رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران با اشاره به بالا بودن آمار کم تحرکی در کشور آن را تهدیدی جدی علیه سلامت افراد دانست و خواستار توجه جدی به زنگ ورزش در مدارس شد.

آمار بالای کم تحرکی در کشور/کمرنگ بودن زنگ ورزش در مدارس

سلامت نیوز: رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران با اشاره به بالا بودن آمار کم تحرکی در کشور آن را تهدیدی جدی علیه سلامت افراد دانست و خواستار توجه جدی به زنگ ورزش در مدارس شد.


دکترلطفعلی  پورکاظمی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« آمار کم تحرکی در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بالا است. متاسفانه استفاده از رایانه و موبایل برای بازی های رایانه ای موجب می شود نوجوان و جوانان ساعت های زیادی را درمنزل هیچ تحرکی نداشته باشند. در حالی که علم ثابت کرده است گرفتگی رگ های قلبی از همان دوران کودکی بویژه نوجوانی شروع می شود و گاها جراحان قلب که بیماری را به دلیل مشکل قلبی جراحی می کنند به صورت اتفاقی متوجه می شوند  که رگ های کرونر بیمار نیز در حال بسته شدن است که ناشی از کم تحرکی و مصرف بی رویه غذاهای آماده و فست فودها است».


وی ادامه داد:« مصرف انواع فست فودها و غذاهای روغنی بویژه سیب زمینی سرخ شده به دلیل کالری بالا و جذب سریع آن در بدن موجب مسدود شدن رگ های قلبی ، افزایش بافت چربی سطح شکم و کلیه و بروز سنگ کلیه در جوانان بخصوص بروز کبد چرب می شود از طرف دیگر کم تحرکی نیز سلامت افراد را به صورت جدی تهدید می کند».


رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران با تاکید بر اهمیت ورزش در از بین بردن رسوب چربی ها در عروق کرونر، گفت:« ورزش کردن عروق بدن را گشاد می کند و موجب ایجاد رگ ها و مویرگ های جدید در بدن فرد ورزشکار می شود. این مویرگ ها راه های فرعی انتقال خون و اکسیژن رسانی به قلب و پروتئین و ویتامین ها هستند و برای پیشگیری ازسکته های قلبی، مغزی و بیماری های ریوی مفیدند به همین دلیل توصیه می کنیم جوانان حیاط و یا پارکینگ منزل یا آپارتمان و یا پارک های نزدیک به خانه ورزش کنند که خدمت بزرگی برای سلامتی آنها است».


 وی با انتقاد از کمرنگ بودن زنگ ورزش در مدارس گفت:« متاسفانه همیشه زنگ ورزش به عنوان یک زنگ فرار به خانه به شمار می آید در حالی که باید زنگ ورزش مدارس به اندازه زنگ ریاضی و دروس اصلی دانش آموزان مهم باشد و حتی این درس ضروری تر از درس های اختصاصی دانش آموزان است چون اگر مغز کودک آمادگی نداشته باشد و دچار چاقی باشد مبتلا به افسردگی و مشکلات ارتوپدی می شود که موجب عدم موفقیت در دروس می شود».


دکتر پورکاظمی با اشاره به اقدامات معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش از پنج سال گذشته تاکنون در زمینه اولویت دادن به ورزش گفت:« قویا انتظار داریم زنگ ورزش مدارس حتی بالاتر از دروس تخصصی ملاک ارزشیابی و آموزش قرار بگیرد».


وی جذب فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی در کل کشور را یکی از راه های آموزش ورزش به صورت اصولی و آکادمیک دانست و گفت:« استعدادیابی و پیکرسنجی را باید از دوران ابتدایی انجام دهیم. اگر ملی پوشان المپیکی، قاره ای و بین المللی در کشورهای پیشرفته موفق هستند به دلیل این است که استعدادیابی را از مدارس شروع کرده اند و آکادمی های مختلف ورزشی دارند».


پورکاظمی در پایان گفت:« انتظار دارم نسل نوجوان و جوان  ما بیشتر به اماکن ورزشی بروند با توصیه بر اینکه توجهی به مکمل های غذایی نداشته باشند چرا که بهترین مکمل غذایی انواع غذاهای طبیعی از خانواده پروتئین ها، لبنیات،حبوبات، سبزی و میوه است و بایدتوجه داشت که فکر سالم و جسم سالم را می توان با ورزش وتحرک کافی ایجاد کرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha