سلامت نیوز : وزیر بهداشت بر لزوم یکپارچه شدن شبکه بهداشتی درمانی در کشور تاکید کرد و از برنامه‌ها و اعتبارات برآورد شده جهت کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت خبر داد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید حسن هاشمی در هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خطاب به جمع حاضر، گفت: مردم به دولتی که بر سر کار آمده، امید زیادی دارند. انشاءالله که دولت بتواند مشکلات را کاهش داده و به سمت برخی از گرفتاری‌های اساسی کشور پیش رود. شاید یکی از مهم‌ترین گرفتاری‌ها، مسئله معیشت است که اتفاقا مسؤلیت ما هم به همین حوزه مربوط می‌شود. امیدوارم این آرامشی که اکنون در کشور به وجود آمده و توفیقات دولت در سیاست خارجی و همچنین تغییر سیاست‌های داخلی و به ویژه اقتصادی، بتواند مستدام بوده و با افق روشن‌تر در سال‌های آینده دنبال شود.

وی در ادامه آمد و شدها و تغییر وزرا، معاونان و مدیران را در سطح وزارت بهداشت، از ابتدای انقلاب تاکنون مورد اشاره قرار دارد و گفت: باید مراقب باشیم، چرا که این موضوع در فطرت انسان است که علاقه‌مند است مسؤل شود و شهرت یابد. گاهی افرادی که در حاشیه مسؤلین هستند، بدتر از خود مسؤلان هستند و امکان سوء استفاده وجود دارد. بنابراین باید مراقب بود و این فرصت خدمت به مردم که در تاریخ زندگی‌مان به وجود آمده را استثنایی بدانیم.

وزیر بهداشت خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی،‌ ادامه داد: خیلی مراقب همکاران، معاونان، مدیران و کارمندان باشید. بگذارید خاطره خوب از دوره محدود مسؤلیت‌مان در اذهان مردم نقش بندد. در عین حال دانشجویان را هم فراموش نکنید. چرا که مهم‌ترین محصول ما همین دانشجویانی هستند که تربیت‌شان می‌کنیم. حیف است یک رئیس دانشگاه در طول مدت مسؤلیتش حتی یک بار هم به یک خوابگاه دانشجویی سر نزند. توجه به مقامات استانی و استاندار هم مهم است. باید کارها هماهنگ باشد. ارتباط و رایزنی با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم بسیار مهم است. اگر یک روز هم مسؤلیتی بر عهده داریم، نباید از اصول خود عدول کنیم.

وزارت بهداشت به امور سیاسی و جناح‌بندی‌ها وارد نمی‌شود

هاشمی در ادامه افزود: مجلس در کلان حوزه سلامت، نقش بی‌بدیلی دارد. وزارت بهداشت دستگاهی کاملا خدماتی است. یکی از دغدغه‌هایمان آن است که برخی دستگاه‌های تخصصی و خدماتی را سیاسی کرده‌ایم. این موضوع به مردم آسیب می‌رساند. مجددا تاکید می‌کنم که وزارت بهداشت یک دستگاه کاملا خدماتی است و امور سیاسی، بسته‌بندی‌ها و جناح‌بندی‌ها در استان‌ها به ما ربطی ندارد و نباید به آن ورود کنیم. در مجموع ارتباط با مردم و حضور در مجامع و اطلاع‌رسانی بخشی از ابزار و وسیله کار ماست.

وی خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره انتخاب مدیران و مسؤلان، گفت: این مسؤلیت امانت است. باید افرادی سالم، صادق و توانمند برای این مسؤلیت انتخاب شوند. بنابراین بهتر است ضابطه‌مند عمل کنید و اطرافیانتان باید بدانند معیارهای شما در انجام کارهایتان چیست.

فعالیت اقتصادی برای مسؤلان وزارت بهداشت ممنوع

وزیر بهداشت افزود: پیشنهادم آن است که در این دوره از مسؤلیت در وزارت بهداشت، مسؤلان وزارتخانه هیچ نوع فعالیت اقتصادی انجام ندهند. چرا که در غیر این صورت طبیعی است که پارتی‌بازی‌ها، رفیق‌بازی‌ها و ... هم وارد کار می‌شوند. نمی‌توان به مردم گفت که کمبود داریم اما از طرف دیگر بابت ساخت ساختمان‌های جدید، سفر و ... هزینه کنیم. پولی که در اختیار وزارت بهداشت است، از جیب روستایی، حاشیه‌نشینان، کارگرها و کارمندان است که باید از آن مراقبت کرد. تمام این موارد باید در عمل نشان داده شود و گفتن آن به زبان فایده‌ای ندارد.

مشکلات مدیریتی، میراث گذشتگان و شرایط امروز نظام سلامت

هاشمی در ادامه مشکلات نظام سلامت را به سه دسته مشکلات ساختاری و مدیریتی، منابع و تولیت تقسیم‌بندی کرد و ادامه داد: بخشی از مشکلات مربوط به مدیریت است که این موضوع هم متوجه ماست. بخش عمده‌ای از این مشکلات مدیریتی، میراث گذشته است که انبار شده و اکنون به شرایطی رسیده که رخ نمایی آن مشهود شده است. در وزارت بهداشت نهایت تلاشمان آن بود که تغییر و تحول مدیران و معاونان کمتر اتفاق بیفتد. البته عمدتا هم مدیریت‌ها تجربی‌ هستند، نه آکادمیک.

وی گسترش‌های بی‌رویه در حوزه وزارت بهداشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: طی سه سال بیش از 400 موسسه راه‌اندازی شد این در حالی است که وزارت بهداشت بدهی‌های زیادی دارد. این موضوع مصیبتی است که اکنون در بحث هزینه‌ها وجود دارد. البته این امر حاصل فعالیت برخی از دوستان است که طب ما را شبیه طب مدرن و آمریکایی با تکنیک‌هایی که تمام آنها هزینه‌بر است، طراحی کرده‌اند.

وزیر بهداشت گسترش بی‌رویه در مباحث آموزش پزشکی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: آموزشمان بی‌رویه بوده و طبعا درمان هم همین طور بوده است، نظام ارجاع هم که نداشته‌ایم و نهایت نتیجه این امر بی‌عدالتی، افزایش فقر و نارضایتی عمومی است. سیمای بیماری‌ها تغییر کرده است. این در حالی است که هیچ برنامه‌ای از قبل برای آن وجود نداشته است. البته 30 سال گذشته به بحث بیماری‌های واگیر و آن هم عمدتا در روستاها توجه شد. اما پس از آنکه گرفتار مدرنیسم شدیم، هیچ برنامه‌ای برای آن در نظر گرفته نشد. اگر در این زمینه کارها را از امروز شروع کنیم، نتیجه آن را 30 سال آینده خواهیم دید. بارها شنیده‌ام که صحبت از غربالگری فشار خون شده است. تمام این صحبت‌ها در شرایطی است که 50 درصد مرگ و میر کشور به دلیل سکته‌هاست که فشار خون یکی از علت‌های اصلی آن است.

هاشمی در ادامه ناکارآمدی قوانین در حوزه سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: قوانینی وجود دارند که خوب نوشته شده، اما به صورتی جامع به آن نگاه نشده است. تنها نوشته شده که بخوانیم. برای اجرای این قوانین، الزامات و زیرساخت‌های مورد نظر وجود ندارد.

بودجه‌های غیر واقعی وزارت بهداشت از زبان هاشمی

وزیر بهداشت بودجه‌های غیر واقعی در حوزه وزارت بهداشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: بودجه‌ها هم همین طور است،‌ غیرواقعی نوشته شده‌اند. اظهارنظرهایی مطرح می‌شود که عنوان می‌کنند بودجه وزارت بهداشت در سال 93، نور علی نور است و مردم بدانید که اگر مسؤلان فعلی نتوانستند کاری کنند، عُرضه ندارند. این در حالی است که رقم بودجه وزارت بهداشت در سال 92 بیشتر از ارقام سال 93 بوده است. در سال 93 کمک 4800 میلیارد تومانی از محل درآمد ناشی از هدفمندی برای حوزه سلامت در نظر گرفته شده است؛ یعنی ماهانه 400 میلیارد تومان. این در حالی است که در سال گذشته 5000 میلیارد تومان از این محل برای حوزه سلامت در نظر گرفته شده بود. همچنین 2000 میلیارد تومان بابت پزشک خانواده و 1400 میلیارد تومان هم برای اجرای سیاست‌های جدید جمعیتی در نظر گرفته شده بود، اما تمام این اعداد و ارقام محقق نشد. اعداد و ارقام بودجه‌ای که روی کاغذ می‌آید، با مواردی که تخصیص پیدا می‌کند، بسیار متفاوت است. اما آقایان در تریبون‌های عمومی حضور پیدا می‌کنند و برای مردم توقع ایجاد می‌کنند. واقعا چنین برخوردهایی انصاف نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه منابع وزارت بهداشت از دو مسیر بیمه‌ها و منابع عمومی تامین می‌شود، افزود: در بحث بیمه‌ها هم مشکلات زیادی وجود دارد. رابطه ما با بیمه‌ها مثل خریدار لباسی می‌ماند که به هر مغازه‌ای که می‌خواهد وارد شده، هر نوع لباسی می‌خواهد برمی‌دارد، قیمت‌اش را خودش تعیین می‌کند، در آخر هم کلی اشکال بر آن می‌گیرد و هر موقع هم که خودش خواست، پولش را پرداخت می‌کند. این موضوع درد کهنه‌ای است که وجود دارد. می‌دانم خدمت کردن در دانشگاه‌های علوم پزشکی سخت است. با چنین اوضاعی، چگونه می‌توان موارد را مدیریت و نظارت کرد.

لزوم رعایت عدالت در هزینه‌کرد منابع عمومی برای بهداشت و درمان کشور

بیمه‌ها باید ادغام شوند

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه کشور نیازمند عدالت در هزینه‌کرد منابع عمومی برای بهداشت است، افزود: بیمه‌ها باید ادغام شوند، شهروند درجه یک، دو و سه در قالب بیمه‌های تکمیلی نباید وجود داشته باشد. به این ترتیب بیمه فراگیر با توان مناسب باید فراهم باشد.

لزوم تعیین تکلیف تولیت نظام سلامت

رشد 11 درصدی بودجه وزارت بهداشت در سال 93

وی در ادامه به بحث تولیت حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: امیدواریم مشکلات مربوط به تولیت حوزه سلامت در این دولت حل شود و بتوانیم بر منابع هم نظارت داشته باشیم.

هاشمی افزود: وزارت بهداشت باید در درازمدت این دندان طمع از منابع عمومی را بکند. باید روش‌های دیگری جهت خلق منابع ایجاد کنیم. بودجه وزارت بهداشت در سال 93 نسبت به سال 92، 11 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که تورم عمومی کشور در خوشبینانه‌ترین حالت شاید 20 درصد باشد. بنابراین باز هم در این زمینه عقب هستیم. اگر از محل هدفمندی یارانه‌ها هم منابعی تامین شود، قطعا از قبل، محل هزینه‌کرد آن مشخص می‌شود.

وزیر بهداشت در ادامه کمبود اعتبارات برای تکمیل طرح‌های عمرانی وزارت بهداشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: در شرایط فعلی تکمیل هر کدام از این طرح‌ها 15-10 سال به طول خواهد انجامید. بنابراین در قالب اعتبارات دولتی نمی‌توان کارها را جمع کرد. باید به روش‌های جدیدی فکر کنیم.

وی خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: در برخی موارد می‌توانید جهت واگذاری بیمارستان‌ها اقدام کنید. باید در وزارت بهداشت نیز مسیری را برویم که وزارت نفت و نیرو رفته است. باید در این زمینه هلدینگ‌های بزرگ ایجاد کنیم که بتوانند بیمارستان‌ها را اداره کنیم. باید بتوانیم این کار را در بخش خصوصی انجام دهیم.

هاشمی افزود: داریم به سمت واقعی شدن تعرفه‌های درمانی پیش می‌رویم. شک ندارم که اداره بیمارستان‌های ما اقتصادی خواهد شد. امیدوارم تولیت نظام سلامت تعیین تکلیف شود تا به این ترتیب بتوانیم بر منابع نظارت داشته باشیم.

وزیر بهداشت در ادامه افزود: در حال حاضر چیزی به عنوان نظام سلامت نداریم. شبکه فرسوده و مسن در روستاها را شاهد هستیم. این در حالی است که بیشتر جمعیت روستایی به حاشیه شهرها و شهرها مهاجرت کرده‌اند و اکنون حدود 21 میلیون نفر در روستاها زندگی می‌کنند. بیش از 8.5 میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند. بنابراین لازم است شبکه خدمات بهداشتی درمانی در روستاها بازسازی و در شهرها و حاشیه شهرها ایجاد شود. تا زمانی که این شبکه ایجاد نشود،‌ اقدامات نمی‌توانند به نتیجه مطلوبی منجر شوند.

وی در ادامه بر لزوم ایجاد شبکه یکپارچه در کشور تاکید کرد و گفت: لازم است برای کاهش پرداخت از جیب مردم، برنامه داشته باشیم. در این زمینه از بدو ورودمان به وزارت بهداشت، ساعت‌های زیادی را صرف این کار کردیم. اعتبارات مربوط به این امر برآورد شده و در جلسات دولت مورد بحث قرار گرفته است. اگر تمام بسته خدمتی تعریف شده در وزارت بهداشت مورد خرید خدمت قرار گیرد، در نیمه دوم سال 93 چهره نظام سلامت کشور کاملا تغییر خواهد کرد.

برنامه‌های وزارت بهداشت برای تغییر سیمای نظام سلامت در سال آینده

هاشمی افزود: همچنین هدف‌گذاری‌های لازم جهت کاهش وابستگی در زمینه مواد اولیه دارویی به میزان 25 درصد صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha