چاقی، فشار خون،نازایی،آرتروز و افسردگی می آورد/بالن گذاشتن درمان چاقی نیست

سلامت نیوز : یک متخصص گوارش گفت: برخی افراد بسیار چاق با کار گذاشتن بالن در معده سعی می‌کنند، وزن خود را کاهش دهند اما وجود یک جسم خارجی بیش از ۶ ماه در معده خطرناک است و رفلاکس، نفخ شکم،حالت تهوع و استفراغ را به دنبال دارد.

اکرم پورشمس در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: افرادی که بیش از حد چاق هستند، روش‌های مختلفی را برای لاغر شدن طی کرده‌اند اما ممکن است نتیجه مطلوب را نگرفته باشند.

وی با اشاره به اینکه چاقی عوارضی مانند دیابت، فشار خون، افزایش گلسترول، بیماری‌های قلبی و مشکل تنفس در هنگام خواب دارد، افزود: حتی سردردهای مزمن، بیماری‌های کبدی،‌ آرتروز، نازایی و اختلالات روانی و افسردگی می‌تواند از پیامدهای چاقی باشد و البته عملکرد دستگاه گوارش را نیز مختل می‌کند.

وی گفت: با پیشرفت تکنولوژی و روش‌های نوین پزشکی افرادی که دچار چاقی‌های مفرط هستند و دیگر رژیم غذایی بر آنها مؤثر نیست سعی می‌کنند با کاهش حجم معده مانند کار گذاشتن حلقه، بالن، یا روش‌های پلیسه معده و بای‌پس حجم معده را کم کنند تا به اجبار غذای کمتری بخورند و به مرور زمان لاغر شوند.

وی کار گذشتن بالن در معده را یکی از این روش‌ها دانست و گفت: اگرچه در وهله اول هیچ یک از این روش‌ها توصیه نمی‌شود اما بالن معده به دلیل کمتر تهاجمی بودن، در برخی موارد تجویز می‌شود در این روش بدون نیاز به جراحی و با استفاده از دستگاه آندوسکوپی بالنی از جنس سیلکون نرم در معده فرد چاق کار گذاشته می‌شود.

پورشمس افزود: این بالن در معده شناور بوده و بخشی از فضای معده را می‌گیرد در نتیجه فرد احساس سیری کاذب شده، کمتر می خورد و به مرور وزنش کم می‌شود.

این متخصص گوارش بر این نکته تأکید کرد که کار گذاشتن بالن در معده روشی موقت است و برای همه افراد مناسب نیست و به دلیل عوارضی که در طولانی مدت به جا می‌گذارد حداکثر تا 6 ماه می‌توان در معده فرد آن را نگه داشت و پس از آن مجدد باید به وسیله آندوسکوپی خارج شود.

پورشمس به عوارض احتمالی کار گذاشتن بالن در معده افراد اشاره کرد و گفت: احساس تهوع، استفراغ، سنگینی در شکم و دردهای دوره‌ای در پشت و شکم می‌تواند در بیمار ایجاد شود. همچنین افرادی که بالن در معده خود کار می‌گذارند ممکن است با ریفلاکس، و نفخ شکم مواجه شوند که این مسئله نیز قابل درمان است.

وی بر این نکته تأکید کرد که کاهش وزن با استفاده از بالن در معده حتماً باید زیر نظر یک تیم پزشکی متشکل از متخصص تغذیه، و متخصص گوارش و کبد انجام شود تا فرد در عین حال عادات غذایی خود را اصلاح کرده و در کنار آن از بیماری‌های گوارشی پیشگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha