سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 110652

آرتروز بیماری شایع دوران سالمندی است و رعایت بهداشت مفاصل، بهترین راه پیشگیری از آن است.

سلامت نیوز: آرتروز بیماری شایع دوران سالمندی است و رعایت بهداشت مفاصل، بهترین راه پیشگیری از آن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی صفری، پزشک متخصص ارتوپد گفت: آرتروز، جزو شایع ترین بیماری های استخوانی، مفصلی است که یا وابسته به سن است و یا به دنبال ضربه و تروما ایجاد می شود.

وی افزود: بر اساس بررسی های انجام شده، 80 درصد مبتلایان به آرتروز، محدودیتهای حرکتی دارند، دچار افت کیفیت زندگی می شوند و نمی توانند فعالیت های روزمره خود را به درستی انجام دهند.

وی با بیان اینکه شیوع آرتروز در زنان و مردان برابر است، گفت: رعایت بهداشت مفاصل، بهترین راه پیشگیری از آرتروز است و بین سنین 20 تا 30سالگی باید از فشارهای بیش از حد بر مفاصل، نشستن و ایستادن طولانی به شدت خودداری کرد.

وی به راه های پیشگیری از آرتروز اشاره و تصریح کرد: ورزش و پیاده روی، انجام حرکات کششی نرم و مداوم و تغذیه سالم و سرشار از شیر و لبنیات در پیشگیری از آرتروز تأثیر به سزایی دارد.

وی با بیان اینکه مصرف سیگار و برخی داروها در بروز آرتروز مؤثر است، اظهار داشت: شایع ترین مفصل درگیر در آرتروز، زانو است که استفاده از دارو درمانی، فیزیوتراپی، استخر، آب درمانی و مکمل های غضروف ساز در بهبود وضعیت بیماران مبتلا بسیار تأثیرگذار است.

به گفته این پزشک متخصص، درمان به 2 شکل جراحی و غیر جراحی انجام می شود که درمان غیر جراحی شامل استفاده از داروهاست و از داروهای مسکن، ضد التهابی و غضروف ساز شروع می شود.

وی خاطر نشان کرد: ترکیبات گلوکوزامین در جلوگیری از تخریب غضروف مفصل بسیار مؤثر است و در درمان آرتروز به شکل تزریق داخل مفصل مورد استفاده قرار می گیرد.

صفری با بیان اینکه جراحی، درمان نهایی آرتروز است، گفت: زمانی که بیمار به هیچ نوع درمانی پاسخ نمی دهد و قادر به انجام کارهای روزمره خود نیست، تعویض مفصل ارجحیت می یابد.

وی افزود: رعایت نکات بهداشتی و راه های پیشگیری در جلوگیری از تشدید آرتروز و بهبود وضعیت عادی زندگی فرد مؤثر است.

وی تصریح کرد: یک فرد سالمند مبتلا به آرتروز می‌تواند با رعایت بهداشت مفصل، استفاده از وسایل کمکی، توالت فرنگی، زانوبندهای طبی و تغذیه مناسب، تخریب مفصل و شدت آرتروز را به تعویق اندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha