سلامت نیوز : یک روانشناس گفت: بسیاری از مردم بم با گذشت ۱۰ سال از زلزله این شهر هنوز سیاهپوش و عزادار هستند، خیلی ها از ماندن در اتاق و فضای بسته می ترسند و نسل جدید این شهر با غم و اندوه بزرگ می‌شوند.

الهام درستیان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: با دعوت اعظم جوشایی، عضو شورای اسلامی شهر بم، به این شهر آمدم تا در ارتباط با آموزش مهارت‌های اجتماعی در بخش‌های مختلف از جمله شهرداری، هلال احمر، کانون‌های بانوان محلات، مشاوران و مدرسان آموزش و پرورش، مربیان مهد‌کودک، زنان سرپرست خانوار و دانش‌آموزان کنکوری یکی از موسسات آموزشی با اختلال استرس پس از سانحه ناشی از زلزله بم مقابله کنیم.

وی افزود: بعد از زلزله بم بیشتر در بحث سخت‌افزار تلاش شده و آموزش‌های روان‌شناختی دیده نشده است. در این شهر کسانی که اختلال استرس پس از سانحه را حمل می‌کنند زیادند.

وی ادامه داد: مردم به هیچ وجه مدرسانی ندارند تا تحت آموزش‌های مهارت‌های اجتماعی و ارتقاء زندگی قرار گیرند.

این کارشناس ارشد مشاوره تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که در این سفر 4 روزه داشتیم، نیازسنجی از شهروندان بود و طبق این نیاز‌سنجی مردم بم بیشترین نیاز خود را برای یادگیری مهارت‌های شاد زیستن اعلام کرده‌اند.

این مدرس دانشگاه آزاد ادامه داد: اندوه بزرگی بعد از زلزله بم در این شهر وجود دارد و بر خانه‌ها غلبه کرده است.

وی افزود: یکی از کارگاه‌هایی که در این شهر برگزار کردیم، مدیریت استرس و غلبه بر افسردگی بود. همچنین در مصاحبه‌هایی که با آنها داشتیم معلوم شد که مسائل زیادی وجود دارد که هنوز به آن پرداخته نشده است.

این متخصص بهداشت روان گفت: کابوس‌های شبانه، ترس از آسیب، ترس‌های والدین از بروز حادثه برای فرزندانشان و تقویت اضطراب جدایی در کودکان نمونه‌هایی از  آسیب‌هایی است که در برخی شهروندان بم وجود دارد.

وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی دیگری نظیر اعتیاد و طلاق نیز دیده می‌شود که خوشبختانه فراوانی آن کم است.

درستیان افزود: در بیشتر شهروندان سوگ التیام‌نیافته دیده می‌شود و بسیاری از این افراد هنوز در سوگ عزیزانشان مانده‌اند و بعد از 10 سال هنوز سیاه‌پوشند و لباس‌های مشکی‌شان را در نیاورده‌اند. از طرفی برخی از آنها ترس از قرار گرفتن در فضاهای بسته را دارند.

وی اذعان داشت: این رفتار‌ها تأثیر زیادی بر نسل جدید که بعد از زلزله به دنیا آمده‌اند گذاشته و آنها را سرشار از غم کرده است. متأسفانه آموزش‌هایی که در زمینه مقابله با این اندوه باشد هنوز داده نشده است.

درستیان تاکید کرد: درخواست شورای اسلامی شهر بم از مسئولان این است که در ارتباط با آموزش در حوزه مهارت‌های اجتماعی سلامت روان به بم کمک کنند.


 مشاور دانشگاه آزاد واحد تهران شمال افزود: شورای اسلامی شهر بم از سازمان‌ها یا نهادهای مختلف درخواست می‌کند چنانچه بسته آموزشی در حوزه مهارت‌های اجتماعی مانند فرزند‌پروری، اعتیاد، مقابله با آسیب‌های طلاق و مهارت‌های زندگی دارند در اختیار متخصصان بهداشت روان این شهر بگذارند.

درستیان ادامه داد: متأسفانه تعداد کارشناسان ارشد مشاوره و روانشناسی شهر بم کمتر از انگشتان یک دست است و این مسئله، مزید بر علت شده است.

 وی خاطر نشان کرد: تدوین برنامه‌ای هدفمند، کاربردی و همه جانبه برای ارتقاء سلامت روان در بم از نیازهای اساسی مردم این شهر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha