دبیر هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور، در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، تاسیس بیمارستان جامع درمان بیماران کلیوی، رفع کمبود تخت و دستگاه دیالیز و همچنین کاهش هزینه‌های انرژی بیماران کلیوی و دیالیزی را خواستار شد.

سلامت نیوز: دبیر هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور، در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، تاسیس بیمارستان جامع درمان بیماران کلیوی، رفع کمبود تخت و دستگاه دیالیز و همچنین کاهش هزینه‌های انرژی بیماران کلیوی و دیالیزی را خواستار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، داریوش آرمان درگفتگوبا ایسنا، بیماران خاص و صعب‌العلاج از جمله بیماران دیالیزی و پیوند کلیه را از گروه‌های هدف حمایتی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خواند و ضمن اشاره به سابقه فعالیت 30 ساله انجمن حمایت از بیماران کلیوی در کشور، گفت: در یکی از بندهای قانون هدفمندی یارانه‌ها صراحتا درصدی از درآمد ناشی از اجرای این قانون به بیماران صعب‌العلاج اختصاص داده شده است و از این بابت خوشحالیم که با اجرای فاز دوم این برنامه از مشکلات بیماران کلیوی و دیالیزی کاسته می‌شود.

وی به تجربه تلخ عدم تحقق سهم سلامت از هدفمندی یارانه‌ها طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: متاسفانه طی دو سال گذشته نه تنها حمایتی از این بیماران صورت نگرفت بلکه به دنبال تورم ناشی از اجرای قانون هدفمندی، هزینه‌های دارو، درمان و زندگی این بیماران به شدت افزایش یافت و آنها را با مشکلات جدی روبرو کرد؛ به طوری که اواخر دولت دهم شرایط بحرانی برای این دسته از بیماران رقم خورد.

رفع بحران دارویی بیماران کلیوی

دبیر هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی توجه جدی دولت یازدهم و مجلس به مقوله سلامت را مورد اشاره قرار داد و افزود: خوشبختانه به دنبال اقدامات انجام شده از سوی دولت تدبیر و امید، مشکلات دارویی بیماران کلیوی به حداقل کاهش یافته است؛ به طوری که اکنون بحران دارویی در زمینه داروهای بیماران کلیوی نداریم. اما همچنان انتظار آن است که به مسایل کلان و زیرساختی درمان این بیماران بیش از پیش توجه جدی صورت گیرد.

جای خالی بیمارستان جامع درمان بیماران کلیوی در کشور

وی برخوردار نبودن از بیمارستان جامع درمان بیماران کلیوی در کشور را از نقاط ضعف در درمان این بیماران خواند و افزود: امیدواریم که با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و تخصیص سهم سلامت از این محل، احداث بیمارستان فوق تخصصی بیماری‌های کلیوی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گیرد.

از اعلام مکرر فرسودگی دستگاه‌های دیالیز کشور خسته شدیم

آرمان فرسودگی بیش از حد دستگاه‌های و بخش‌های دیالیز در کشور را مورد اشاره قرار داد و ادامه داد: آنقدر که فرسودگی بیش از حد دستگاه‌های دیالیز در سراسر کشور را به مسوولان متذکر شدیم خسته شدیم اما باز هم اعلام می‌کنیم که با کمبود تخت و دستگاه دیالیز در کشور مواجه هستیم و بیماران جدیدمان با مشکلات خاصی در این زمینه روبرو هستند. با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری و تاکید صورت گرفته بر بیماران صعب‌العلاج، امیدواریم که تحقق منویات رهبری مبنی بر آنکه بیمار جز رنج بیماری دغدغه دیگری نداشته باشد را شاهد باشیم.

خلف وعده وزارت نیرو برای کاهش هزینه‌های انرژی بیماران کلیوی و دیالیزی

وی به هزینه‌های سرسام‌آور زندگی بیماران دیالیزی و پیوند کلیه اشاره کرد و گفت: پیش از این مقرر شده بود وزارت نیرو تمهیداتی اتخاذ کند که هزینه‌های انرژی بیماران دیالیزی و پیوند کلیه حداقل 30 درصد تخفیف یافته و با اجرای فازهای بعدی به حداقل ممکن تقلیل یابد. اما متاسفانه این امر تا کنون اتفاق نیفتاده است. انتظار آن است که با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هزینه‌های انرژی این بیماران کاهش یافته و رایگان شود.

آرمان در پایان با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود متخصصان کلیه در کشور، گفت: امیدواریم که وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی برنامه‌ریزی‌های لازم جهت تربیت متخصصان کلیه در کشور را انجام داده و جذابیت‌های لازم برای جذب دانشجو در این حوزه را فراهم کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha