محل دفن زباله های شهری بروجرد در نزدیکی روستاهایی با جمعیت 15 هزار نفر اشباع شده و دفن سنتی زباله و تردد سگهای ولگرد در این محل مردم را کلافه کرده است تا مسئولان برای باز کردن این گره 40 ساله کاسه "چه کنم" در دست بگیرند.

عکس/معدن طلای کثیف 15 هزار بروجردی را نقره داغ کرد

سلامت نیوز: محل دفن زباله های شهری بروجرد در نزدیکی روستاهایی با جمعیت 15 هزار نفر اشباع شده و دفن سنتی زباله و تردد سگهای ولگرد در این محل مردم را کلافه کرده است تا مسئولان برای باز کردن این گره 40 ساله کاسه "چه کنم" در دست بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، ماجرای معدن طلای کثیف بروجرد طی سالهای اخیر هر روز شاهد رونمایی پرده جدیدی از مصائب خود است، مشکلاتی که مردم را کلافه کرده و خواستار پایان یافتن این رنج هستند.

محل دفن زباله شهری بروجرد در منطقه سراب زارم در چند کیلومتری این شهر واقع شده که حدود 15 هزار نفر جمعیت روستاهای اطراف را تحت تاثیر تبعات خود قرار داده است.

این در حالی است که مسئولان در برهه های مختلف همواره به دنبال رفع این معضل بوده اند ولی تلاشهای صورت گرفته تا کنون نتیجه ای به دنبال نداشته است.

در این راستا به دلیل مشکلات و بوی بد ناشی از سوزاندن زباله ها در محل دفن فعلی، مسئولان وقت در سالهای گذشته تصمیم گرفتند کارخانه بازیافت زباله احداث کنند که این تصمیم نیز به دلایل مختلف در محاق ماند.

این در حالیست که امروز مسئولان به این نتیجه رسیده اند که از یک طرف مردم با احداث کارخانه بازیافت به دلایل مختلفی مخالف هستند و از سوی دیگر محل کنونی دفن زباله دارای سند نیست و مسئولان شهرداری نمی توانند نسبت به احداث کارخانه بازیافت در این محل اقدام کنند.

جمیع مشکلات یاد شده تاکنون دهها جلسه کارگروههای مختلف بروجرد را درگیر کرده است تا بالاخره متولیان امر به این نتیجه برسند که باید محل دفن زباله های بروجرد جابجا شده و به جای دیگری منتقل شود.

بهداشت و درمان: آلودگی زباله ها سلامت 15 هزار روستایی را تهدید می کند

کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان بروجرد در رابطه با تبعات منفی وجود زباله های شهری در نزدیکی روستاهای بروجرد به خبرنگار مهر می گوید: به دنبال دفن زباله طی چندین سال گذشته در محل دفن زباله شهری موجود، دیگر خاکی وجود ندارد و خاک منطقه از بین رفته است.

بختیاری با بیان اینکه دفن زباله در این محل به صورت سنتی انجام می شود، می افزاید: به اثبات رسیده است که گازهای دی اکسیدکربن ناشی از سوزاندن زباله های شهری برای مردم بسیار خطرناک است.

وی ادامه می دهد: اگر این رویه در محل دفن زباله های شهری بروجرد ادامه پیدا کند بهداشت و درمان مردم روستایی منطقه مشکل پیدا خواهد کرد.

این کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان بروجرد خواستار دفع موقت بهداشتی، حصار بندی، جلوگیری از ورود سگهای ولگرد و بازیافت بهداشتی زباله در محل دفن فعلی است که آنها را راهکارهایی موقت برای رفع مشکل مردم می داند.

محیط زیست: طرح تفکیک زباله از مبدا اجرا شود

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست بروجرد نیز در این رابطه در گفتگو با مهر معتقد به انجام کارهای اساسی در زمینه دفع زباله های بروجرد است و می گوید: باید حجم زباله های وارد شده به محل دفن زباله را کاهش دهیم.

امیر ساکت می افزاید: طرح تفکیک زباله از مبداء باید در سطح شهر انجام شود زیرا با اجرای این طرح می توان حدود50 درصد از ورود زباله به محل دفن آن کاهش داد.

وی ادامه می دهد: در گام بعدی به طور قطع دفع بهداشتی زباله های شهری و انجام بازیافت می تواند در کاهش مشکلات ناشی از وجود زباله ها در منطقه موثر باشد.

شهردار: همه تلاشها برای تعیین محل جدید دفن زباله ابتر مانده است

شهردار بروجرد نیز در رابطه با علل تاخیر در تعیین محل دفن زباله جدید بروجرد به خبرنگار مهر می گوید: تمامی زحمات مسئولان در خصوص تعیین محل دفن زباله شهری جدید بروجرد تاکنون ابتر مانده است.

منوچهر یوسفی می افزاید: محل فعلی دفن زباله شهری بروجرد در زمان گذشته توسط کارگروه بهداشت و درمان و کارگروه پسماند استان و شرکت مشاور مشخص و اعلام شده است.

وی ادامه می دهد: محل کنونی دفن زباله شهری فعلی بروجرد اشباع شده که در حال حاضر زدن ترانشه در این محل معنا نداشته و متاسفانه در این محل دیگر پوشش خاکی وجود ندارد.

شهدار بروجرد می گوید: در حال حاضر محصور کردن محل دفن زباله شهری به مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که اهالی نیز مخالف تاسیس کارخانه بازیافت در این منطقه هستند.

وی می افزاید: لذا وقتی مردم مخالف احداث کارخانه بازیافت هستند پس چه دلیلی دارد که هزینه بیخود داشته باشیم.

محل دفن زباله های شهری بروجرد اشباع شده است

دفن نامناسب زباله در بروجرد

شهردار بروجرد با بیان اینکه محل دفن زباله از مصادیقی است که دولت برای آن اعتبار اختصاص داده است، ادامه می دهد: تا کنون بالای 60 شرکت بازیافت داخلی و خارجی به بروجرد دعوت شده است که هرکدام با مشکلاتی مواجه شدند و نتوانستیم کارخانه بازیافتی احداث کنیم.

وی می گوید: 40 سال است این مشکل وجود دارد و متاسفانه تا کنون به دلیل عدم همکاری بین دستگاهها نتوانسته ایم مشکل محل دفن زباله شهری بروجرد را حل کنیم.

وی با انتقاد از هجمه وارد شده به شهرداری بروجرد در زمینه بروز مشکلات در محل دفن زباله شهری معتقد است ارائه راهکارها باید با توجه به ظرفیت موجود شهر باشد و بیان انتقادات نیز می بایست به همراه ارائه پیشنهادات مطرح شود و گرنه بی اثر خواهند بود.

یوسفی با یادآوری اینکه محل دفن زباله های شهری در حال حاضر اشباع شده است و ظرفیت پذیرش زباله را ندارد، می گوید: باید یک محل دفن زباله جدید صد هکتاری برای بیست سال آینده بروجرد تعیین و مشخص شود.

فرماندار: وضعیت دفن زباله در بروجرد وحشتناک است

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد نیز در رابطه با مشکل محل دفن زباله شهری بروجرد و تبعات منفی آن به مهر می گوید: وضعیت دفن زباله در بروجرد بسیار وحشتناک است و به نظر می رسد در حال حاضر جای دیگری برای دفن زباله در بروجرد وجود ندارد.

رضا آریایی ادامه می دهد: تراکم روستاها و جمعیت زیاد است و اراضی کشاورزی و کارخانجات صنعتی در منطقه وجود دارد که به شدت از وجود آلودگی و بوی بد ناشی از زباله ها رنج می برند.

وی با تاکید بر اینکه با فصل گرما گازهای ناشی از زباله ها متصاعد شده و مردم را نگران کرده است، ادامه می  دهد: این گازها با وزش باد به سمت روستاها رفته و مردم را آزار می دهد که دستگاههای مجری باید اقدامات لازم را برای رفع این مشکل انجام دهند.

تعیین کمیته ویژه برای ساماندهی دفن زباله های بروجرد

آریایی می افزاید: در بازدید به عمل آمده از منطقه دفن زباله نزدیک به 200 سگ در محل دفن زباله بروجرد وجود دارد که در موارد مختلف شاهد بوده ایم که با وارد شدن به جاده اصلی موجب تصادفات شده اند.

وی می گوید: شهرداری باید بر روی محل دفن زباله نظارت داشته باشد و جلوی انتشار بوهای بد ناشی از سوزاندن زباله ها گرفته شود تا مردم بتوانند در فصل تابستان مشکلات را تحمل کنند.

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد معتقد است مردم می دانند که حل این مشکل یک شبه اتفاق نمی افتد و انجام این فرایند به زمان نیاز دارد و ممکن است چندین ماه وقت ببرد که با تشکیل کارگروه ویژه برای تعیین محل دفن زباله های شهری جدید در هفته آینده به خواسته مردم توجه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha