سلامت نیوز : رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره از تشکیل کمیسیون دین و فرهنگ خبر داد و گفت: مراکز مشاوره فقط با مجوز سازمان نظام روانشناسی قانونی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ عباسعلی اللهیاری در دومین کنگره ملی روانشناسی اجتماعی ایران اظهار داشت: هنوز بر اساس تلقی منسوخ گذشته سلامت را فقط در حوزه جسمانی تعریف می‌کنیم که عمدتاً نگاه پزشکی‌محورانه دارد حتی مجوز درمانگاه‌های ترک اعتیاد فقط به پزشک عمومی و روانپزشک داده می‌شود.

وی افزود: با مکاتباتی که با مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم قرار شد در بازنگری سیاست‌های سلامت جایگاه سلامت روان اجتماعی و معنوی نیز دیده شود. وقتی می‌گوییم دیده شود منظورمان صرفاً حرف نیست بلکه در تخصیص اعتبارات نیز قرار است از سلامت روان اجتماعی و معنوی نیز برخوردار شوند.

وی ادامه داد: 11 هزار میلیارد تومان پول برای سلامت تخصیص داده شده است. وقتی این بودجه قرار است به سلامت تخصیص داده شود باید متولیان آن را پیدا کنند.

وی اظهار داشت: ما معتقدیم پزشکان جایگاه رفیعی دارند. اما تحقیقات نشان داده فقط 15 درصد سلامت در حوزه جسم است حتی سلامت جسم هم تحت تأثیر سلامت روانی، معنوی و اجتماعی قرار دارد.

وی اذعان داشت: در دهه چهارم شاهد خیزش آسیب‌های روانشناختی در جامعه هستیم و اگر برای حل آن فکری نکنیم شاید تبدیل به بحران شود.لازم است این نگاه کلان را دنبال کنیم که مقوله سلامت روان فرانهادی است.

وی ادامه داد: اگر در سیاستهای بالادستی حضور نداشته باشیم همواره این مشکلات را خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه سازمان نظام روانشناسی در اسناد بالادستی و مسئولیت‌های رده‌بالاتر حضور نداشته است. پیش از این، صدور مجوز مراکز مشاوره و روانشناسی در اختیار سازمان روانشناسی و سازمان جوانان بود اما امروز صدور مجوز مراکز مشاوره روانشناسی صرفاً برعهده سازمان نظام روانشناسی و مشاوره است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اظهار داشت: همین تعبیر را برای سازمان بهزیستی داریم. ما برای نظارت مشکلی نداریم. چندی پیش در جلسه‌ای به رئیس سازمان بهزیستی گفتم اگر سازمان بهزیستی برای مرکزی در اردبیل مجوز صادر کند بنده به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کنم.

وی ادامه داد: اگر ما در کمیسیون‌های مجلس کرسی نداشته باشیم کارمان خیلی پیش نمی‌رود.دنبال این هستیم که نگاه روانشناختی و مشاوره به نگاه اول مسئولان کشور تبدیل شود.

وی افزود: در دنیا روانشناسی صنعت را نجات داده است. اخیراً کمیسیون روانشناسی صنعتی نامه‌ای به بنده برای ارتباط با صنعت نوشته است که جای تقدیر دارد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تصریح کرد: تنه درخت روانشناسی و مشاوره با کلیت آن قشنگ است نباید فقط به روانشناسی بالینی بپردازیم و سایر گرایش‌ها را نیز باید مدنظر قرار دهیم.

وی اظهار داشت: درصددیم کمیسیون دین و فرهنگ را به زودی توسط دکتر محمود گلزاری ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم اتحادیه سازمان نظام‌های تخصصی را داشته باشیم. اگر این اتفاق بیفتد و وکلا، مهندسان، روانشناسان، پزشکان و غیره اتحادیه‌ای را تشکیل دهند قدرتی قوی می‌شوند که می‌توانند در تحولات و سیاستگذاری‌ها موثر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha