شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 105688

سلامت نیوز : زمانی که کودکی پا به دنیا می گذارد، یکی از مهم ترین دغدغه های والدینش تربیت صحیح اوست. پدر و مادر کودکشان را ثمره زندگی مشترکشان می دانند و امیدوارند فرزندشان در آینده باعث سربلندی و مایه افتخارشان شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ دین مبین اسلام همان طور که برای همه مراحل زندگی انسان ها برنامه دارد، درباره تربیت صحیح کودکان هم مباحث زیادی را مطرح کرده است.

بنابراین در صفحه مشاوره و خانواده تصمیم گرفته ایم از این هفته، روزهای شنبه در قالب مطالبی به رشد شخصیت فرزند از منظر قرآن و احادیث بپردازیم.

حقوق فرزندان بر والدین

نوع شخصیت، فرهنگ و آدابی که انسان در خانه از طریق والدین به آن خو می کند، مانند یک روح فعال تا ابد بر انسان حکومت می کند و از او جدا نمی شود.

درواقع شخصیت هر انسانی در بزرگسالی همان شخصیتی است که در خردسالی کسب کرده است. پیامبر اکرم(ص) در حدیثی که همه فرقه های اسلامی قبول دارند و آن را نقل کرده اند، فرموده است: هر نوزادی براساس فطرت الهی به دنیا می آید؛ پس این والدینش هستند که او را یهودی، نصرانی یا مجوسی بار می آورند. (بحارالانوار، ج ۵۸، ص ۱۸۷).

بنابراین، کودکان آمادگی طبیعی بسیار خوبی برای نقش پذیری دارند چرا که:

۱: نیروی ذهنی، «هوش» و استعداد فراگیری در کودکان وجود دارد (امتیاز سخت افزاری)

۲: عوامل محیطی هنوز روی کودک اثر نگذاشته، لوح ضمیر او خالی و فطرت اولیه اش سالم و دست نخورده است.(امتیاز نرم افزاری) از این روی بر آن شدیم تا عواملی که بر تکوین شخصیت فرزندان اثر می گذارد، به خصوص حقوقی را که فرزندان بر والدین دارند در چند قسمت به رشته تحریر درآوریم و به خوانندگان عزیز تقدیم کنیم.

۱ . دامن مادر

نخستین حقی که کودکان دارند، این است که آموزش و پرورش شان در دامن مادر انجام گیرد، این مسئله در رشد سالم کودک بسیار مهم است. امام خمینی (ره) در یک توصیه کارشناسانه و علمی به خانواده ها هشدار می دهد: بچه هایی که از دامن مادر جدا شده و محبت مادر ندیده اند، عقده پیدا می کنند. این عقده ها منشاء همه مفاسد یا بیشتر مفاسدی است که در بشر حاصل می شود. این جنگ هایی که پیدا می شود، از عقده هایی است که در انسان هست. بچه های شما را اگر از شما جدا کردند، به واسطه نداشتن محبت مادر، عقده پیدا می کنند، به فساد کشیده می شوند... (صحیفه امام، جلد ۹، ص ۲۹۳) ؛ لذا انتظار می رود با التفات به ضایعه ای که از نبود مادر متوجه فرزند می شود، برخی از مادران یا پدرانی که حتی در پی طلاق و جدایی هستند، کودک شان را از این حق محروم نکنند.

۲ . شیر مادر

دومین حقی که فرزند بر والدین دارد این است که با شیر مادر تغذیه شود. متخصصان علم تغذیه همواره به مادران توصیه می کنند که بهترین غذا برای کودک شیر مادر است.در منابع دینی نیز بر این مسئله تاکید فراوانی شده است، امام رضا(ع) از حضرت رسول (ص) روایت می کند که فرمودند: هیچ شیری برای کودک به پای شیر مادر نمی رسد.(محمد مهدی نجف، صحیفه الامام الرضا(ع)، ص۵۰) و این به خاطر تاثیر حیاتی و طبیعی شیری است که کودک از آن تغذیه می کند. بر این اساس، شایسته نیست طفلی با وجود داشتن مادر از کسی دیگر یا نوع شیر دیگری تغذیه کند مگر آن که مادر از شیر کافی برخوردار نباشد.

۳ . تعلیم و تربیت

مسئله تربیت و آموزش فرزندان از جمله حقوق اولیه کودکان است که بر والدین به خصوص برعهده پدر است. مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البیان ذیل آیه شریفه «ای مومنان خود و خانواده تان را از آتشی که هیزم آن آدمیان و سنگ هاست نگاه دارید »(تحریم ۶) می نویسد: منظور از این آیه اولاً صبر بر فرمان خداست و دیگر، فراخواندن خانواده به فرمان های الهی و آموزش فرایض دینی است. ایشان در ادامه به نقل از مقاتل بن حیان می گوید آن بدین معناست که شخص مسلمان خود و خانواده خود را به سبک دینی مودب سازد و خیر را به آن ها آموزش دهد و از بدی باز دارد و این حقی است برعهده شخص مسلمان نسبت به اهل بیت او (علامه طبرسی، مجمع البیان پنج جلدی، جلد ۵، صفحه ۳۱۸) زیرا تمام سرنوشت فرزندان در گرو نوع آموزش و تربیتی است که در خردسالی فراگرفته اند. این یک اصل مسلم در فن تعلیم و تربیت است که «العلم فی الصغر، کالنقش فی الحجر» یعنی یادگیری در کودکی مانند کنده کاری روی سنگ است. آنچه انسان در خردسالی بیاموزد تا آخر عمر باقی می ماند و از یاد او نمی رود. ادامه دارد...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha