دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 104946

هزینه چاقی روی دوش دنیا!

سلامت نیوز : چاقی یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر در سراسر دنیا به‌شمار می‌رود به طوری که سالانه شمار زیادی از افراد را به کام مرگ می‌کشاند. در آمریکا سالانه بین 111 هزار تا 365 هزار نفر بر اثر ابتلا به چاقی جان می‌سپارند و این درحالی است که این آمار در اروپا به یک میلیون نفر (حدود 7/7 درصد) در طول هر سال می‌رسد. به‌طور متوسط، چاقی، امید به زندگی را 6 تا 7 سال کاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خورشید ؛ پیش از قرن بیستم میلادی، چاقی پدیده‌ای نادر بود ولی سازمان بهداشت جهانی در سال 1997 اعلام کرد که این عارضه به پدیده‌ای فراگیر در تمام کشورهای دنیا تبدیل شده است. برآوردهای این سازمان در سال 2008 نشان داد که دست‌کم 500 میلیون نفر که بیش از 10 درصد را شامل می‌شوند، از مشکل چاقی رنج می‌برند و در زنان بیش از مردان به چشم می‌خورد. میزان چاقی با بالا رفتن سن و بین 50 تا 60 سالگی افزایش می‌یابد. چاقی مفرط در آمریکا، استرالیا و کانادا بیش از سایر نقاط جهان رشد می‌یابد. محققان ابتدا تصور می‌کردند تنها کشورهایی که درآمدهای بالایی دارند، از چاقی رنج می‌برند ولی شواهد نشان می‌دهد که میزان چاقی در سراسر جهان درحال افزایش بوده و کشورهای درحال توسعه و پیشرفته را تحت تأثیر خود قرار داده است. در سال‌های اخیر شیوع چاقی در بسیاری از کشورهای اروپایی رشد 3 برابری داشته و این روند رو به رشد همچنان ادامه دارد و در حال حاضر زنگ هشدار کشورها برای مقابله با این پدیده جهانی به صدا درآمده است.

طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، چاقی در چین زیر 5 درصد است و کمتر از 20 درصد شهرهای این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. درحال حاضر، شمار بالای چاقی در چین به شهرهایی محدود می‌شود که آمار مصرف غذاهای آماده در آنها بالاست. در واقع، از میان یک میلیارد فرد چاق در دنیا حدود یک‌پنجم آنها چینی‌ها هستند.

 آمریکایی‌ها همچنان چاق می‌شوند
شواهد جدید به‌دست آمده حاکی از آن است که میزان نمک مصرفی مردم آمریکا در یک دهه اخیر بسیار کاهش یافته ولی روند چاقی در این کشور همچنان رو به افزایش است. مطالعات صورت‌گرفته در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا نشان می‌دهد مردم آمریکا به دلیل گرایش بیش‌ازحد به مصرف تنقلات، بیش از سایر مردم جهان در معرض چاقی قرار داشته و این روند هر روز افزایش می‌یابد. آمریکایی‌ها به‌طور متوسط و بین سال‌های 2009 تا 2010 روزانه حدود 3424 گرم نمک مصرف می‌کردند که نسبت به سال‌های 2003 و 2004 با کاهش 3518 گرم در روز مواجه شده است.

محققان با توجه به کاهش مصرف نمک در میان مردم آمریکا اعلام کردند  همچنان میزان نمک مصرفی آنها بیش از مقدار توصیه‌شده از سوی پزشکان است. در سال‌های 2007 تا 2010 حدود 80 درصد از کودکان یک تا 3 سال و 90 درصد افراد 4 سال به بالا بیش از حد معمول نمک مصرف می‌کردند. دستورالعمل تغذیه‌ای آمریکا به مردم توصیه می‌کند که نمک روزانه را تا حد امکان محدود کرده و به 2300 گرم در روز کاهش دهند. افراد بالای 51 سال و سیاهان آمریکایی که در معرض ابتلا به فشارخون بالا، دیابت یا بیماری‌های مزمن کلیوی هستند، باید بیشتر مراقب بوده و مصرف نمک روزانه خود را به حدود 1500 گرم در روز محدود کنند.

کاهش مصرف نمک در طول روز باعث کم‌شدن میزان کالری و مصرف غذاهای سالم‌تر می‌شود. پژوهشگران معتقدند برای کم‌کردن مصرف نمک باید میزان چاقی را کاهش داد که ارتباط مستقیمی با مقدار کالری مصرفی دارد. افراد این گام را می‌توانند از محدودکردن روزهایی شروع کنند که در رستوران غذا می‌خورند یا به دلیل کمبود وقت به فست فودها رضایت می‌دهند. حتی 400میلی‌گرم کاهش نمک میان مردم آمریکا، سالانه میلیاردها دلار در بخش سلامت این کشور صرفه‌جویی کرده و مراجعات مردم را به مراکز درمانی تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. مصرف زیاد نمک افراد را در معرض ابتلا به بیماری قلبی - عروقی و فشار خون بالا قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha