رییس یک موسسه‌ی معتبر پژوهش سرطان با صدور هشداری از دانشکده و کارمندان خود خواست استفاده از تلفن همراه را به دلیل خطر احتمالی سرطان محدود کنند.

هشدار دکتر رونالد هربرمن، مدیر موسسه‌ی سرطان دانشگاه پترزبورگ، برخلاف مطالعات متعددی است که هیچ ارتباطی بین سرطان مغز و استفاده از تلفن همراه نیافته‌اند.


هربرمن اظهار کرده است كه هشدار وی بر پایه اطلاعات منتشر نشده بوده و زمان زیادی به طول انجامیده تا پاسخ خود را از علم بگیرد و معتقد است مردم باید هم‌اکنون بویژه در مورد کودکان اقدام کنند.


هیچ یک از موسسات پژوهش سرطان بزرگ دیگر چنین هشداری در مورد استفاده از تلفن همراه نداده‌اند اما توصیه هربرمن مطمئنا در میان کاربران زیادی بویژه والدین نگرانی برخواهد انگیخت.


وی در یادداشتی که به سه هزار نفر از کارمندان خود ارسال شده اعلام كرده است: کودکان به‌جز در موارد اضطراری نباید از تلفن همراه استفاده کنند زیرا مغز آن‌ها هنوز در حال رشد است؛ بزرگسالان باید سر خود را از تلفن دور نگه داشته و از بلندگوی تلفن یا یک هدست بی‌سیمی استفاده کنند.


مدیر موسسه سرطان دانشگاه پترزبورگ همچنین نسبت به استفاده از تلفن همراه در مکان‌های عمومی مانند اتوبوس هشدار داد زیرا ممکن است دیگران را در معرض میدان‌های الکترومغناطیسی تلفن قرار دهد.


بر اساس این گزارش مقامات در كشورهای بریتانیا، فرانسه و هند احتیاط در استفاده‌ی تلفن همراه توسط کودکان را خواستار شده‌اند.


هربرمن به پژوهش بزرگ و در حال انجامی اشاره کرده که به اینترفون معروف است و دانشمندان 13 کشور جهان که بیشتر اروپایی هستند در آن شرکت دارند.


نتایجی از این پژوهش که تاکنون منتشر شده چندان هشداربرانگیز نبوده اما هربرمن از نتایجی نام برده که هنوز منتشر نشده‌اند.


بزرگ‌ترین مطالعه‌ی منتشر شده که در ژورنال موسسه‌ی ملی سرطان در سال 2006به چاپ رسید، 420 هزار مشترك تلفن همراه دانمارکی از جمله افرادی که بیش از 10 سال است از تلفن همراه استفاده می‌کنند را مورد بررسی قرار داد اما هیچ افزایش خطری در میان کسانی که از تلفن همراه استفاده می کردند، نیافت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha