سلامت نیوز : معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت: امسال 10 هزار میلیارد تومان به ساخت و تکمیل پروژه‌ها اختصاص یافت اما پروژه‌های در دست دولت به 400 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و اگر رشد بودجه متناسب با تورم باشد، 40 سال طول خواهد کشید تا پروژه‌های در دست ساخت تکمیل شود و اگر خوشبینانه نگاه کنیم تا 20 سال آینده تمام خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر ایرج حریرچی در همایش معاونان دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مشهد با اشاره به بودجه سال 93 تصریح کرد: در سال 92 وضعیت بودجه بسیار بد بود در سال 93 نیز اقداماتی شد که اگر موفقیت‌آمیز نباشد وضعیتی همچون سال 92 خواهیم داشت.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت عنوان کرد: در چند سال اخیر از لحاظ بودجه، پروژه‌های عمرانی، جذب دانشجو و گسترش آن دچار بیماری هلندی شدیم و معنی آن این است که از کل ظرفیت بیمارستان‌ها که از ابتدا تا الان 82 هزار تخت در کشور ساخته‌ایم، 44 هزار تخت فاقد استاندارد است و 43 هزار و 700 تخت دیگر در حال ساخت داریم.

وی ادامه داد: امسال 10 هزار میلیارد تومان به ساخت و تکمیل پروژه‌ها اختصاص یافت اما پروژه‌های در دست دولت 400 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد واگر رشد بودجه متناسب با تورم باشد، 40 سال طول خواهد کشید تا پروژه‌های در دست ساخت تکمیل شود و اگر خوشبینانه نگاه کنیم تا 20 سال آینده تمام خواهد شد.

حریرچی خاطرنشان کرد: از 300 میلیارد تومان دریافت شده 150 میلیارد تنها صرف بازنگهداشتن کارگاه‌ها می‌شود تا فقط چراغ پروژه‌ها روشن بماند و اگر سال بعد بودجه عمرانی را بدهند حداکثر یک یا دو درصد پیشرفت خواهیم کرد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: 15 هزار و 300 تخت خوابگاهی در حال احداث است و 550 هزار متر فضای آموز شی در دست ساخت داریم.

حریرچی با اشاره به بودجه وزرات بهداشت در سال 91 و افزایش آن در سال 92 گفت: در سال 91 بودجه وزارت بهداشت 8 هزار میلیارد تومان بود اما امسال روی کاغذ به 13 هزار و 300 میلیارد تومان رسید ولی در واقع فقط 10 هزار میلیارد تومان آن را سازمان برنامه و بودجه قبول دارد.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت ما به دنبال بودجه بهتر خواهد بود ولی مدیران نیز باید فرآیندهای داخلی را اصلاح کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت همچنین گفت: طبق آمار 50 درصد خانوارهای ایرانی جامعه زیر 500 هزار تومان درآمد دارند و 75 درصد زیر 750 هزار تومان و درصدی هم جزو درآمدهای بالای کشور هستند. در حالی که سرانه خانوارها در کشورهای اروپایی چیزی حدود 38 هزار دلار است.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته خوابگاه‌های دانشجویی گرانتر از خانه‌های داخل شهر است و حتی غذای رایگان نیز به آن‌ها داده نمی‌شود، ادامه داد: در چندین سال گذشته سیاست ما این بوده که از پول ملت کم کنیم و به دانشجو بدهیم اما من پیشنهاد می‌دهم که کم کم شروع به اعمال مدل اروپایی و آمریکایی کنیم.

حریرچی اظهار کرد: این موضوع نیاز به برنامه ریزی تخصصی دارد و لازم است برای این کار چند سال سرمایه‌گذاری شود اما بعد از آن می‌توان نتایج خوبش را ببینیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha