گروهی از دانشمندان اروپایی توانستند از ساختار سه بعدی پروتئینی که در پیشگیری از سرطان نقش کلیدی ایفا می کند نقشه برداری کنند.

محققان اروپایی به سرپرستی تیم دانشگاه منچستر موفق شدند نقشه ای سه بعدی از ساختار پروتئینی که می تواند در پیشگیری سرطان نقش اساسی داشته باشد ارائه کنند.

این پروتئین Mps1 نام دارد و نقش مهمی در تنظیم تعداد کروموزومها در مدت تقسیم سلولی بازی می کند و به این ترتیب می تواند در مبارزه با سرطان عملکرد ویژه ای داشته باشد.

به گفته این دانشمندان، نتایج این کشف که در مجله Journal of Biological Chemistry منتشر شده است می تواند در توسعه درمانهای جدید در مقابله با سرطان موثر باشد.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "این کار اولین ساختار کریستالی پروتئین Mps1انسان را نشان می دهد. این پروتئین نوعی تنظیم کننده ثبات کروموزمی است. تحقیقات ما بعضی از ویژگیهای مهم ساختاری این پروتئین و مکانهای دیگر مرتبط با آن را که می تواند در توسعه بازدارنده های ویژه Mps1  مفید باشند نشان می دهد."

Mps1 از گروه پروتیئنهای کیناز است. درک روش عملکرد کینازها کلید مبارزه با سرطان است. تاکنون در حدود 100 کیناز از 500 کیناز کشف شده، با سرطان ارتباط داشته اند اما تاکنون تنها از تعداد کمی از این پروتئینها نقشه برداری سه بعدی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha