سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 108773

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران گفت: ضرورت غربالگری تنبلی گوش همانند تنبلی چشم در سنین پیش‌دبستان و دبستان احساس می‌شود چرا که تنبلی گوش شایع‌ترین و رایج‌ترین نوع بدشنوایی‌ تلقی می‌شود.

سلامت نیوز: نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران گفت: ضرورت غربالگری تنبلی گوش همانند تنبلی چشم در سنین پیش‌دبستان و دبستان احساس می‌شود چرا که تنبلی گوش شایع‌ترین و رایج‌ترین نوع بدشنوایی‌ تلقی می‌شود. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری  فارس، سعید ملایری اظهار داشت: تنبلی گوش به عنوان یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین انواع بدشنوایی‌ها تلقی می‌شود.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران گفت: تنبلی گوش به مواردی اطلاق می‌شود که عملکرد پردازش مناسب صدا در یک گوش دچار اختلال شده باشد.

این متخصص شنوایی‌شناسی تصریح کرد: معمولاً کودکانی که در دوران نوزادی و خردسالی از تحریک صوتی مناسبی برخوردار نباشند به محرومیت حسی دچار می‌شوند.

وی ادامه داد: برای مثال کودکانی که دچار التهابات مکرر گوش میانی در دوران نوزادی و خردسالی می‌شوند به دلیل آنکه رشد سیستم عصبی شنوایی، وابسته به تحریکات مستمر و پیوسته است، دچار محرومیت حسی می‌شود که در این حالت عملکرد پردازش صداها در یک گوش به خوبی صورت نمی‌پذیرد.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران افزود: وقتی کودک به چنین حالتی دچار می‌شود در شنوایی دو گوش و توجه پیوسته به صداهای دیگران به خصوص صدای معلم در محیط آموزشی دچار مشکل خواهد شد.

ملایری به اهمیت این موضوع پرداخت و گفت: بیش از 60 درصد نوزادان تا سن یک سالگی و بیشتر از 85 درصد آنها تا سن سه سالگی حداقل یک بار به التهاب گوش میانی مبتلا می‌شوند و باید ذکر کرد که التهابات مکرر گوش میانی عوارض قابل توجهی در عدم توانایی گوش دادن به صدا باقی می‌گذارد.

وی افزود: بر همین اساس در کشورهای توسعه‌یافته همانند غربالگری تنبلی چشم، غربالگری تنبلی گوش نیز در سنین پیش‌دبستان و دبستان به عنوان یکی از اهداف مهم پیشگیرانه در نظام سلامت مورد توجه قرار گرفته است.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران تصریح کرد: ضرورت غربالگری تنبلی گوش همانند تنبلی چشم در سنین پیش‌دبستان و دبستان احساس می‌شود.

ملایری افزود: در صورت تشخیص این اختلال، پروتکل درمانی آن طولانی‌مدت نیست و غالباً طی 3 تا 4 ماه با استفاده از تکنیک‌های بازتوانی شنوایی قابل جبران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha