سلامت نیوز : یک متخصص بیماری های عفونی تاکید می‌کند:«ده درصد گلودردها در بزرگسالان و 30 درصد این دردها در کودکان ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک داشته باشد.»

دکتر مهرداد حقیقی به سلامانه، اظهار می‌کند:« آمار کشورهای پیشرفته نشان می دهد که غالب بر 60 درصد مبتلایان به گلودرد با مراجعه به پزشک آنتی بیوتیک دریافت کرده اند. این اقدام نظارت و دقت بیشتری را در تجویز این دارو می طلبد.»

به گفته وی در گلودردهای ویروسی اگر علائم بعد از یک هفته فروکش نکرد، نیاز به بررسی های جدی تر برای جلوگیری از ایجاد عوارض است. در واقع مزمن شدن گلوددرد بعد از هفت روز خود را نشان می دهد. در این گلودردها ما انتظار نداریم چه برای کودکان و چه بزرگسالان مشکل تنفسی ایجاد شود. ولی اگر همراه با علائم گلودرد تنگی نفس هم ایجاد شود، و یا بلع دچار اشکال شود، نیاز به مراجعه به پزشک است.

دکتر حقیقی خاطرنشان می کند:«بعضی اوقات در کودکان و نوزادان آب دهان از گوشه لب آویزان می شود و این یک علامت هشداردهنده است چون ممکن است عفونت ویروسی مطرح نباشد و اختلال دیگری با علائم مشابه گلودرد حادث شده باشد.»

وی توضیح می دهد:«علامت خطر دیگر، تورم بافت های گردن است. اگر فردی به دنبال گلودرد در ناحیه تحت فکی دچار تورم شده باشد، نیاز به اقدام جدی تر درمانی دارد. بعضی اوقات به دنبال گلودرد اگر حرکات گردشی گردن و یا حتی باز و بسته شدن دهان و فک نیز اگر دچار اشکال شود، باید آن را جدی گرفت.»

این متخصص بیماری های عفونی تصریح می کند:«خیلی اوقات به دنبال فروکش کردن همه علائم و عفونت های ویروسی، چیزی که پایدار می ماند، سرفه است. درصد زیادی از باقی ماندن سرفه به حساس بودن مجاری هوایی مربوط است و مساله عفونی پایداری مطرح نمی شود. ما در این بیماران به معاینه سینوس ها و گوش بیماران می پردازیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha