آستین‌های بالا برای کاهش آمار تصادفات نوروز

سلامت نیوز : در سال‌های گذشته تعطیلات عید نوروز همواره با یک واژه مهم همراه بوده است، واژه‌ای که هر ساله با شنیدن آن عید بسیاری از خانواده‌ها به عزا تبدیل شده است و پس از تعطیلات نوروز هم  با  کنار هم قرار گرفتن این واژه، آمار تاسف‌انگیزی از مرگ و میر در کشور ثبت می‌شود. این واژه معروف و مشهور همان «تصادف» است که انگار هر ساله در ایام نوروز با قدرت بیشتری در برابر مسافران نوروزی قدرتنمایی می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ در آستانه تعطیلات نوروز و آغاز سفرهای نوروزی، باز هم بحث تصادفات و آمار تکان‌دهنده از وضعیت جاده‌های کشور در این ایام، نقل محافل و رسانه‌های گوناگون شده است. این موضوع آنقدر مهم است که امسال با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر برنامه‌ریزی برای کاهش آمار تصادفات در نوروز، همه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی آستین‌ها را بالا زده‌اند تا کاری کنند کارستان. امسال از نظر برنامه‌ریزی‌ها و تدابیر صورت گرفته برای نوروز سال ویژه‌ای است و تمرکز همه سازمان‌های خدماتی، رفاهی و امدادی بر محور کاهش آمار تصادفات رانندگی متمرکز شده است.

هرچند بخش حیاتی و مهم کاهش آمار تصادفات به مسافران و رانندگان مرتبط می‌شود اما نباید فراموش کرد که فراهم آوردن شرایط برای رانندگی صحیح از جمله بهسازی راه‌ها و جاده‌ها و تدابیر پیشگیرانه سازمان‌های امدادی می‌تواند تا حد زیادی در کاهش آمار تصادفات رانندگی نقش داشته باشد.

 سازمان‌ها آستین‌ها را بالا زدند
رزمایش بزرگ نوروزی پلیس کشور از روز گذشته  آغاز شد؛ در این طرح همه کارکنان ناجا در آماده‌باش هستند و یکهزار و 100 اکیپ راهداری و ۱۸ هزار نیروی اورژانس نیز فعال خواهند بود. فارس در این باره نوشت: رزمایش بزرگ ترافیکی نوروز 93 با مشارکت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اورژانس، هلال‌احمر، امداد خودرو، همیاران پلیس، راهوران محلی امروز (یکشنبه 25 اسفند) در ضلع جنوبی حرم مطهر امام  (ره) آغاز شد.

 خط قرمز پلیس
در همین باره سردار اسکندر مؤمنی، رئیس پلیس راهور در حاشیه این رزمایش گفته است: «از امروز 30 میلیون نفر از دستگاه‌های گوناگون اورژانس، راهداری، هلال‌احمر، پلیس راهور و آتش‌نشانی در طرح نوروزی فعالیت خود را شروع می‌کنند.» وی افزود: 30 فروند بالگرد به کار گرفته می‌شود و در این رزمایش آخرین تمرینات انجام می‌شود. به گفته مومنی، 37 درصد تصادفات نوروزی از نوع واژگونی است. سفر فقط به این نیست که با سرعت برویم و به مقصد برسیم بلکه باید برنامه‌ریزی کنیم. وی خاطرنشان کرد: خط قرمز ما تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت و سبقت غیرمجاز است.

 برنامه‌ریزی برای کاهش 15 درصدی تصادفات
اما اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در مراسم آغاز رزمایش بزرگ ترافیکی نوروز 93 اظهار داشت: باید سالی 15 درصد تصادفات و تلفات را کاهش دهیم، این امری است شدنی و با اراده مردم محقق می‌شود. فرمانده ناجا افزود: در گذشته ما در موضوع ایمنی ترافیک هدفمند کار نمی‌کردیم، امروز همه دستگاه‌ها در میدان هستند و تلاش می‌کنند اما مکمل این تلاش‌ها اراده مردم در فعالیت، نظم و قانون و احترام متقابل به حقوق یکدیگر است. فرمانده ناجا ادامه داد: امروز نیروهای مردمی در قالب بازرسان افتخاری نامحسوس و حضور در هلال‌احمر به‌عنوان‌ سازمان جوانان به این خدمت‌رسانی می‌افزاید.  سردار احمدی‌مقدم تاکید کرد: امسال شاهد گام‌های بلندتری هستیم و کشور ما که آمار کشته‌شده‌های تصادفات رانندگی آن تا آستانه 28هزار نفر پیش رفت این روزها به عددی پایین‌تر از 18 هزار نفر رسیده، این عدد برابر کشته شده‌های دفاع مقدس در یک سال است.

 هلال‌احمر با افزایش 30 درصد نیروها
اما در کنار نیروی انتظامی و سازمان راهداری، این جمعیت هلال‌احمر است که امسال با افزایش 30 درصدی نیروهای خود برای کاهش تصادفات رانندگی به میدان آمده است. به گفته محمد فرهادی، رئیس جمعیت هلال‌احمر، سازمان امداد و نجات جوانان و داوطلبان ما در ورودی و خروجی شهرها در جاده‌های بین‌شهری در پایگاه‌های امداد و نجات و مراکز موقت دایر شده در خدمت مردم هستند. بنابر اظهارات فرهادی، امسال 30 درصد امکانات بیشتر و گسترده‌تری را خواهیم داشت و بالغ بر 2100 پایگاه ثابت و سیار در همکاری و همیاری با سایر دستگاه‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند. رئیس جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: جدا از سازمان امداد و نجات، سازمان جوانان ما با شعار «بیگدار به جاده نزنید» در خدمت مردم هستند و همه خدمات پزشکی اولیه را ارائه می‌دهند.

 2 هزار پایگاه اورژانسی
مرکز فوریت‌های اورژانسی کشور یکی دیگر از سازمان‌ها و واحدهای امدادی است که برای نوروز امسال همه‌جانبه به میدان آمده است. بنابر اظهارات تقی طالبیان، رئیس اورژانس کشور، خدمات‌رسانی اورژانس در استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی و ایلام 24 ساعته رایگان است. رئیس اورژانس کشور خاطرنشان کرد: 2 هزار و 88  پایگاه، 5 بالگرد، 18 هزار پرسنل، 213 ایستگاه سلامتی و 57 اتوبوس آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha