ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون همانند یک دهم دوز پروفن عمل می کند. اگرچه شاید این مقدار زیاد به نظر نیاید اما تغییرات جزئی غذایی با هم نتیجه می دهد. از آن جا که هر یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حاوی حدود ۱۱۹ کالری است، در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.

مقدار مصرف: روزی یک قاشق غذاخوری.

فلفل دلمه ای، مرکبات و مواد غذایی دیگر حاوی ویتامین C :ویتامین C از کلاژن ها محافظت می کند. کلاژن نیز بخش عمده غضروف ها را تشکیل می دهد.

مقدار مصرف:روزی ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C کافی است. یک پرتقال و یک پیمانه کلم بروکلی حاوی ۲۰۰ میلی گرم ویتامین C است. سعی کنید به جای مصرف مکمل ها از مواد غذایی استفاده کنید. موادغذایی سرشار از ویتامین C حاوی موادمغذی دیگری نیز هست که نمی توان از مکمل های ویتامین Cبه دست آورد. به عنوان مثال کلم بروکلی و گل کلم حاوی ماده شیمیایی به نام ایندول- ۳- کاربینول است که از بدن در برابر برخی سرطان ها از جمله سرطان سینه محافظت می کند.

پیاز و تره فرنگی:این دو ماده غذایی حاوی کورستین (نوعی آنتی اکسیدان) است که همانند آسپرین و پروفن از بروز ماده شیمیایی ملتهب کننده پیشگیری می کند. گوجه مینیاتوری و سیب نیز سرشار از کورستین است.

مقدار مصرف:روزی نصف پیمانه مواد غذایی غنی از کورستین مصرف کنید.

گیلاس ترش:نتایج بررسی ها نشان می دهد برنامه غذایی غنی از گیلاس ترش التهاب را در نمونه های آزمایشگاهی ۵۰ درصد کاهش می دهد. نتایج بررسی دیگری نیز نشان می دهد، مصرف قرص گیلاس به مدت ۸ هفته باعث بهبود ۲۰ درصدی درد مبتلایان به آرتریت می شود. آنتوسیانین موجود در گیلاس ، انگور و شاه توت التهاب را کاهش می دهد.

مقدار مصرف: روزی نصف پیمانه

چای سبز:آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز، شدت آرتریت را کاهش می دهد. اپیگالوکتامین گالیت (EGCG) در چای سبز تولید ماده التهابی در بدن را که باعث آسیب دیدگی مفصل می شود، کاهش می دهد.

میزان مصرف:روزی ۳ تا ۴ فنجان

موادغذایی مضر برای مبتلایان به آرتریت

گوشت قرمز: (به ویژه اگر نقرس دارید) نقرس بر اثر تجمع اسید اوریک به وجود می آید این کریستال های دردناک در مفصل ها رسوب می کند.پورین، گوشت قرمز و لبنیات پرچرب به اسید اوریک تبدیل می شود. مصرف جگر، مغز، کلیه و گوشت گوساله یا بره به مبتلایان به نقرس توصیه نمی شود.

جایگزین: در مبتلایان بیش از ۱۶۸ گرم گوشت بدون چربی، ماهی یا طیور مصرف نشود. برای تأمین پروتئین مورد نیاز از گیاهانی مانند لوبیا استفاده کنید. منیزیم موجود در لوبیا باعث شل شدن عضله می شود و کلسیم موجود در آن در رشد استخوان موثر است.

روغن های دانه سویا، ذرت، آفتابگردان و گلرنگ:این مواد سرشار از اسید چرب امگا ۶ است که باعث افزایش التهاب می شود.

جایگزین: روغن زیتون یا روغن مغزهای دیگر.

قند:نتایج بررسی ها حاکی از آن است که قند باعث افزایش التهاب می شود.این ماده می تواند برای مبتلایان به آرتریت که دچار خستگی مفرط می شوند، مضر باشد. از آن جا که قند سرشار از کالری است، باعث افزایش وزن می شود که در پی آن به مفاصل فشار زیادی وارد می شود.جایگزین: سعی کنید از شیرینی های طبیعی مانند میوه ها استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha