سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 111323

قیمت دارو بویژه داروهای خارجی برای بیماران بخصوص بیماران خاص همواره از دغدغه های اصلی به شمار می رود، دغدغه ای که این روزها با اجرای طرح تحول نظام سلامت از سوی دولت «تدبیر و امید» به نقظه پایان رسیده و به طلیعه ای از امید و آرامش تبدیل شده است.

سلامت نیوز: قیمت دارو بویژه داروهای خارجی برای بیماران بخصوص بیماران خاص همواره از دغدغه های اصلی به شمار می رود، دغدغه ای که این روزها با اجرای طرح تحول نظام سلامت از سوی دولت «تدبیر و امید» به نقظه پایان رسیده و به طلیعه ای از امید و آرامش تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی چندی پیش در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: در مورد دارو به مردم اعلام می کنیم که از سال 93 قیمت داروهای ساخت داخل افزایش نخواهد یافت.

وی همچنین تصریح کرد، قیمت داروهای خارجی در سال 93، 10 درصد کاهش خواهد یافت و ملزومات پزشکی که از خارج وارد می شود نیز کاهش پیدا می کند.

اظهارات رییس جمهور، نور امیدی را در دل بیماران بوجود آورد تا دیگر نگران تهیه هزینه داروهای خود نباشند. 

اما برای رسیدن به این نقطه امید، همانگونه وزیر بهداشت تاکید دارد، مردم باید صبور باشند. 

داروخانه های 13 آبان و هلال احمر از داروخانه های معروف پایتخت هستند و آن دسته از بیمارانی که از عارضه ای خاص، رنج می برند، به طور حتم روزی گذرشان به این داروخانه ها می افتد. 

هرکسی که از کنار این داروخانه گذر می کند، شاید در ذهنش این جملات را تداعی کند که خدا را شکر که تمام عزیزانم سالم هستند و در این صف های طولانی مجبور به ایستادن و انتظار تهیه دارو آن هم با هزار گونه بود و نبودها، نیستم. 

یا اینکه فرد دیگری می گوید خداوند به عزیزانشان سلامت عطا کند و این نعمت بزرگ را از کسی دریغ نکند. 

بیان درد و دل های افرادی که در داروخانه های خاص منتظر دریافت داروهای عزیزانشان هستند گاه سخت و حتی غیرقابل توصیف است. 

صورت های خسته، چشم های غمگین و حرف ها و درد و دل های ناگفته آنها، گواه درد سنگینی است که به جان خریده اند. 

وقتی خبرنگار از برخی حاضران می پرسد که برای چه به اینجا آمده اید ؟ بدون تامل لب به درد دل می گشایند؛ بی اغراق و صادقانه و دلی پر از غم و غصه . 

 داروی یک میلیون و 580 هزار تومانی 

زنی 67 ساله با گیسوانی سفید که به سختی راه می رفت و در حالیکه دفترچه بیمه خدمات درمانی در دست داشت، در میان انبوهی از جمعیتی که مقابل داروخانه 13 آبان ایستاده بودند، می گوید: هفت سال است که از بیماری التهاب کلیوی رنج می برم و به تنهایی برای دریافت دارو به این داروخانه می آیم. 

وی می افزاید: با خواهرم زندگی می کنم و هیچ منبع درآمدی برای تامین دارو مورد نیاز خود ندارم و از هیچ نهاد حمایتی کمکی دریافت نمی کنم. 

این بانوی سالخورده با نزدیک کردن لبانش به گوش ما، به آرامی ادامه می دهد: برای تهیه هزینه داروهای مورد نیاز، مجبورم وسایل خانه ام را بفروشم یا وام های بانکی دریافت کنم. 

وی که داروی «روکال ترول» را برای بیماری کلیه خود مصرف می کند، می افزاید: این دارو خارجی است و برای تهیه 100 عدد کپسول ماهانه تاکنون 580 هزار تومان پرداخت می کردم اما اکنون این رقم به یک میلیون و 350 هزار تومان افزایش یافته است. 

شغلم را به خاطر درمان همسرم از دست داده ام 

زنی جوان که در انتظار دریافت داروهای همسرش از داروخانه هلال احمر بود نیز می گوید: شاغل بودم اما از سال 89 به خاطر مشکلات ناشی از بیماری تومور مغزی همسرم، مجبور به ترک شغلم شدم و تمام وقتم را برای کارهای درمانی از جمله گرفتن نوبت از پزشکان مختلف، رادیولوژی، « ام آر آی» و دریافت دارو از داروخانه های خاص صرف کردم. 

وی که دارای یک فرزند 14 ساله است، اضافه می کند: اکنون شوهرم داروی «تیمومدل» را که برای بیماران مبتلا به تومور مغزی است، مصرف می کند و ماهانه برای دریافت فقط یک عدد از این قرص 112 هزار تومان هزینه می کنیم که باید هر 28 روز یک بار پنج عدد از این قرص ها را مصرف کند، البته قیمت آزاد هر عدد از این قرص 175 هزار تومان است. 

این زن جوان می گوید: هزینه های ماهانه ما تنها به تهیه دارو خلاصه نمی شود، بلکه هزینه انجام «ام آر آی»، ویزیت پزشکان و سایر اقدامات درمانی را باید به این فهرست قیمتی اضافه کرد. 

وی یکی از مشکلات پیش روی اکثر بیماران را تشخیص نادرست بیماری از سوی برخی پزشکان برشمرده و می افزاید: متاسفانه ناتوانی پزشکان در تشخیص بیماری علاوه بر اینکه هزینه درمان خانواده ها را افزایش می دهد، باعث نگرانی و اضطراب بیشتر در بیمار و اعضای خانواده آنها می شود. 

این زن در حالی که برای بیان درد دلهایش چشمانش نمناک شده بود و به سختی خود را برای جلوگیری از ریزش اشک های بیشتر کنترل می کرد، ادامه می دهد: وقتی وارد داروخانه های خاص می شوی، درد خودت را فراموش می کنی، زیرا افرادی را می بینی که شرایط آنها به مراتب بدتر از شما است. 

 کمیابی برخی داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی 

پسر 26 ساله که به داروخانه 13 آبان برای دریافت داروهای پدرش که مبتلا به بیماری سرطان خون است، آمده بود نیز می گوید: متاسفانه برخی داروهای مورد نیاز این بیماران از جمله «آرسنیک» کمیاب است و برای تهیه آن به تمام داروخانه های کشور از جمله خیابان ناصرخسرو نیز سر زده اما این دارو یافت نشد. 

وی با بیان اینکه مشقت و سختی زیادی برای تهیه این دارو می کشیم و قیمت 10 عدد از این دارو 70 هزار تومان است، ادامه می دهد: تهیه این دارو سختی فراوانی دارد، اما پس از گذشت ماه ها شاید بتوان این دارو را تهیه کرد که در صورت تامین دارو، باید بیمار روزانه 9 عدد آن را مصرف کند. 

این پسر جوان می گوید: با وجود کمک بیمه نیروهای مسلح، اما مجبوریم ماهانه دو میلیون تومان برای داروهای مورد نیاز پدرم هزینه کنیم. 

وی می افزاید: پدرم همچنین قرص های آنتی بیوتیک به نام «تازوسین» برای جلوگیری از عفونت در بدنش مصرف می کند که 30 درصد هزینه خرید این دارو را که بین 600 تا 700 هزار تومان است خود پرداخت کرده و مابقی را بیمه نیروهای مسلح می پردازد. 

رضایت زن مبتلا به سرطان پستان از بیمه 

زنی حدودا 50 ساله که مبتلا به بیماری سرطان پستان بوده و اکنون مراحل پس از انجام عمل جراحی را طی می کند به خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی ایرنا می گوید: برای تهیه داروهای مورد نیاز از جمله «آروماسین» بین 400 تا 500 هزار تومان هزینه نیاز است که 50 درصد از این مبلغ را بیمه خدمات درمانی و 50 درصد مابقی را بیمه طلایی فرهنگیان پرداخت می کند. 

وی که معلم بازنشسته است، از خدمات بیمه های خدمات درمانی و بیمه طلایی فرهنگیان ابراز رضایت کرد. 

رییس سازمان غذا و دارو چه می گوید؟

با پذیرش بدون قید و شرط اظهارات این مراجعان، اما اعتماد به داروهای داخلی می تواند در این زمینه بخشی از گره های کور را در ارتباط با کمبود و یا گرانی دارو بگشاید. 

به مدد توان و همت متخصصان داخلی، اکنون بسیاری از داروهای درمانی بیماران مبتلا به بیماری های در داخل کشور تولید می شود، داروهایی که به خاطر مقرون به صرفه بودن، هزینه گزاف و اضافی را از دوش بیماران و خانواده های آنان بر می دارد. 

رییس سازمان غذا و دارو در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا می گوید: مردم و جامعه پزشکان باید به تولیدات داخلی اعتماد کنند، زیرا با توجه سیاست های کلی سلامت ابلاغی رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان، تجویز منطقی دارو و تجهیزات پزشکی باید مبتنی بر اصول علمی، راهنماهای بالینی و رعایت اخلاق و رفتار حرفه ای باشد.

«رسول دیناروند» می افزاید: پزشک و بیمار ایرانی باید به تولیدات داخلی اعتماد کند که این اعتماد با بخشنامه و اجبار پدید نمی آید، بلکه با تلاش علمی و رعایت مراحل کنترل کیفیت باید به این مهم رسید.

وی با بیان اینکه داروهای تولید داخل از لحاظ کیفیت و کمیت با داروهای خارجی رقابت دارند، ادامه می دهد: بسیاری از داروهای خارجی موجود در بازار با داروهای ایرانی برابری می کند چه بسا که مصرف و قیمت داروهای ایرانی بسیار مقرون به صرفه تر برای بیماران است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه می دهد: بسیاری از قیمت گذاری داروها با برندهای مختلف از سال 86 و 90 است و اکنون اختلاف قیمت های نتیجه این امر است و تردیدهایی را برای بیماران ایجاد کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha