دبیر کمیته برگزاری سالروز مبارزه با مواد مخدر گفت‌: تحقیقات نشان می‌دهد که ۹۱ درصد مردم نگران وضعیت اعتیاد جوانان هستند و روزانه ۸ جوان بر اثر اعتیاد به مواد مخدر در کشور جان می‌بازند.

سلامت نیوز: دبیر کمیته برگزاری سالروز مبارزه با مواد مخدر گفت‌: تحقیقات نشان می‌دهد که ۹۱ درصد مردم نگران وضعیت اعتیاد جوانان هستند و روزانه ۸ جوان بر اثر اعتیاد به مواد مخدر در کشور جان می‌بازند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سید نجیب حسینی معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر را به عنوان دبیر کمیته برگزاری سالروز مبارزه با مواد مخدر تشریح کرد.

وی گفت: روز 5 تیرماه برنامه‌های سالروز مبارزه با مواد مخدر با امحاء 100 تن مواد مخدر در سطح کشور آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: 50 تن از این مواد مخدر در پایتخت امحاء شده و بقیه در 21 استان کشور.

به گفته حسینی اکنون بحران اعتیاد به عنوان چهارمین بحران جهانی 170 کشور را تحت تأثیر خود قرار داده و سالانه حدود 200 تا 250 میلیون نفر اعتیاد را تجربه می‌کند.

وی همچنین به درآمد حاصل از تجارت مواد مخدر اشاره کرد و گفت: حدود 10 میلیون قاچاقچی حرفه ای از محل مواد مخدر سود می‌برند که سود خالص سالانه آنها 500 تا 600 میلیارد دلار است و گردش مالی آنها به 1500 میلیارد دلار می‌رسد.

دبیر کمیته برگزاری سالروز مبارزه با مواد مخدر به مرگ روزانه 8 جوان بر اثر استفاده مواد مخدر در کشور اشاره کرد و گفت: بخش اعظم زندانی‌ها و 50 درصد طلاق‌های کشور به مواد مخدر مرتبط است و به همین دلیل و در راستای اجرایی کردن منویات رهبری و بخش اعظم فعالیت‌های وزیر کشور به موضوع مبارزه اجتماعی با مواد مخدر مرتبط است.

وی با تأکید بر اینکه هیچ اطلاع‌رسانی میان مسئولان و مردم در حوزه مواد مخدر وجود ندارد، گفت: امسال کمیته کاهش تقاضا با مشارکت‌های مردمی سه کمیته اجرایی، امحاء و اطلاع‌رسانی اضافه شده است که 50 درصد برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر را این کمیته برگزار می‌کند.

حسینی ادامه داد: بازدید سفرا و خانواده‌هایشان از کمپ‌های ترک اعتیاد بعد از عید فطر، حضور 500 نفر از فرهیختگان در همایش بهبودیافتگان و سخنرانی یکی از مقامات ارشد نظام در این همایش در کنار تجلیل از 5 خانواده شهید و 5 جانباز عرصه مبارزه با مواد مخدر از جمله این برنامه‌ها است.

دبیر کمیته برگزاری سالروز مبارزه با مواد مخدر از حضور وزیر کشور در نماز جمعه تهران و ایراد سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز خبر داد و گفت:‌تمام استانداران و فرمانداران در نماز جمعه هفته مبارزه با مواد مخدر سخنرانی خواهند کرد.

وی همچنین از استفاده از ظرفیت جمعیت هلال احمر و برپایی چادرهای این جمعیت در مقابل مصلی‌ها به جهت مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: تمام پایگاه‌های بین راهی هلال احمر به هموطنان در مسائل مبازره با مواد مخدر مشاوره داده و آنها را راهنمایی می‌کنند.

برگزاری 105 مسابقه ورزشی در شهرستان‌های مختلف و برگزاری 75 همایش بهبودیافتگان در کنار برپایی 195 نمایشگاه توانمندسازی بهبودیافتگان از دیگر اقداماتی است که در هفته مبارزه با مواد مخدر اجرا خواهد شد.

در ادامه دبیر کمیته برگزاری سالروز مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سؤالی در رابطه با بازگشت بهبودیافتگان در جامعه و حمایت این افراد و خانواده‌هایشان، گفت: در این خصوص اقدامات لازم صورت گرفته و بحث توانمندسازی معتادان ترک کرده از جمله این موارد بوده است که حدود 150 حرفه مختلف به بیماران در حال ترک آموزش داده شده تا آنها بعد از ترک و بازگشت به جامعه با مشکل روبرو نشوند.

وی همچنین از اختصاص بودجه 260 میلیارد ریالی به موضوع توانمندسازی بهبودیافتگان خبر داد و گفت: طبق توافقی که با بانک‌ها انجام شده است، تسهیلات بانکی با شرایطی که خود ستاد برای بانک تعیین کرده است، به بهبودیافتگان پرداخت می‌شود.

حسینی در ادامه از رسانه‌ها خواست تا با پافشاری و پیگیری مستمر از مسئولان وضعیت بهبودیافتگان و اقدامات آنها در جهت تأمین شرایط بازگشت این افراد به جامعه را خواستار شود.

وی در واکنش به تصویب قانون جدیدی در حوزه مبارزه با مواد مخدر و انتقادات وارده به این قانون،‌گفت: تمام قوانین لازم‌الاجرا هستند. کمیته حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز نقاط ضعف قوانین را شناسایی و از طریق مراجع ذی‌ربط به رفع آن می‌پردازد. قانون جدید نیز تا 6 ماه دیگر که اجرایی شود، بازنگری شده و نقاط ضعف آن برطرف می شود.

حسینی در رابطه با اقدامات بین‌المللی و کمک‌های کشورهای دیگر به جمهوری اسلامی در امر مبارزه با مواد مخدر، گفت: مبارزه با مواد مخدر یک اقدام اعتقادی برای ما محسوب می‌شود و نه تشریفاتی و به همین دلیل دنبال پُز دادن و ارائه آمار به دنیا نیستیم، بلکه می‌خواهیم اقدامات خود را به گوش دنیا برسانیم. سفرای کشورهای دنیا بهترین انتقال‌دهنده این اقدامات هستند و ما از ظرفیت آنها استفاده می‌کنیم.

دبیر کمیته برگزاری سالروز مبارزه با مواد مخدر همچنین از برگزاری جشن هزار نفری بهبودیافتگان با حضور خانواده‌هایشان در روز سوم تیر خبر داد و گفت: 60 تا 65 درصد خانواده معتادان متجاهری که اول امسال به کمپ‌ها فرستاده شده‌اند شناسایی شده و از آنها دعوت شده تا در جشنی فرزندان خود را تحویل بگیرند.

وی ادامه داد: بعضی از این خانواده‌ها 8 سال از فرزند خود بی‌اطلاع بودند و با اقدامات انجام شده فرزند خود را پیدا کرده‌اند، همچنین به این خانواده‌ها شماره مددکاران داده می‌شود تا در سه چهار ماه آینده هر سؤالی که دارند از مددکاران بپرسند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha