شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 106227

وجود شیركاكائو باعث شده که بسیاری از کودکان تمایلی به مصرف شیر معمولی نداشته باشند.

کاکائو جذب کلسیم شیر را کم می‌کند

سلامت نیوز:وجود شیركاكائو باعث شده که بسیاری از کودکان تمایلی به مصرف شیر معمولی نداشته باشند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، شیر و کاکائو هریک فواید بسیاری دارند. شیر ارزش غذایی بالایی دارد و دارای موادمغذی‌ای است كه همه گروه‌های سنی باید آنها را روزانه دریافت كنند. کاکائو نیز دارای فلاونویید است که یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود.

شیر کاکائو، ترکیبی از این ۲ماده خوراکی و نوشیدنی‌ای مطلوب و پرطرفدار به‌خصوص بین کودکان است. شاید علت محبوبیت این نوشیدنی طعم، رنگ و بوی خوب و متفاوت آن با شیر باشد اما شیرکاکائوهایی که به شکل آماده و صنعتی در بازار به فروش می‌رسند، چندان بی‌ضرر نیستند. مشكل مهم این نوشیدنی‌ها، اضافه كردن شکر زیاد برای خوش‌طعم کردن آنهاست. شکر، کالری شیرکاکائو را افزایش می‌دهد و اگر این مقدار مازاد نیاز بدن باشد، می‌تواند در طولانی‌مدت باعث اضافه‌وزن شود. همچنین کاکائو حاوی پلی‌فنول‌هایی است که اگر با کلسیم موجود در شیر ترکیب شوند، پیوند به‌نسبت محکمی برقرار می‌كنند و جذب کلسیم را کاهش می‌دهند بنابراین جذب کلسیم با مصرف شیرکاکائو نسبت به زمانی كه شیر معمولی مصرف می‌كنیم، كمتر است.

موضوع مهم دیگری که همه مصرف‌کنندگان شیر یا شیرکاکائو باید به آن توجه کنند، وجود قندی به نام لاکتوز در شیر است. لاکتوز، ماده مناسبی برای فعالیت باکتری‌های موجود در دهان است و باعث تولید پلاک‌های دندانی می‌شود و شرایط را برای پوسیدگی دندان مهیا می‌کند. از آن‌جا که شیر کاکائو خوشمزه‌تر از شیر معمولی است، بیشتر هم مصرف می‌شود و احتمال پوسیدگی دندان با خوردن مداوم این نوشیدنی بیشتر خواهد شد، بنابراین بهتر است مصرف شیر یا شیرکاکائو در ساعت‌های خاصی از روز باشد.

اگر شیرکاکائو برای ایجاد تنوع مصرف می‌شود، بهتر است در میان‌وعده میل شود و بعد از خوردن آن نیز یک لیوان آب نوشیده شود تا میزان قند باقی‌مانده در دهان کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha