انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران طی نامه ای ضمن برشمردن پیام های مهم سند اقتصاد مقاومتی برای تعالی آینده کشور، و فرصت بسیار محدود برای رسیدن به اهداف مهم سند چشم انداز از دفتر مقام معظم رهبری و همچنین ریاست محترم جمهور تشکیل کمیته ای برای پیگیریهای لازم و ارایه گزارش در مقاطع زمانی را برای اجرای سند و دستیابی به اهداف چشم انداز بیست ساله در خواست کرد.

نیاز مبرم شورای عالی سلامت و امنیت غذا و تغذیه به دبیرخانه بین بخشی

سلامت نیوز: انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران طی نامه ای ضمن برشمردن پیام های مهم سند اقتصاد مقاومتی برای تعالی آینده کشور، و فرصت بسیار محدود برای رسیدن به اهداف مهم سند چشم انداز  از دفتر مقام معظم رهبری و همچنین ریاست محترم جمهور تشکیل کمیته ای برای پیگیریهای لازم  و  ارایه گزارش در مقاطع زمانی را برای اجرای سند و دستیابی به اهداف چشم انداز بیست ساله در خواست کرد.

به گزارش سلامت نیوز، انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران طی نامه ای سر گشاده از مقام معظم رهبری بدلیل توجه خاصشان به امنیت تغذیه ای مردم که نقش ارزنده ای در سلامت جامعه ، کاهش بار بیماری ها و توانمندی ذهنی و افزایش خلاقیت کودکان و نسل آینده کشور دارد، تشکر کرد و گفت این انجمن به  تلاش های دولت تدبیر و امید برای کاربردی کردن توصیه های مقام معظم رهبری برای سلامت تغذیه ای مردم ارج میگذارد .


رییس انجمن از تشکیل نخستین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذا و تغذیه در دولت یاز دهم به همت وزیر محترم بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی و همکارانشان و  حضور ریاست محترم جمهور در اولین جلسه ابراز خشنودی کرده و سپاس فراوان متخصصین تغذیه و سلامت  و دلسوزان عرصه بهداشت کشور را که با تلاش بیست ساله شان از سال 1371 این شورا شکل گرفته است به حضور  همه این عزیزان ابراز کرد .


دکتر ربابه شیخ الاسلام، متخصص سلامت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه  ضررهای ناشی از بی توجهی به تغذیه سالم را بر اساس تحقیقات انجام شده قبلی ، بسیار تاسف بار دانست  و گفت: برای سر بلندی کشور و رهایی از مشکلات فعلی عرصه سلامت باید همه بخش های توسعه برای تغیر شیوه زندگی و توجه به کمبود ها خصوصا در دوران کودکی  هماهنگ عمل کنند .


بر اساس تحقیقات سال 1380زیانهای مالی ناشی از  عمر از د ست رفته Years lost Life YLL منتسب به هریك از عوامل خطر در ایران بر اساس ثبت مرگ هر ساله 518600 سال  به دلیل افزایش فشار خون  201300 سال بعلت کلسترول بالا  187000 سال بدلیل مصرف کم میوه و سبزی 180600 سال بدلیل اضافه وزن جمعا معادل 2175 میلیون دلار هزینه برای کشور در بر داشته است که قطعا این آمار اکنون تغییر کرده و احتمالا روبه فزونی گذاشته است .

اگر سوء تغذیه کودکان زیر 5 سال را نیز در این طیف حساب کنیم 69900 سال از دست رفته معادل مبلغ  140 میلیون دلار به این ضرر مالی افزوده میشود.


رییس این انجمن، مصوبات جلسه اردیبهشت ماه سال جاری را برای آغاز فعالیت های جدی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی به فال نیک گرفته ولی ابراز نگرانی می کند که معمولا مصوبات شورا چون قبلا در یک دبیر خانه بین بخشی با سایر متولیان هماهنگ نمی شوند و راهکارهای اجرایی مشخص نمی شوند این مصوبات ممکن است اجرایی نشوند همانطور که بعضی از بایدهای کشوری ( مانند ماده 37 قانون برنامه پنجم ) بصورت قانون هم در آمده اند ولی اجرا نمی شوند .

برای مثال کاهش ایزومر ترانس و اسید چرب اشباع که یکی از بهترین راه های پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی است آرزویی است که صاحبان صنایع روغن نیز در آن شریک هستند ولی بدلایل متعدد بعضی از کارخانه ها نمی توانند آنرا انجام دهند و اعلام نیاز از طرف صنوف و بخشی از صنعت برای خرید روغن جامد که حدود 50 درصد چربی اشباع و بیست درصد ایزومر ترانس دارد سالهاست ادامه دارد و بدلیل نظارت ضعیف ،تلاش ها و مصوبات قبلی اجرا نشده است .


حسن دبیر خانه بین بخشی که اعضای آن توسط هر یک از وزرای عضو شورای ملی سلامت و امنیت تغذیه ای انتخاب و با اطلاعات کافی در زمینه زیر مجموعه  خود و با حکم وزیر مربوطه انتخاب میشوند این است که مسایل مرتبط قبلا همه جانبه بررسی و تجزیه و تحلیل شده و دلایل عدم اجرا مشخص و با راهگشایی لازم در تنگناهای اجرایی به جلسه شورا ارایه میشود تا پس از تصویب عملی شود .


نظر به اینکه در سند اقتصاد مقاومتی هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله، مطرح شده است و اکنون کشور برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز بیست ساله تنها یازده سال فرصت دارد و اغلب اهداف سند مانند "برخورداری از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصتهای برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحكم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره مندی از محیط زیست مطلوب"  برنامه های بلند مدتی را می طلبد باید بر اساس بندهای مهم اقتصاد مقاومتی کشور، با توان مضاعف بسوی نکات مهم این سند شامل :
شرایط و فعال‌سازی كلیه امكانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی
محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی كار،
ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استانها 
ارتقاء شاخص‌های عدالت اجتماعی و خصوصا افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، كارآفرینی و تجربه؛حرکت کند. تنها دبیرخانه ای قوی و بین بخشی از افراد دلسوز و متخصص میتواند شرایط جهشی مطلوب را برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز فراهم کند .


بر اساس بند 21 سند مهم اقتصاد مقاومتی  گفتمان سازی بویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی برای تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی لازم است .


رییس انجمن ضمن برشمردن پیام های مهم سند اقتصاد مقاومتی برای تعالی آینده کشور، و فرصت بسیار محدود برای رسیدن به اهداف مهم سند چشم انداز  از دفتر مقام معظم رهبری و همچنین ریاست محترم جمهور تشکیل کمیته ای برای پیگیریهای لازم  و  ارایه گزارش در مقاطع زمانی را برای اجرای سند و دستیابی به اهداف چشم انداز بیست ساله در خواست میکند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha