پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 103872

طب سنتی درمان قطعی برای «سرطان» ندارد

سلامت نیوز : آمارها می‌گویند حداقل 400هزار نفر در ایران با بیماری مهلكی مانند سرطان درگیر هستند. شیوع این بیماری مهلك در سال‌های گذشته و افزایش هزینه‌های درمانی گاهی باعث می‌شود مردم به شیوه‌های عجیبی دست بزنند. مانند درمان هر نوع سرطان به شیوه سنتی و گیاهی! گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد میانگین هزینه‌های درمان سرطان در بیمارستان‌ها به حدود 100میلیون تومان رسیده است. این افزایش هزینه‌ها و نبود بیمه خدمات درمانی كارآمد باعث شده برخی از بیماران به توصیه عمو و خاله و دایی و همسایه سر از عطاری‌هایی در بیاورند كه درمان همه نوع بیماری را در بساط‌شان دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ آنها از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد به خورد بیماران می‌دهند و خیال‌شان را آن قدر بابت عواقب نیكوی این داروها جمع می‌كنند كه دیگر كمتر بیماری تن به شیوه‌های مدرن درمان و البته پرهزینه می‌دهد. اما این وسط یك هشدار وجود دارد. اینكه آیا می‌توان روی طب سنتی به عنوان شیوه‌ای قطعی برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاجی مانند سرطان حساب كرد؛ یا استفاده از این شیوه صرفا باید مكملی برای بیماران باشد؟ پزشكان متخصص می‌گویند استفاده از طب سنتی به عنوان شیوه مكمل درمانی ایرادی ندارد اما اگر بیماران روی این شیوه به عنوان درمان قطعی حساب می‌كنند سخت در اشتباه هستند.

از قدیم الایام مردم ایران از داروهای گیاهی استقبال می‌كنند و آن را بدون خطر می‌دانند به همین سبب به طرف آن كشیده می‌شوند. این در حالی است كه فراز مجاب، استاد دانشكده داروسازی دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی می‌گوید عصاره‌ها و همچنین پودرهای گیاهی كپسولی كه دست‌ساز هستند؛ اصلا معلوم نیست با چه موادی پرشده‌اند و احتمالا آلوده‌اند. او با بیان اینكه تولید داروی گیاهی در كشور انجام می‌گیرد اما باید روی تولید ماده اولیه گیاهان دارویی و كشت این گیاهان بهتر كار شود توضیح می‌دهد:واقعیت این است كه داروهای گیاهی در بعضی موارد مفید است و در بسیاری از موارد هم جواب نمی‌دهد از همین رو بهتر این است كه نگوییم داروهای گیاهی باید جایگزین داروهای شیمیایی شود. زیرا هر یك از آن‌ها در جایگاه‌های خود موثر و مناسب هستند. معمولا این دارو‌ها برای بیماری‌های اعصاب و گوارش مناسب‌تر است و برای بیماری‌های قلبی و تنفسی كمتر توصیه می‌شود. ضمن اینكه داروی گیاهی برای سرطان نداریم.

باید دو وزارتخانه با هم كنار بیایند

دكتر حسینعلی شهریاری در مورد نظارت بر عطاری‌ها به تهران امروز می‌گوید: تمام سیاستگذاری و نظارت كه به حوزه سلامت وجود دارد زیر نظر وزارت بهداشت و درمان است. قطعا باید سازمان غذا و دارو بر عملكرد عطاری‌ها نظارت داشته باشد. متاسفانه در خیلی از موارد تبلیغاتی كه كذب است در عطاری‌ها صورت می‌گیرد كه امكان دارد جان بیماران را به خطر بیندازد. پروانه داروهای گیاهی عطاری‌ها را وزارت بهداشت و درمان می‌دهد.

مهم نیست كه چه كسی مجوز مغازه عطاری‌ها را می‌دهد مهم این است كه به دلیل نوع فعالیت باید تحت پوشش وزارت بهداشت و درمان باشند. تا به حال سازمان غذا و دارو به كمیسیون بهداشت و درمان یا مجلس گزارشی نداده كه نظارت بر این عطاری‌ها برایش مشكل بوده و احتیاج به اصلاح قانون دارند. اگر چنین چیزی باشد می‌توانند به كمیسیون و مجلس گزارش كنند تا قوانین لازم را برای آنها تصویب كنیم.

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه با اشاره به اینكه مردم كشورمان از دیرباز فكر می‌كنند كه دارو‌های گیاهی دارای عوارض نیستند، می‌افزاید: داروهای گیاهی اگر بدون تجویز پزشك و به مقدار نامعلوم مصرف شود عارضه خواهد داشت. خیلی از داروهایی كه در داروخانه‌ها تجویز می‌شود نیز از داروهای گیاهی ساخته شده‌اند. اگر سلامتی كسی با مصرف داروهای گیاهی كه از عطاری‌ها می‌گیرند به مخاطره افتاد و دچار عارضه شد، می‌تواند به دادگاه شكایت كند تا این افراد تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

وی با بیان اینكه بیماران صعب‌العلاج و خانواده‌های آنها به هر ریسمانی چنگ می‌زنند كه بیمار خود را نجات دهند و به همین دلیل به عطاری‌هایی كه ادعا می‌كنند می‌توانند سرطان‌ها و بیماری‌های لاعلاج را درمان كنند اعتماد می‌كنند، می‌گوید: رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما باید آموزش‌های لازم را به مردم بدهند.

اینها یكسری كارهای فرهنگ‌سازی است كه می‌توان از طریق رسانه‌ها اطلاع‌ر‌سانی كرد و آگاهی مردم را بالا برد. در قدیم درمان خیلی از بیماری‌ها با داروهای گیاهی بوده ولی مقدار مصرف این داروها بسیار مهم است و كسانی كه به عطاری‌ها مراجعه كرده و داروهای گیاهی را می‌گیرند مقدار مصرف را نمی‌دانند و آن را رعایت نمی‌كنند و فكر می‌كنند چون گیاه است هیچ ضرری ندارد در حالی كه ممكن است دچار انواع و اقسام عوارض به علت مصرف نابجا و نادرست شود. من فكر می‌كنم دادن مجوز عطاری‌ها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت یك اشتباه است چون به نوعی با سلامت جامعه ارتباط دارد و ما انتظار داریم سازمان غذا و دارو از طریق وزارت بهداشت و درمان دخالت كنند و آن را اصلاح كنند. شاید نیازی هم نباشد كه برای چنین چیزی به مجلس بیایند زیرا دو وزارتخانه هستند كه زیرمجموعه یك دولت هستند و می‌توانند این مشكل را به راحتی حل كنند.

داروی ضدسرطانی گیاهی وجود ندارد

مهندس محمد هاشمی نیز در این مورد به تهران امروز می‌گوید: در حالت كلی حتی داروهای شیمیایی ضدسرطان منبع گیاهی دارند. از روی عصاره گیاهی فعل و انفعالاتی انجام می‌شود و به عنوان دارو استفاده می‌شود و نمی‌توان صددرصد منكر شد كه داروهای ضدسرطان شیمیایی است. ضمن آنكه فعالیت در تمام دنیا بر این است كه از گیاهان داروهای ضدسرطان ساخته‌ شود. ولی هنوز داروی خاصی از نوع گیاهی كه ضدسرطان یا برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج وجود ندارد كه بتواند این بیماری‌ها را شفا داده یا معجزه ‌كند. در نهایت توصیه ما به كسانی كه دنبال داروهای گیاهی هستند این است كه به این تبلیغات اعتماد نكند زیرا متاسفانه در بحث داروهای گیاهی شیادی زیاد داریم. اما در مورد بحث داروهای گیاهی واقعیت این است كه حتی كسانی كه به داروهای گیاهی اعتقاد ندارند، با آن مخالف نیستند. ما سبقه‌ای در كشور خود به نام عطاری داریم كه عموما (نه صددرصد) كسانی كه در شغل عطاری مشغول به كار هستند، شبیه بقال هستند. آموزش ندیده‌اند و تجویز‌های آنها غیرعلمی است. می‌خواهند امورات خود را بگذرانند به همین دلیل خلاف‌هایی در این بخش صورت می‌گیرد.

مدیر روابط‌عمومی سازمان غذا و دارو با بیان اینكه وقتی نظارت دقیقی نیست سوءاستفاده زیاد می‌شود، می‌افزاید: ما متاسفانه در خیلی از جاها موازی‌كاری داریم. باید در قانون تعریف بشود كه مثلا وقتی می‌گوییم غذا، گوشت هم جزو غذاست ولی سازمان نظام پزشكی از نظر قانونی مسئول این بخش است یا در بعضی جاها واردات محصول برعهده جهاد كشاورزی است. بالاخره باید تكلیف آن به لحاظ قانونی مشخص شود. البته تفكیك این مسائل به لحاظ حقوقی بسیار سخت است. وقتی در مورد داروهای گیاهی صحبت می‌كنیم، باید بگوییم كه مانند سیگار است. همه می‌دانند كه سودی ندارد اما متاسفانه نمی‌توان آن را به صفر رساند ولی به هیچ وجه، هیچ دولتی نمی‌تواند جلوی قاچاق صددرصد سیگار را بگیرد. زیرا به هر حال عده‌ای طرفدار سیگار هستند. بهترین كاری كه ما می‌توانیم انجام دهیم این است كه پس از استفاده از قوه قهریه و برخورد با متخلف فرهنگ مردم را افزایش دهیم یعنی اگر از این داروها استفاده می‌كنند، ریسك آن را هم خودشان باید بپذیرند. ما نظارت خود را خواهیم داشت. به هر حال چیزی كه به عنوان طب می‌شناسیم، طب علمی است، نه آن طبی كه در مورد مصرف دارو، كلی‌گویی می‌كنند و برای یك بیماری برای همه بیماران یك دارو را تجویز می‌كنند.

وی در مورد عطاری‌های غیرمجاز می‌گوید: اول باید آنها شناسایی شوند. در قدم دوم باید بحث موازی‌كاری به آن اشاره شد، كاملا حل شود.

مهندس هاشمی ادامه می‌دهد: در حال حاضر بهترین كاری كه می‌توانیم انجام دهیم این است كه اطلاع‌رسانی‌كنیم. وقتی به‌طور مستمر اطلاع‌رسانی شود مردم آمادگی پیدا می‌كنند. دقیقا مثل این است كه سوسیس و كالباس وجود دارد ولی خیلی‌ها با اكراه سمت آن می‌روند یا می‌دانند كه بد است. ضمن اینكه نباید تبلیغات ماهواره‌ای را از یاد برد كه چگونه داروهای قاچاق خود را به مردم می‌فروشند. این داروهای قاچاق در عطاری‌ها هم وجود دارد. بنابراین باید به صورت علمی روی داروهای گیاهی كار كنیم.

او با اشاره به اینكه نمی‌توان تمام عطاری‌ها را تعطیل كرد، می‌گوید: كار خوبی كه داروسازمان غذا و دارو و در حقیقت وزارت بهداشت و درمان می‌تواند انجام می‌دهد این است كه در كنار عطاری‌ها داروخانه‌های سلامت یا طبیعی داشته باشد كه افرادی كه می‌خواهند از داروهای گیاهی استفاده كنند از آنجا استفاده كنند. زیرا هم نظارت دارد و كسانی كه متولی (مغازه‌دارها) هستند آموزش دیده‌اند. اگر داروخانه‌های گیاهی تحت نظر وزارت بهداشت راه بیفتد مردم خواسته‌های خود را از آنجا می‌طلبند. امیدواریم كه تا آخر امسال این طرح به نتیجه برسد.

مدیر روابط‌عمومی سازمان غذا و دارو با اعلام اینكه رایزنی‌هایی با بیمه‌ها انجام شده می‌افزاید: در حال حاضر با بیمه‌ها در حال مذاكره هستیم كه داروهای گیاهی كه از داروخانه‌های مورد تایید وزارت بهداشت و درمان خریداری می‌شود تحت پوشش بیمه قرار گیرند. ضمن اینكه اخیرا داروهای گیاهی مجوزدار چند برابر شده. پس نمی‌توان اصل آن را از بین ببریم. اول باید جایگزینی برای عطاری‌ها پیش‌بینی شده و به مردم اطلاع‌رسانی‌ شود. بعد از مجاب شدن مردم كم‌كم جلوی عطاری‌ها گرفته خواهد شد. اگر بخواهیم ریشه‌ای كاری را انجام دهیم اول باید فرهنگسازی شود. ریشه‌ای كار كردن زمان می‌خواهد. وقتی یك نفر تنبل است، می‌خواهد از پله برقی بالا و پایین برود و تغذیه درستی هم نداشته باشد، چاق می‌شود. این فرد می‌خواهد ظرف مدت خیلی كمی لاغر شود. این امكان‌پذیر نیست.اگر فرهنگ‌سازی شود خود به خود هزار و یك مشكل برطرف می‌شود.

او با بیان اینكه اما اگر كسی از شهروندان به مشكلی در این زمینه رسید و قابل اثبات بود می‌تواند شكایت كند، می‌گوید: هم وزارت بهداشت و درمان، هم پلیس آن را پیگیری خواهد كرد. ما باید كاری كنیم كه عطاری‌های غیرمجاز و متخلف احساس كنند كه جایی در جامعه ندارند. اگر ما بخواهیم شعاری كار كنیم هیچ زحمتی ندارد. می‌توانیم ظرف یك هفته تمام عطاری‌ها از سطح شهرها جمع كنیم. اما مشكل اینجاست كه این عطاری‌ها به صورت قارچی و زیرزمینی كار خود را ادامه می‌دهند. در این صورت است كه دیگر به هیچ‌وجه نمی‌توان آنها را جمع كرد یا به آنها نظارت داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha