معوقات 880 میلیاردی پرستاران و تأخیر ۱۰ ماهه در پرداخت مطالبات

سلامت نیوز : رئیس سازمان نظام پرستاری با اعلام معوقات 880 میلیارد تومانی جامعه پرستاری و تأخیر ۱۰ ماهه در پرداخت این مطالبات از رئیس جمهوری خواست از پرداخت مطالبات پرستاران تا روز پرستار حمایت کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمد میرزابیگی، معوقات پرستاران در بیمارستانهای دولتی را ترکیبی از اضافه کار و کارانه های آنها عنوان کرد و گفت: متأسفانه هم اکنون به طور میانگین این مطالبات با 10 ماه تأخیر پرداخت می‌شود و در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی مانند دانشگاه خوزستان(علوم پزشکی جندی شاپور) با معوقات 20 ماهه مواجه  هستیم.

وی رقم مطالبات پرستاری در این خصوص را 880 میلیارد تومان تخمین زد و افزود: این رقم بر اساس بررسی سراسری از کل کشور و برآوردی که از تمام دانشگاههای  علوم پزشکی و بخش های بیمارستانی داشته ایم، به دست آمده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری، ادامه داد: این در حالی است که اگر بیمه‌ها به موقع بدهی خود را به بیمارستانها پرداخت کنند، آنها قادر خواهند بود که بدهی پرسنل خود را به روز کنند و این حق قانونی با ماهها تأخیر مواجه نشود.

وی تأخیر در پرداخت حقوق و دستمزد پرستاران را موجب کاهش انگیزه خدمت در آنها دانست و گفت: در حال حاضر به دلیل نظام بیمه‌ای نامطلوب و نبود سیاستگذاری واحد بیمه‌ای، سیاست‌های بیمه‌ها با نیازهای مراکز بهداشتی و درمانی تطابق ندارد و همین امر باعث شده که در حوزه پرستاری که جزو زحمتکش ترین افراد تیم درمان هستند با بدهی و عقب ماندگی در پرداختها مواجه باشیم.

میرزابیگی افزود: هم اکنون که در آستانه روز پرستار قرار داریم، انتظار می رود رئیس جمهوری با حمایت خاص خود به بیمه ها دستور قطعی برای حل این مسئله را بدهد، تا اینکه سختگیری بیش از حد نکرده و بدهی خود را حداقل به میزان طلب پرستاران به مراکز بهداشتی ودرمانی پرداخت کنند، یا اینکه اعتبار ویژه ای برای این منظور به وزارت بهداشت اختصاص دهد تا با این حجم از بدهی روبرو نباشد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: این معوقات ناشی از بدهکاری بیمه ها به بیمارستانها است و اگر وزارت بهداشت واقعاً بودجه لازم را داشت، اجازه نمی داد تا این معوقات تا این مرحله تداوم یابد.

میرزابیگی افزود: هم اکنون پرداخت مطالبات معوق پرستاران که ناشی از طلب بیمارستانها از بیمه ها است، مستلزم حمایت رئیس جمهوری است و امید است رئیس جمهور با تدبیر خود به داد پرستاران برسد و تا روز پرستار حداقل بخش عمده ای از این بدهی ها به جامعه بزرگ و خدوم پرستاری پرداخت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha