یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵

یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه از هر 30 نفر جمعیت در دنیا یک نفر به بیماری صرع مبتلا است، گفت: مبتلایان باید از مصرف غذاهای شیرین، مواد قندی، برنج و مواد نشاسته‌ای اجتناب کنند.

سلامت نیوز: یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه از هر 30 نفر جمعیت در دنیا یک نفر به بیماری صرع مبتلا است، گفت: مبتلایان باید از مصرف غذاهای شیرین، مواد قندی، برنج و مواد نشاسته‌ای اجتناب کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر داوود آذرنگی با اشاره به اینکه صرع از هر سنی شروع می‌شود، گفت: 70 درصد از بیماران با دارو قابل کنترل و 30 درصد غیرقابل کنترل با دارو هستند که فقط 10 درصد از این بیماران با جراحی قابل درمان هستند.

وی با اشاره به 20 درصد از صرع‌های مقاومی که به جراحی و دارو جواب نمی‌دهند، گفت: در این بیماران درمان جدید نورومودالیشین در حال بررسی است که یک نوع درمان تنظیم فعالیت سلول‌های مغز است.

این متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه تشنج در اثر اختلالات الکتریکی در سلول‌های مغزی به وجود می آید، افزود: تشنج با صرع متفاوت است و اگر فردی یک بار تشنج داشته باشد به معنی صرع نیست و بیماری صرع اغلب بیشتر از یک حمله دارد.

آذرنگی با بیان اینکه علت تشنج‌های صرعی وجود اختلال در مغز به دنبال آسیب‌های مغزی است، گفت: این اختلال در اثر عوارضی مانند ضربه های مغزی، تصادفات، سکته‌های مغزی، عفونت‌ها و تومورهای مغزی بروز می‌کند.

وی افزود: در صرع ثانویه که فرد فقط یک نوبت تشنج دارد به دنبال پایین افتادن قند خون، هیجانات، استرس، بی خوابی، مصرف بعضی از مواد تشنج زا و حتی تب اتفاق می‌افتد. در برخی موارد نیز علت صرع ارثی است ولی 90 علت بیماری صرع ناشناخته است.

آذرنگی خاطرنشان کرد: راه‌های تشخیص بیماری صرع گرفتن شرح حال بیمار در زمان تشنج و آزمایش خون است که نشان دهنده قند خون پایین، کاهش میزان کلسیم خون و اختلال هورمونی است.

وی گفت: آزمایش نوار مغزی نشان دهنده اختلالات مغزی است که با انجام MRI و سی تی اسکن عامل محرک تشنج را نشان می‌دهد.

برطرف کردن عامل بیماری اولین گام درمانی صرع است

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه برای درمان صرع ابتدا باید علت بیماری رفع شود، خاطرنشان کرد: در 90 درصد مبتلایان بدون علت، دارویی تجویز می‌شود که مانع بروز اختلال الکتریکی است.

وی تصریح کرد: نوع دارو با توجه به نوع تشنج و سن بیمار برای فرد تجویز می‌شود و در دوران حاملگی مصرف بعضی از داروها ممنوع است.

آذرنگی با بیان اینکه فرکانس تشنج در افراد مختلف متغیر است و در بعضی موارد ممکن است تشنج سالی یک بار یا در روز چند بار رخ دهد، افزود: بعد از تشنج ممکن است بیمار احساس خستگی، سر درد شدید، ضعف در دست و پاها، اختلال بینایی و تکلم داشته باشد.

وی یادآور شد: داروها ممکن است به دلیل مصرف طولانی مدت و شیمیایی بودن عوارض کبدی، کلیوی، پوکی استخوان‌ها، عفونت‌های دهان، دندان و لثه، حساسیت‌های پوستی و خارش را به همراه داشته باشد.

این متخصص مغز و اعصاب غذاهای شیرین، مواد قندی، برنج و مواد نشاسته‌ای را از مواد غذایی عنوان کرد که مبتلایان به صرع باید از مصرف آنها پرهیز کنند و گفت: مصرف مرتب و به موقع غذا و دارو برای بیمار از ملزومات است.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی موارد افراد باید تا پایان عمر مصرف دارو را ادامه دهند اما اگر نوار مغزی بیمار طبیعی باشد و 2 تا 3 سال هیچ نوع حمله‌ای رخ ندهد بیمار می‌تواند با تشخیص پزشک مصرف دارو را به تدریج کم و قطع کند.

وی در پایان اظهار کرد: مهم ترین عامل محرک بیماری صرع خواب است. بیماران باید به موقع به خواب رفته و حداقل 8 ساعت خواب داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha