مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی یکی از شیوه‌هایی که در آزمایشگاه‌های سم شناسی پزشکی قانونی به کار گرفته شده را روش SPE یا استخراج فاز جامد دانست و گفت: با استفاده از این روش میزان بهره‌د‌هی در آزمایشگاه افزایش می‌یابد.

سلامت نیوز: مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی یکی از شیوه‌هایی که در آزمایشگاه‌های سم شناسی پزشکی قانونی به کار گرفته شده را روش SPE یا استخراج فاز جامد دانست و گفت: با استفاده از این روش میزان بهره‌د‌هی در آزمایشگاه افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، پیام بلوایه با اشاره به اینکه روش SPE یک شیوه استخراج نمونه‌ها است، افزود: در آزمایشگاه‌های سم ‌شناسی نمونه‌ها قبل از کار تشخیصی آماده‌سازی می‌شوند که یکی از مراحل آن استخراج است.

وی تصریح کرد: به طور معمول برای استخراج در مرحله آماده‌سازی نمونه‌ها از شیوه مایع ـ مایع استفاده می‌شود اما شیوه  SPE که روش استخراج فاز جامد است مدتی است در برخی آزمایشگاه‌های سم شناسی پزشکی قانونی کشور مورد استفاده قرار گرفته است. این روش یک مرحله جداسازی برای ترکیباتی است که به صورت محلول در یک نمونه بیولوژیک (ادرار، خون، صفرا و ..) یا غیر بیولوژیک‌ ( مواد مشکوک موجود در صحنه جرم) وجود دارد.

بلوایه ادامه داد: در شیوه SPE  جداسازی بر اساس خواص فیزیکی و شیمیایی مواد صورت می‌گیرد و تا کنون دو استاندارد کاری در مورد استخراج مواد مخدر از ادرار و استخراج داروهای اسیدی، بازی و خنثی با استفاده از شیوه SPE برای استان‌ها ارسال شده‌است تا با این اقدام فرایند کار یکسان‌سازی شود.

مدیر کل امور آزمایشگاهی سازمان با بیان اینکه تجهیزات مربوط به شیوه استخراج فاز جامد تحت نظارت این دفتر برای آزمایشگاه‌‌های سم‌شناسی قانونی خریداری شده است، اظهار داشت: در استان‌های فارس، تهران، خراسان رضوی و کرمانشاه از این روش استفاده می‌شود.

وی بهره‌دهی بالاتر، نیاز به میزان کمتر نمونه و حلال، توانایی اتوماسیون فرایند و افزایش سرعت، امکان استخراج از انواع متنوع فازها و کاهش مخاطرات زیست محیطی و بهداشتی را از مهمترین مزایای استفاده از روش SPE عنوان کرد. علاوه بر این در صورت به کارگیری این شیوه می‌توان به شکل موثرتری از نمونه خون که در سم شناسی قانونی نمونه بسیار بااهمیتی به شمار می‌رود بهره جست.

بلوایه در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی در سه گروه DNA وسرولوژی، آسیب‌شناسی و سم‌شناسی فعالیت می کنند که به تدریج و به ویژه طی سال‌های اخیر با نظارت این دفتر  امکانات و تجهیزات مدرن و به روزی برای آنها خریداری شده است.

به گفته وی در حال حاضر تجهیزات آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی مطابق با استاندارهای جهانی است. نتایج یک پژوهش که در آن آزمایشگاه های پزشکی قانونی ایران با آزمایشگاه های منتخب اروپا مقایسه شد نشان داد تجهیزات آزمایشگاه های سازمان در وضعیت مناسبی قرار دارد و هر چند هنوز به اید‌ه آل نرسیده‌ایم اما مشکل عمده ای هم نداریم.

بلوایه با اشاره به اینکه تجهیزات بخش مهمی از امور مربوط به آزمایشگاه ها است یادآور شد: در کنار فراهم بودن تجهیزات استفاده بهینه و درست از این امکانات نیز بسیار مهم است و باید راهنما و استانداردهایی وجود داشته باشد که همه بر اساس آن کار کنند و به نوعی در ارائه خدمات این بخش یکسان سازی صورت گیرد و در این بین نقش آموزش نیز بسیار حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha