سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 103765

سیلیس، یک ترکیب سرطان‌زاست

سلامت نیوز : کارشناسان سلامت در آمریکا بر اساس نتایج آزمایش‌های اخیر خود اظهار داشتند که تماس با ترکیب اکسیدی «سیلیس» خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ «الیزابت وارد» از متخصصان انجمن سرطان آمریکا در این رابطه گفت: سرطان ریه دلیل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در میان مردان و زنان این کشور است و دود تنباکو در حال حاضر به عنوان مهمترین عامل خطرزا در بروز این سرطان شناخته می‌شود.

اما پزشکان در عین حال تاکید دارند که تماس با ترکیباتی چون گاز رادون، پنبه نسوز، سیلیس و به ویژه آلودگی هوا خطر ابتلا به سرطان ریه را تشدید می‌کند .

سیلیس در موادی از قبیل سنگ،‌ بتون، آجر و خاک وجود دارد که در صنایع مختلفی از جمله ساختمان‌سازی،‌ معدن و تولیدات صنعتی به کار می‌رود.

بررسی‌های انجام شده در آمریکا نشان می‌دهد که هر سال حدود 2.2 میلیون کارگر آمریکایی هنگام کار با قطعات و مواد حاوی سیلیس و بریدن، تراش دادن یا حفاری آنها ذرات این ترکیب اکسیدی را استنشاق می‌کنند.

این پزشکان همچنین با اشاره به آمار تلفات ناشی از تماس با ذرات سیلیس در آمریکا تاکید کردند که با تهیه، ارائه و اجرای دستوالعمل‌های بهداشتی موثر برای کاهش سطح تماس با این ترکیب می‌توان سالانه جان 700 نفر را نجات داد و از ابتلای 1600 نفر به بیماری شغلی ریه موسوم به «سیلیکوزیس» جلوگیری کرد.

سیلیکوزیس یک بیماری شغلی ریه است که بر اثر تنفس طولانی مدت غبارهای سیلیس ایجاد می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha