سلامت نیوز : گزارش كمیته ویژه بررسی حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری دیروز در حالی در صحن علنی شورای شهر تهران با حضور خانواده قربانیان حادثه قرائت شد كه به استناد اعضای شورا نه تنها آتش‌نشانی با تجهیزات به محل حادثه خیابان جمهوری رسید بلكه در حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری هیچ تخلفی صورت نگرفته است. معصومه آباد، عضو كمیته سلامت و مدیریت بحران شورای شهر تهران با قرائت گزارش 100 ساعت كار كارشناسان در صحن علنی شورا تاكید كرد: «فارغ از اینكه در مجموعه دستگاه نظارتی سازمان ایمنی و آتش‌نشانی بودم، در تیغ دولبه اینكه احساس كردم دو عزیز مرحومه درواقع دو خواهر من هستند نیز قرار گرفتم. از این رو نسبت به تمامی شواهد و قرائن و براساس 100 ساعت كار كارشناسی گزارشی در چهار محور ارائه خواهم كرد.»

صفر تا صد حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری به روایت كارشناسان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ طبق گزارشی كه معصومه آباد در صحن علنی شورای شهر تهران ارائه كرد؛‌ طبق مطالعات انجام شده حریق در طبقه فوقانی كه برای بافت پارچه استفاده می‌شده صورت گرفته و شكسته شدن شیشه بین پلكان و پنجره باعث سرایت آتش شده است. توسعه حریق در پلكان در شرایطی به وجود می‌آید كه امكان فرار كارگران به هیچ‌وجه میسر نمی‌شود. همسایگان تصور حریق در پشت بام می‌كنند. در اولین تماس، فردی به ستاد فرماندهی اعلام می‌كند در قسمت پشت بام آتش‌سوزی صورت گرفته است و بعد از گذشت 19 ثانیه تماس‌های بعدی صورت می‌گیرد. مجموعا شش تماس صورت می‌گیرد و تماس چهارم و پنجم نشان می‌دهد كه آتش‌سوزی از داخل ساختمان بوده است. این در حالی است كه تماس دوم بیش از یك دقیقه بعد از تماس اولی انجام می‌شود. بعد از اولین تماس یك دستگاه خودرو منبع دار اطفا حریق و یك دستگاه خودرو پشتیبان اعزام می‌شود كه در زمان سه دقیقه و دو ثانیه به محل حادثه می‌رسند. اقداماتی كه ایستگاه 46 در محل حادثه انجام می‌دهد، عملیات شناسایی و ارزیابی مخاطره و عبور لوله از خودرو مخزن‌دار دو هزار لیتری است.

با سرایت آتش به داخل كارگاه در قسمت جنوب غربی، آتش به سرعت توسعه یافته و به سمت محل استقرار كاركنان حركت می‌كند اما به دلیل جدا بودن آتش از محل استقرار با یك دیوار، آتش به صورت مستقیم سرایت نمی‌كند بلكه سرایت دود موجبات رعب و وحشت كاركنان را فراهم می‌كند. ضمن اینكه خانم فروتن با گرفتن كابل آنتن تلویزیون قصد فرود آمدن به سمت زمین را داشته است كه به دلیل ضعف كابل سقوط می‌كند اما هیچ تصویر یا شواهدی در این زمینه نبود جز مصاحبه با یكی از افرادی كه داخل ساختمان بود. عضو كمیته سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران همچنین یادآور شد: «تیم دوم طی چهار دقیقه و پنجاه ثانیه با دو دستگاه خودرو منبع‌دار اطفای حریق وارد محل حادثه می‌شود. تیم سوم نیز به همراه دو خودرو منبع‌دار، یك خودرو سبك، خودرو سنگین، یك نردبان 32 متری از ایستگاه یك به محل حادثه اعزام می‌شوند كه در 4 دقیقه و سی و پنج ثانیه به محل حادثه می‌رسد. در ساعت11:39 دقیقه نردبان ایستگاه یك به همراه گروه‌های امداد و نجات به محل رسیده اما بعد از باز شدن جك‌های تعادل، اپراتور مشاهده می‌كند نردبان باز نشده است. در این زمان هیچ كدام از افراد محبوس شده در ساختمان خود را از پنجره آویزان نكرده بودند.

براساس مستندات تصویری موجود در زمان بروز نقص فنی هیچ خانمی از پنجره آویزان نبوده است. در همین زمان تقاضای ورود نردبان جدید را می‌كنند و در همین فاصله خانم حق نظری از پنجره خارج و خود را به دیواره آویزان می‌كند. بعد از 5 دقیقه و 11 ثانیه نردبان دوم به محل حادثه می‌رسد و تدابیر عملیاتی برای خروج محبوسان را انجام می‌دهد.» عضو كمیته سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران تاكید كرد: «نیروهای آتش‌نشانی در بیرون از ساختمان برای حفظ جان ایشان در برابر حرارت آتش پنجره‌های مجاور اقدام به پاشیدن اسپری و آب از سمت دیگر ساختمان می‌كنند. بر اساس تصاویر مشخص است كه رفتار انسان‌ها نسبت به كانون حادثه متفاوت است، یك نفر بلافاصله تصمیم می‌گیرد برای نجات جانش، خودش را دور كند و یك نفر خودش را به دیواره بیرون آویزان می‌كند، یك نفر در پنجره است و دو نفر نیز در داخل ساختمان قرار دارند. نردبان دوم پس از جابه‌جایی آمبولانس و نردبان قبلی اقدام به ایجاد تعادل می‌كند كه این فرایند 20 ثانیه طول می‌كشد. در فاصله رسیدن نردبان ایستگاه 18 چهار دقیقه فرصت داشتند تا جانمایی خودروها را مشخص كنند تا خودرو نردبان ایستگاه 18 زمان بیشتری را از دست ندهد. این وقت طلایی و مهمی به شمار می‌رود و این 20 ثانیه حائز اهمیت است. مدت آویزان ماندن خانم حق نظری حداقل دو دقیقه و 28 ثانیه است. سقوط به دلیل تخریب قرنیز نصب شده در زیر پای این فرد صورت گرفته و مرحومه حق نظری تعادل خود را از دست می‌دهد.»

حضور به موقع ماموران آتش‌نشانی به محل حادثه

نكته دیگری كه در گزارش كمیته ویژه حادثه خیابان جمهوری از سوی كارشناسان مورد بررسی قرار گرفت، حضور به موقع و استاندارد ماموران آتش‌نشانی در زمان حادثه بود. مسئله‌ای كه معصومه آباد نیز در جلسه دیروز شورای شهر تهران به آن اشاره كرد و در عین حال یادآور شد: «حضور به موقع مطابق استاندارد، نجات 15 نفر دیگری كه در ساختمان گرفتار بودند، اطفای كامل حریق و نجات پنج نفر از محبوسان در حریق ظرف 95 ثانیه از نكات قابل‌توجه این عملیات امداد و نجات است. در این میان انباشت كالاهای سریع الاشتعال در راه پله، ترس و وحشت دو تن از محبوسان زن، عدم عملكرد نردبان اول در حادثه، وجود آمبولانس درمحل استقرار نردبان دوم و عدم وجود شبكه آب آتش‌نشانی در طبقات ساختمان و نیز عدم وجود سیستم تهویه دود و حریق در ساختمان از چالش‌ها به‌شمار می‌رود.» عضو كمیته سلامت و مدیریت بحران شورای شهر تهران ادامه داد: «حادثه در منظر عموم مردم و با شاهدان عینی بسیار زیادی صورت می‌گیرد و سوالات و ابهامات زیادی برای مردم ایجاد شده است كه سازمان آتش‌نشانی باید نسبت به پاسخگویی به این سوالات اقدام كند.

چالش پیش روی سازمان آتش‌نشانی بروز نقص فنی در نردبان 32متری است. این رایانه یك رایانه كاملا صنعتی و حساس است كه شرایط نه گانه‌ای برای آن تعریف شده است كه در این شرایط ممكن است دچار نقص فنی شود.» آباد درباره خرید، نگهداری و تعمیر خودروهای نجات نیز براساس این گزارش توضیح داد: «خرید خودرو 32 متری آلمانی اسنادی دارد. به نحوی كه مناقصه بین‌المللی برگزار می‌شود؛ قراردادی بین آتش‌نشانی به عنوان خریدار با فروشنده منعقد می‌شود كه طبق همین قرارداد پنج نفر آموزش می‌بینند و در ادامه نیز توافق می‌شود تا 11نفر از نیروهای آتش‌نشانی در آلمان آموزش ببینند. در پیوست شماره دو این قرارداد كه در تاریخ 24 فوریه 2007 بسته می‌شود، تعهداتی مبنی بر ارائه خدمات راهبری، گارانتی و خدمات پس از فروش منعقد می‌شود كه متاسفانه برخی از این تعهدات از سوی نماینده فروشنده انجام نمی‌شود.

از جمله می‌توان به ایجاد انبار و موجود بودن كلیه قطعات یدكی در تهران قبل از تحویل و جایگزینی تجهیزات و استفاده از قطعات یدكی با قیمت عادلانه اشاره كرد. بخشی از تعمیرات و امور مربوطه به سرویس و نگهداری خودروها توسط عوامل سازمان و با همكاری فروشنده صورت می‌گرفته و همه این اقدامات مورد تایید فروشنده بوده است. شركت فروشنده تجهیزات نردبان اوایل مردادماه 92 در مكاتبه‌ای با عوامل خدمات شهری و مدیرعامل آتش‌نشانی به صورت یك‌جانبه و غیرقانونی قرارداد خود را ملغی و از اجرای تعهدات خود شانه خالی كرده است. در قرارداد اولیه مشخص شده مرجع رسیدگی به اختلاف دیوان‌ای سی سی فرانسه تعیین شده و همین امر موجب متضرر شدن آتش‌نشانی شده است. همچنین سازمان در مكاتبه مستقیمی عدم رضایت خود را در این زمینه اعلام كرده است. جای سوال است كه چه دستگاهی مسئولیت تامین ایمنی و سلامت كارگاه و كارگران را در چنین محیط‌هایی برعهده دارد؟ طبق قانون این امر بر عهده كارفرما و وزارت كار است.»

سیاسی كاری اصل حادثه را به حاشیه برد

در ادامه جلسه عباس جدیدی، عضو شورای شهر تهران با عرض تسلیت به مناسبت فوت دو تن از شهروندان در حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری گفت: «متاسفانه این موضوع درگیر مسائل سیاسی شده است در حالی كه بحث بر سر جان انسان است كه اشرف مخلوقات است. فكر می‌كنم استفاده از جان انسان‌ها به عنوان ابزاری برای بیان افكار سیاسی درست و انسانی نیست.» جدیدی با بیان اینكه در چنین حوادثی تعیین مقصر یا متخلف جنبه حقوقی و قضایی دارد، تاكید كرد: «برای مشخص شدن مقصر باید ابعاد فنی و تخصصی موضوع بررسی شود و نیاز به دستور مقام قضایی و ارجاع به هیات كارشناسان است. بنابراین این موضوع نباید دست آویزی برای متهم كردن فرد یا سازمانی شود.»

آتش‌نشانی با تجهیزات به محل حادثه خیابان جمهوری رسید

اقبال شاكری،‌ عضو دیگر شورای شهر تهران نیز بیان كرد: « بررسی اعضای شورای شهر نشان داده كه آتش‌نشانی با تجهیزات و امكانات خود به محل حادثه رسیده و یكی از افرادی كه فوت كرده قبل از رسیدن آتش‌نشانی سقوط كرده است. آتش‌سوزی خیابان جمهوری حادثه دلخراشی بوده است، برای شهروندان تهرانی و خانواده‌های كسانی كه جان خود در این واقعه از دست داده‌اند، همه متاثریم و بخصوص دیدن این صحنه توسط افرادی كه در محل حادثه حضور داشتند، بسیار ناگوارتر بوده و التیام این افراد كار آسانی نیست.» شاكری ادامه داد: «تیم آتش‌نشانی در طول سال‌های گذشته زحمات زیادی كشیده‌اند به‌طوری كه تعمیر و نگهداری تجهیزات آتش‌نشانی همواره انجام می‌گرفته و طبق صحبت‌های ایشان وسایل و تجهیزات امدادی در زمان تعویض شیفت‌ها كنترل می‌شدند. از سوی دیگر گفته می‌شود این وسایل قبلا چك شده بودند، پس باید بعد از بررسی‌ها نتیجه را به شورای شهر ارائه دهند. این حادثه ناشی از قصور انسانی و سازمانی نیست و یك حادثه بوده است.

در قضاوت‌ها باید از هیاهو و فضاسازی‌های سیاسی پرهیز كرد

رضا تقی‌‌پور، سخنگوی شورای شهر تهران نیز بعد از قرائت گزارش كمیته بررسی حادثه خیابان جمهوری بیان كرد: «به خاطر یك حادثه كه البته حادثه بسیار با اهمیتی نیز به شمار می‌رود، نباید كل عملكرد عزیزان آتش‌نشان در یك مقطع تاریخی را زیر سوال ببریم. براساس بررسی‌های كاملی كه انجام شده است گزارش مربوط به این حادثه در ابعاد مختلف مدیریتی، نیروی انسانی، مهارت و آموزش و همچنین مسائل فنی امروز در صحن شورای شهر ارائه می‌شود.» تقی‌پور تاكید كرد: «به خاطر یك حادثه كه البته حادثه بسیار با اهمیتی نیز به شمار می‌رود، نباید كل عملكرد عزیزان آتش‌نشان در یك مقطع تاریخی را زیر سوال ببریم چرا كه این اولین حادثه نبوده است و بی‌شك نمی‌توان گفت آخرین خواهد بود. باید قدری دقت كنیم تا روحیه ماموران خدوم آتش‌نشانی حفظ شود و بتوانند مسئولیت خود را انجام دهند؛ همچنین در این زمینه باید از هیاهو و فضاسازی‌های سیاسی نیز پرهیز كرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha