حمایت عاطفی خانواده و دوستان موجب کاهش استرس می‌شود

سلامت نیوز : یک مشاور روانشناس حمایت خانواده،‌دوستان و اطرافیان را در کاهش عوامل استرس زا موثر دانست و بر لزوم یادگیری و شناسایی این عوامل تأکید کرد.

بدری‌السادات بهرامی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: یکی از مهمترین عوامل زندگی ماشینی که افراد با آن دست‌ به گریبان هستند. استرس و عوامل فشار‌زایی است که بر سیستم اعصاب و روان ما فشار وارد می‌کند.

وی افزود: همه ما در طول روز با منابع فشار و استرس مواجه هستیم. مثلاً مواجهه با پلیسی که سر چهارراه ایستاده، رئیس و کسانی که باید کار ما را انجام دهند جزو عوامل استرس‌زا است.

این مشاور روانشناس گفت: آلودگی‌های هوا و صوتی استرس‌هایی هستند که در طول روز با آنها رو‌به‌رو می‌شویم. مهمترین کار، کسب مهارت حل مسئله است تا بتوانیم استرس را مدیریت کنیم.

وی افزود: گریزی برای عوامل استرس‌زا وجود ندارد و ما در طول روز با آنها مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: یکی از عوامل کمک کننده برای مبارزه با استرس، حمایت خانواده،‌دوستان و اطرافیان است.

این متخصص بهداشت روان تصریح کرد: کسانی که از خانواده منسجم برخوردارند عوامل استرس‌زا و فشار کمتری بر آنها وارد می‌کند.

وی افزود: همچنین افرادی که دوستانی صمیمی دارند می‌توانند مشکلات خود را با آنها درمیان بگذراند و از آنها راهنمایی بخواهند. حتی اگر دوستانشان نتوانند آنها را راهنمایی کنند، حمایت عاطفی آنها می‌تواند موجب کاهش استرس شود.

وی گفت: مهارت‌های دیگری که فرد باید یاد بگیرد، شناسایی عوامل استرس‌زا است و اینکه برای پیشگیری از آنها باید چه کار کنیم.

 وی افزود: هر کدام از ما در مراحل بلوغ اجتماعی باید یاد بگیریم که رابطه‌مان را با افراد جامعه با توجه به ویژگی‌هایی که دارند تنظیم کنیم.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم در افراد جامعه دخل و تصرف کنیم و باید خودمان را با آنها تطبیق دهیم. مثلاً در طول سال‌های تحصیلی چنانچه از معلم یا استادمان ناراضی هستیم باید با او مدارا کنیم تا ترم تمام شود.

وی خاطر نشان کرد: این رفتارها به لحاظ روانشناسی اشکالی ندارند و این ما هستیم که باید مهارت‌های سازگاری خود را افزایش دهیم. ما که نمی‌توانیم هر روز شغلمان را عوض کنیم. سازگاری جزو علائم بلوغ اجتماعی است که در این خصوص باید با حضور در کلاس‌های ویژه این مهارتها را یاد بگیریم. گاهی خواندن برخی کتاب‌ها نیز در این زمینه مفید هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha