تیمی متشکل از دانشمندان بین المللی پس از انجام یک سری آزمایشات موفق روی حیوانات از سال آینده آزمایش واکسن ضد مالاریا را روی انسان آغاز می کنند.

گروهی از دانشمندان بین المللی اعلام کردند پس از کسب نتایج موفقیت آمیز آزمایش واکسن مبارزه با مالاریا روی حیوانات به احتمال زیاد از سال آینده آزمایش این واکسن را روی انسان آغاز می کنند.

درحال حاضر هیچ واکسنی برای این بیماری که سالانه جان دو تا سه میلیون نفر را در سراسر دنیا می گیرد وجود ندارد.

نتایج این تحقیق بین المللی که در تازه ترین شماره مجله "نیچر پزشکی" منتشر شده است نشان می دهد که این واکسن برپایه دو ویروس ساخته شده و در موشها عمل کرده است.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد که بخشی از این تیم بین المللی را تشکیل می دهند خاطرنشان کردند: این واکسن در فاز خونی بیماری موثرتر است. در این فاز، تعداد انگلها در خون به سرعت زیاد می شود و منجر به بروز حمله شدید بیماری و حتی مرگ می شود.

محققان انگلیسی توضیح دادند که این واکسن می تواند در این فاز موجب تحریک یک پاسخ قوی سیستم ایمنی در مقابل انگل عامل بیماری شود.

سیستمی که این دانشمندان در ساخت این واکسن به کار گرفته اند از دو ویروس تشکیل شده است که اولی ویروس شایع در تب و دومی ویروس آبله است.

این ویروسها با دستکاری در لابراتوار بی ضرر شده اند اما همچنان توانایی تولید پروتئینی را حفظ کرده اند که برابر با پروتئینی است که در انگل بیماری مالاریا وجود دارد.

در آزمایش این واکسن روی موشها، دانشمندان در مرحله اول ویروس تب و بعد از 8 هفته ویروس آبله را تزریق کردند.

نتایج این آزمایشات نشان داد که بدن ارگانیسم یک پاسخ ایمنی قوی را در مقابل بیماری بروز داد و رشد این انگل در موشها 70 تا 85 درصد کاهش یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha