شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 109707

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با توجه به اینکه استانداردهای زندگی بهبود پیدا کرده است ولی الگوی غذایی نامناسب، کاهش فعالیت بدنی و افزایش مصرف دخانیات به افزایش شیوع بیماری‌های مزمن مرتبط با تغذیه افزایش پیدا کرده است.

سلامت نیوز: دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با توجه به اینکه استانداردهای زندگی بهبود پیدا کرده است ولی الگوی غذایی نامناسب، کاهش فعالیت بدنی و افزایش مصرف دخانیات به افزایش شیوع بیماری‌های مزمن مرتبط با تغذیه افزایش پیدا کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، مرتضی صفوی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره اثرات استرس بر چاقی اظهار داشت: با توجه به اینکه استانداردهای زندگی بهبود پیدا کرده است و دسترسی افراد به مواد غذایی افزایش یافته ولی پیامدهای منفی از جمله الگوی غذایی نامناسب، کاهش فعالیت بدنی و افزایش مصرف دخانیات به افزایش شیوع بیماری‌های مزمن مرتبط با تغذیه مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های اسکلتی استخوانی منجر شده است.

به گفته وی امروز استرس به عنوان یکی از علل چاقی مطرح است، در حالی که استرس بایستی باعث کاهش دریافت غذا و کاهش وزن شود. نشان داده شده که اثر استرس بر وضعیت تغذیه، بستگی به شدت استرس، تجربه و وضعیت تغذیه فرد دارد.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: در افراد لاغر استرس معمولاً موجب کاهش و در افراد چاق و حتی در افرادی با وزن طبیعی که سابقه رژیم غذایی دارند، موجب افزایش دریافت و اضافه وزن می‌شود، البته یکی از رفتارهای انگیزشی افراد برای مقابله با استرس زیاد خوردن است.

صفوی افزود: در این افراد به علت افزایش انسولین خون و مقاومت به آن تمایل به خوردن غذاهای چرب و شیرین ایجاد می‌شود. این غذاها در سیستم پاداش مغز باعث تولید پیام‌هایی در سیستم لیمبیک شده است که در نهایت منجر به کاهش پاسخ محور هیپوتالاموس – هیپوفیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خوردن پاداشی غذا در پاسخ به استرس به مرور زمان به صورت عادت می‌شود و منجر به ایجاد نیاز به خوردن با محرک‌های ضعیف‌تر و تکرار شونده خواهد شد، بنابراین بسیار مهم است که برای پیشگیری از اپیدمی چاقی رفتارهای آگاهانه را افزایش دهیم و نگذاریم پاسخ‌های عادتی و هیجانی غذا خوردن در زمان استرس غلبه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha