به گفته رییس انجمن علمی اقتصاد سلامت متاسفانه در سالهای اخیر با افزایش شدید قیمت ها تغییرات عمده ای در نظام بیمه بوجود آمد.

طرح تحول نظام سلامت باز پس گیری خاکریزهای از دست رفته است

سلامت نیوز: به گفته رییس انجمن علمی اقتصاد سلامت متاسفانه در سالهای اخیر  با افزایش شدید قیمت ها تغییرات عمده ای در نظام بیمه بوجود آمد.

دکتر محمد رضا واعظ مهدوی در گفتگو با سلامانه، گفت: این اتفاق هزینه های زیادی را به بیمارستانها تحمیل کرد که به طور تقریبی 30 تا 40 درصد برآورد می شد. هزینه بیمارستانها عمدتا در بخش هتلینگ افزایش یافت و به دنبال آن بالا رفتن قیمت ارز بود که هزینه دارو و تجهیزات پزشکی  را تا 3 برابر افزایش داد و سپس عارضه ای که به بیماری هلندی موسوم است ظاهر شد.

وی در ادامه توضیح داد: این بیماری در کشورهای نفتی دیده می شود بدین گونه که با درآمدهای حاصل از نفت هزینه ها نیز متعاقب آن به شدت افزایش پیدا می کند و هر گاه با کاهش در آمد مواجه می شوند، هزینه های افزایش یافته آسیب های شدیدی را بر پیکر اقتصادی و اجتماعی کشور وارد می کند.

دکتر واعظ مهدوی با اشاره به این که این بیماری در کشور ما نیز رخ داد و نظام سلامت کشور هم به آن مبتلا شد، خاطرنشان کرد: وقتی ما با مشکل واردات روبرو شدیم، این هزینه ها در حقیقت در بدنه اقتصادی بهداشت و درمان باقی ماند و باعث شد که بیمارستانهای دولتی و غیر دولتی قادر به پرداخت  بخش مهمی از هزینه ها نباشند و متاسفانه هزینه ها به مردم تحمیل شد.

به گفته مشاور معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری در این شرایط مردم به جای اینکه فقط 10 درصد از هزینه درمانی خود را بپردازند ناگزیر 40 درصد آن را از جیب پرداخت می کردند. پرداختی از جیب افزایش یافت و بسیاری از گروههای فقیر و کم درآمد که تنها مرجعشان هنگام بیماری بیمارستانهای دولتی بود؛ از درمان کافی بهره نبردند.

رییس انجمن علمی اقتصاد سلامت ادامه داد: اجرای طرح تحول نظام سلامت که دولت در دستور کار خود دارد، در حقیقت گامی به سمت جلو نیست بلکه باز پس گیری خاکریزهای از دست رفته است. دولت تلاش می کند پرداختی 40 درصدی مردم را به ده درصد قبلی برگرداند. برای این کار هزینه ها و اعتباراتی در نظر گرفته شده است و طبق گزارشاتی که به ما می رسد، مردم در بیمارستانهای دولتی حتما باید نسخه های تجویز شده را فقط از بیمارستان تهیه کنند و کلیه داروها تجهیزات و آزمایشهای مورد نیاز در بیمارستانها وجود دارد و اگر هم نباشد توسط ماموران تدارکات بیمارستان از بیرون خریداری می شود.
 
وی در پایان گفت: در صورتی که لوازم پزشکی مصرفی داروها و خدماتی مورد نیاز بیمار باشد که درلیست بیمه گنجانده نشده باشد، دولت بودجه ویژه ای را برای آن در نظر می گیرد. گزارشات نشان داده به طور میانگین در همان روزهای آغازین شروع طرح یعنی از نیمه اردیبهشت بین 67 تا 75 درصد صورت حساب ها توسط بیمه ها پرداخت شده و  18 درصد صورتحساب ها توسط بیمارستانها با طرح نوین بیمارستانی یا همان یارانه درمان پرداخت می شود. 6 تا 10 درصد را هم مردم پرداخت می کنند. تقریبا شرایط با ثباتی بوجود آمده است و دولت تعهدات خود را انجام می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha