سلامت نیوز : رئیس سازمان انتقال خون کشور، گفت: این استان رتبه نخست تعداد اهداکنندگان خون در کشور را دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی اکبر پورفتحالله روز یکشنبه 11 اسفند ماه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل انتقال خون استان قم، گفت: اهدای خون سالانه مردم قم، 32 به 1000 است که از میزان نرخ کشوری بالاتر است.

وی افزود: 52 درصد اهداکنندگان خون به شکل مستمر، اهدای خون دارند که با احتساب تعداد اهداکنندگانی بار اولی این رقم به 84 درصد میرسد.

رییس سازمان انتقال خون کشور، با بیان اینکه مردم کشور سالانه 2 میلیون واحد خون اهدا میکنند، اضافه کرد: نسبت آنها به کل جمعیت، 27 به 1000 است که این رقم در خاورمیانه و شرقی مدیترانه نمونه است.

پورفتحالله میزان اهدای خون در کشورهای توسعه یافته جهان را 35 واحد به 1000نفر عنوان کرد و افزود: این آمار افتخارآفرین در کنار کیفیت بالای خون ایران و استان قم به طور خاص، نشانهای از رشد کیفی و کمی این حوزه در کشور است.

رییس سازمان انتقال خون کشور، اهدا کنندگان خون سالم را سرمایه‌های کشور دانست و افزود: تجربه و مطالعات میدانی ثابت کرده است که اهداکنندگان خون، انسانهایی عملگرا و مثبت و پیشگام تمام تحولات اجتماعی و فرهنگی و نوع دوستانه هستند.

پورفتحالله افزود: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، سازمان انتقال خون را به شهرداریها محول میکنند تا از این سرمایه مردمی استفاده کنند چرا که همگان امروزه به نقش و کارکرد این نهاد فعال اجتماعی پی برده‌اند.

وی با تاکید براینکه باید در میان این گروه سرمایه گذاری کرد تا اجتماعی سالمی داشته باشیم، عنوان کرد: اهداکنندگان خون به درجه‌ای تعالی رسیدهاند که بدون هیچ چشم‌داشتی سختیهای این کار را به جان خریده و گام در این مسیر نورانی گذشتهاند.

رییس سازمان انتقال خون کشور با اشاره به راهاندازی پایگاه انتقال خون در حرم امام رضا(ع) گفت: باید این ظرفیت متعالی و پایگاه تحول آفرینی در کنار حرم حضرت معصومه(س) هم ایجاد شود.

پورفتح الله افزود: در سال 93، این سازمان به چهل سالگی می رسد که همچنین آمار اهدای خون نیز در سال آینده به 40 میلیون واحد خواهد رسید.

وی در پایان با بیان اینکه امروز بیماران تالاسمی ماژور کشور 40 سالگی خود را جشن میگیرند، گفت: این در حالی است که امید آنها به زندگی پیش از تشکیل سازمان انتقال خون، کمتر از 10سال بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha