یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 107326

با مکانهای تفریحی خراسان بیشتر آشنا شوید

سلامت نیوز :مشهد که از دیرباز قلب ایران اسلامی بوده است وزائرین بسیاری را از اقصی نقاط جهان به سوی خود جلب نموده است وبه عنوان یک رکورد بیشترین زائر و مسافر را در طول سال به خود اختصاص داده است لذا پیش بینی و فراهم نمودن امکانات سفر جهت سهولت و تسریع در این امر می تواند هرزائر ومسافری را درراه رسیدن به این شهر وبهره برداری بیشتر معنوی کمک و یاری نماید .باماهمراه باشیدتابااماکن زیارتی وسیاحتی مشهدمقدس بیشترآشناشویم.

 حرم مطهر امام رضا (ع)

حرم امام رضا

این مجموعه عظیم در طول دوره اسلامی ،‌ بر گرداگرد آرامگاه حضرت رضا علیه سلام امام هشتم شیعیان ساخته شده است . از میان امامان معصوم شیعه ، ‌امام رضا (ع) تنها امامی است كه مرقد او در ایران واقع شده است و از این رو ایرانیان علاقه و احترام خاصی به این امام ابراز می دارند . هرساله از اقصی نقاط ایران و سایر كشورهای اسلامی صدها هزار زائر برای دیدن و زیارت این مجموعه به استان خراسان سفر می كنند.

این مجموعه شامل حرم امام رضا (ع) ، ‌صحن ها و رواق ها ی متعدد ،‌ مسجد گوهر شاد ،‌ كتابخانه ، ‌دانشگاه علوم اسلامی ، موزه و بنیادهای دیگری است كه در طول سالیان دراز در كنار یكدیگر ساخته شده و مجموعه فعلی را پدید آورده اند . این مجموعه علاوه بر ارزش مذهبی و روحانی ،‌ از لحا‌ظ معماری و هنرهای تزئینی نیز یكی از آثار بسیار مهم و شاخص ایران به حساب می آید . گنبد طلا و ضریح مطهر و گلدسته های اطراف آن چشمان زائران را خیره می كند . 

مسجد گوهرشاد  

مسجد گوهرشاد

این مسجد درقسمت جنوبی حرم مطهر امام رضا (ع) قرار دارد و از لحاظ كاشی كاری و ‌تزئینات و كتیبه های موجود در آن از اهمیت مذهبی و تاریخی زیادی برخوردار است .

آرامگاه خواجه ربیع

آرامگاه خواجه ربیع

این بنای باشكوه و زیبا ، ‌آرامگاه یكی از زاهدان قرن اول ه . ق است كه نزد ایرانیان از احترام زیادی برخوردار است بنای فعلی درعصر صفوی ساخته شده است . 

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی

‌این بنا آرامگاه شاعرحماسه پرداز ایرانی و خالق شاهنامه ، ‌ابوالقاسم فردوسی است . در این بنا اشعاری از فردوسی به صورت حجاری به تصویر كشیده شده است .

مراكز تفریحی خراسان

طرقبه 

طرقبه

از مهمترین ییلاق های کوهستانی حاشیه مشهد، طرقبه است که در 18 کیلومتری جنوب غربی مشهد و در مسیر راه جاغرق واقع شده و از غرب به کوه های بینالود و از شمال به کوه تخت رستم محدود می شود. طرقبه دارای باغ های فراوان با میوه های متنوع و چشمه سارهای زیباست و رودخانه ای زیبا از کنار آن می گذرد و در تابستان دارای آب و هوای خنک و مطبوع است . دره سرسبز و خرم طرقبه به واسطه اتصال به ییلاق های دیگر و نزدیکی به مشهد از قدیم به عنوان تفریحگاه مورد توجه ساکنان و زائران مشهد بوده است. جاذبه های گردشگری و سیاحتی طرقبه موقعیتی توریستی برای این منطقه فراهم ساخته که درزندگی مردم طرقبه و مشهد نقشی مؤثر و حائز اهمیت دارد.

طرقبه بین دو گودی قرار دارد و درسمت چپ آن رودخانه و در طرف راست واقع شده و ارتفاع آن حدود 1433 متر از سطح دریاست . طرقبه از امکانات و خدمات شهری از قبیل پارک عمومی زیبا و رودخانه کنار آن و دوایر پست، مخابرات، جایگاه پمپ بنزین، درمانگاه و مسجد و رستوران های متعدد درمحیط طبیعی و فروشگاه های صنایع دستی و دیگر امکانات رفاهی برخوردار است. وجود این امکانات و شرایط خوب و آب و هوایی ونیز وجود هتل بزرگ طرقبه بر جاذبه های این منطقه افزوده است. از جمله ویژگی های این منطقه ییلاقی – تفریحی ، تولیدات صنایع چوب به ویژه سبد بافی و لوح بافی و صنایع دستی مثل گلدوزی و قالیبافی است که مورد توجه مسافران و زائران می باشد و سبد حصیری آن معروف به لوخ و قالی گلباقیان طرقبه از شهرت برخوردار است .

شاندیز 

شاندیز

شاندیز یکی از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای اطراف مشهد است که در بخش طرقبه و در فاصله 30 کیلومتری غرب مشهد و حدود 13 کیلومتری طرقبه و در مسیر راه مشهد به ابرده و زشک واقع شده است.

چشمه سارها و باغ های فراوان ، فضای سرسبزو خرم ، رودخانه و چشمه اندازهای زیبا و مصفا و آب و هوای مناسب و به ویژه تولیدات صنایع دستی از قبیل انواع وسایل پوستی و چوبی و سوغاتی های دیگر و امکانات رفاهی و واحد های اداری و خدماتی ، این منطقه ییلاقی را به صورت گردشگاهی مهم درآورده است که مورد توجه ساکنان مشهد و مسافران و زائران است. از جمله نقاط دیدنی شاندیز پارک جنگلی است. محصولات عمده باغی شاندیز عبارتند از : گیلاس ، زردآلو، گوجه فرنگی ، هلو، آلو ، انگور، توت، گردو، بادام.

روستا های سرآسیاب ، ارچنگ ، خادر ، ابرده پایین و بالا و زشک دراطراف شاندیز و در امتداد یک دره طولانی قرار دارند و از آب یک رودخانه مشروب میشوند.

روستای جاغرق

روستای جاغرق یکی از روستاهای ییلاقی و سرسبز است که در 21 کیلومتری جنوب غربی مشهد و درفاصله 7 کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده است و به روستاهای عنبران ، طرقدر، کردینه، تغاره و دهستان شاندیز محدود می شود.

درباره وجه تسمیه جاغرق نوشته اند که نام اصلی و قدیمی آن چاه غرق بوده که به تدریج به جاغرق تبدیل شده است.قدمت این آبادی زیاد و به قولی به قبل از اسلام می رسد.

روستای جاغرق دارای آب و هوای معتدل کوهستانی و زمستان های سرد و تابستان های معتدل می باشد. وجود باغ های میوه و در ه سرسبز و چشم اندازهای زیبا و محیط با صفا ، جذابیت خاصی به این دره ییلاقی بخشیده است . جاغرق علاوه بررودخانه فصلی دارای چندین رشته قنات و یک چشمه و آبشارهای متعدد است و اقامتگاه های موقت و رستوران هایی نیز درحاشیه رودخانه و یا به صورت جزیره دربخش های مختلف این دره سرسبز ایجاد شده که درفصل بهاروتابستان محل استراحت و تفرج مسافران و دوستداران طبیعت است.جاغرق علاوه بر جذابیت های گردشگری ، یکی از مراکز عمده تولید میوه دراستان خراسان به شمار می آید.

پارک جنگلی وکیل آباد 

پارک جنگلی وکیل آباد

یکی از پارک های وسیع و قدیمی مشهد پارک جنگلی وکیل آباد است که در جنوب غربی مشهد واقع شده و با بلوار عریض و زیبای وکیل آباد به میدان آزادی مرتبط می شود. پارک جنگلی وکیل آباد که درگذشته به نام میرطراز یا باغ وکیل آباد شناخته می شد، درسال 1348 ش. توسط مالک آن، خامه حسین آقای ملک ، به صورت رسمی وقف استفاده عموم گردید.

پارک وکیل آباد که دارای 259659 متر مربع مساحت است با آب قنات آبیاری می شود. این پارک قدیمی با پستی و بلندی های طبیعی و درختان کاج و چنار از گذشته های دور به عنوان یکی از مراکز ییلاقی حاشیه مشهد مورد توجه بوده است و شهرداری با احداث خیابان و جدول بندی وکف سازی معابر و ایجاد آب نما و برق کشی و اقامتگاه های موقت و تأسیسات بهداشتی و وسایل بازی کودکان و کافه رستوران بر جاذبه های این پارک افزوده است. 

کوهسنگی 

کوهسنگی

منطقه کوهسنگی از قدیم به عنوان یکی از تفریگاه های نزدیک مشهد، محل سیاحت و تفریح ساکنان و زائران مشهد بوده و نام آن درمنابع تاریخی عهد صفویه آمده است.

این مکان تا سال 1310 هجری شمسی با همان ساختار طبیعی به عنوان منطقه ییلاقی با جاذبه های طبیعی از قبیل کوه های سهل الصعود و باغ های سرسبز و چشم اندازهای طبیعی و رودخانه ها و آب و هوای معتدل به ویژه درایام گرم تابستان ، اقامتگاه سیاحتی زائران و مجاوران بود. دراین زمان با ایجاد بعضی از امکانات سیاحتی ازقبیل استخر و جاری شدن قنات، وسعت و اهمیت یافت و درسال 1318 ش. با احداث ساختمانی دو طبقه با سالن و جدول کشی خیابان ها ونرده کشی و گلکاری و نصب مجسمه های سنگی به صورت پارک طبیعی درآمده و درسال 1340ش. با گسترش شهر مشهد ازطریق خیابانی وسیع و عریض و مشجر به بدنه اصلی شهر مشهد متصل شد. در سال های بعد با احداث جاده آسیایی درجنوب آن و میادین و خیابان های مختلف دراطراف به صورت پارکی محصور درحاشیه شهر مبدل شد.

پارک میرزا کوچک خان

این پارک درحاشیه خیابان دانش شرقی و در مجاورت سراهای بازار رضا و ضلع جنوب غربی میدان 17 شهریور واقع شده است. پارک میرزا کوچک خان که وسعت چندانی ندارد به واسطه نزدیکی به حرم رضوی و منطقه زائر نشین و وجود امکانات تفریحی و ورزشی و فرهنگی ، از قبیل کتابخانه عمومی کودکان و نوجوانان ، شهربازی و استخر شنا، و میادین ورزشی ، و فضای سرسبز و درختان قدیمی و گونه های مختلف گیاهی و آب نما و خیابان کشی ، مورد توجه زائران و ساکنان محلی است .

باغ وحش وکیل آباد،تفریحی برای کودکان

باغ وحش وکیل آبا

در جنوب غربی مشهد و همجوار با پارک جنگلی وکیل آّباد، باغ وحش وکیل آّباد، تنها باغ وحش مشهد و استان خراسان رضوی قرار دارد. این باغ وحش دارای حیوانات گوشتخوار، علف خوار، آبزی، خزنده و پرندگان مختلف است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha