شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 105689

درمان‌های پوستی را به متخصصان بسپارید

سلامت نیوز : چند سالی است که برخی افراد غیرمتخصص وارد حرفه درمانگری شده‌اند و از فضای کاری خود استفاده‌های چندگانه‌ای می‌کنند. به‌عنوان مثال آرایشگران یا حتی پزشکان عمومی که اطلاعات کافی درمورد ساختمان، فیزیولوژی و آناتومی پوست ندارند، وارد حیطه پوست و مو شده و مشاوره‌های پزشکی پوست و مو می‌دهند. همچنین در بسیاری از موارد دیده شده که این غیرحرفه‌ای‌ها افراد را ترغیب به انجام پیلینگ‌های شیمیایی یا پاکسازی پوست و… می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خورشید ؛ درحالی که انجام بسیاری ازاین کارها توسط افراد غیرمتخصص خطرناک و پرعارضه است. در این خصوص دکتر گیتی طاهری، متخصص پوست، مو و زیبایی در به خورشید، گفت: متأسفانه برخی افراد بدون صلاحیت و فاقد مدرک پزشکی، در امور درمانی دخالت می‌کنندکه باعث به‌خطر انداختن سلامت افراد می‌شوند؛ به‌عنوان مثال در درمان با استفاده از لیزر، پیلینگ و... باید گفت این خدمات به‌نحوی نیست که بتوان به دست افراد غیرحرفه‌ای انجام شود. لیزر نوعی درمان است که  باید قبل از به‌کارگیری آن، بیمار معاینه شده، حساسیت و عوارض نوع درمان در افراد مختلف بررسی شود؛ دراین حالت پزشک می‌تواند مناسب‌ترین درمان را  برای بیمار تجویز کند.

این متخصص پوست، مو و زیبایی درباره اینکه آیا لیزر خطرناک است یا خیر، اظهار کرد: چنانچه عمل لیزر را یک پزشک متخصص انجام دهد، بی‌خطر است. برای آنکه نتیجه کار به حد مطلوب برسد، درمان لیزر باید با دقت بالایی انجام شود. وی برخی از نتایج نامطلوب لیزر درمانی توسط افراد بی‌تجربه را بروز عفونت، زخم، ورم، آکنه، خارش نامید. طاهری درباره وجود انواع  لیزرها و کاربرد آنها اظهار‌ کرد: لیزرهای درمانی به دو دسته تهاجمی و غیرتهاجمی تقسیم می‌شوند. لیزرهای تهاجمی یا ابلیتیو که طول موج این نسل از لیزرها، در محدوده‌ امواج مادون قرمز بوده و بستگی به طول موج‌شان به دو دسته تقسیم می‌‌شوند:

الف- لیزرco2 ابلیتیو: از میان روش‌های مختلف جوانسازی پوست، مؤثرترین شیوه برای برطرف‌کردن چروک‌های متوسط تا عمیق صورت استفاده از لیزر CO2 است. لیفتینگ (Face Lift)، جراحی پلک (Blepharoplasty) و دیگر روش‌های جراحی هر یک کاربرد خاص خود را دارد ولی هیچ‌کدام نمی‌تواند چروک‌های اطراف چشم و دهان را برطرف سازد. درمان با لیزر CO2 می‌تواند هم چروک‌‌‌‌‌‌‌های ظریف تا متوسط سطح پوست را در اطراف چشم و اطراف دهان کمتر کند، هم با سفت‌کردن پوست افتادگی صورت را بهتر می‌کند. با استفاده از این لیزر لکه‌های تیره ناشی از آفتاب از سطح پوست را می‌توان پاک کرد. وی از نوع دیگر لیزرها که به لیزرهای فراکشنال یا غیرتهاجمی تقسیم می‌شوند نام برد و افزود: لیزرهای فراکشنال معضلات نسل قبلی لیزر را مانند درد، زخم و مهم‌تر از همه استراحت پزشکی و محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی را به همراه ندارد.

ب-لیزر Erbium Yag: اثر این لیزر روی آب میان‌بافتی و درون‌سلول، در مقایسه با لیزر ابلیتیو، ۱۰ برابر بیشتر است، به‌همین دلیل این نوع لیزر برای درمان سیکاتریس‌های ناشی از آکنه و آثار باقیمانده از زخم‌های بدشکل، برجسته و ناهموار ناشی از تصادف به کار می‌رود.
نوع دیگر لیزرها که به لیزرهای فراکشنال یا غیرتهاجمی تقسیم می‌شوند: لیزرهای فراکشنال معضلات نسل قبلی لیزر را مانند درد، زخم و مهم‌تر از همه استراحت پزشکی و محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی را به همراه ندارد. از از انواع لیزرهای فراکشنال می‌توان به  لیزرهای فراکشنال غیرتهاجمی (غیرابلیتیو) که دامنه‌ نفوذ طول موج‌شان محدود به لایه‌ درم بوده و این لایه را با مکانیسم‌ ایجاد حرارت بالا به طوری که دراین روند لایه‌اپیدرم را سالم نگه می‌دارند، عمل می‌کند.

دکتر طاهری در ادامه درباره عوامل تخریب پوست عنوان کرد: اگر روند طبیعی افزایش سن را در نظر نگیریم، عواملی مثل نور خورشید، آلودگی هوا، کشیدن سیگار، استفاده از مشروبات الکلی، تغییرات هورمونی یا ترکیبی از همین موارد می‌تواند عواملی برای تخریب پوست باشد، این عوامل با ازبین‌بردن کلاژن در پوست باعث آسیب و پیری پوستی می‌شود. وی بااشاره به عوامل تخریب پوست به خصوص نور آفتاب  افزود: از چهل سالگی کلاژن پوست سالانه 1درصد کاهش می‌یابد. آفتاب‌سوختگی علاوه‌ بر روند پیری پوست و از دست‌رفتن کلاژن این لایه را چنان تخریب می‌کند که دیگر قادر به محافظت از لایه سطحی پوست نبوده و باعث شکل‌گرفتن چین و چروک‌های پوستی می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا در بیمارانی که علت رویش موی زائد آنها اختلالات هورمونی است؛ لیزر مؤثر است یا خیر، بیان کرد: در حال حاضر در تمام کسانی که با مشکل موی زائد روبه‌رو هستند، درمان اصلی‌شان لیزر با دستگاه الکساندرایت یا دایود است. در افرادی که اختلال هورمونی دارند معمولا به صورت متناوب از لیزر و داروهای هورمونی استفاده می‌شود، چون دارو به تنهایی باعث ازبین‌رفتن موها نمی‌شود، بلکه فقط تا زمان مصرف حجم و ضخامت موها کاهش می‌یابد و باید در کنار آن حتما از لیزر استفاده شود. این متخصص پوست، مو  و زیبایی در پاسخ به اینکه آیا لیزر نواحی خاصی از بدن می‌تواند سرطان‌زا باشد یا خیر، عنوان کرد: لیزر نوعی نور است که در طول موجی خاص تقویت شده و بسته به بافت هدف موردنظر در موارد مختلف طول موج آن فرق می‌کند. در دستگاه‌های لیزر موی زائد این طول موج طوری تنظیم شده که نور ساطع‌شده توسط رنگدانه موجود در ساقه مو جذب شود.

اگر افرادی چنین ادعایی دارند، می‌توان آن را به‌پای بی‌سوادی و ناآگاهی‌شان گذاشت. این متخصص پوست درپاسخ به اینکه میکرودرم ابریژن در بهبود مشکلات پوستی چقدر مؤثر است، اظهار کرد: در روش میکرودرم ابریژن یا میکرودرم ابریشن، کل پوست را در معرض تماس با یک ماده معدنی بی‌ضرر که همان پودر اکسید آلومینیوم است، قرار می‌دهند که این پودر با داشتن کریستال‌های ریز باعث می‌شود که پوست ساییده‌شده و بافت‌های مرده از بین رفته و ترمیم پوست فعال شود. وی گفت: از مهم‌ترین مزیت‌های میکرودرم ابریژن بی‌عارضه‌بودن این روش است و در انواع پوست‌ها کاربرد دارد. همچنین با این روش می‌توان مشکلاتی مانند جای جوش‌، برداشت لک‌های پیری یا کبدی و کوچک‌کردن منافذ پوستی را انجام داد. البته عمل میکرودرم در جوان‌سازی پوست، تمیزکردن پوست و از بین‌بردن جوش‌های سرسیاه، درمان ترک‌های پوستی و چروک گردن کاربرد دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha