سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳

معلولان همچون سایر شهروندان حق حضور در جامعه و ایفای نقش‌های اجتماعی و تامین معیشت خود و خانواده را دارند و دولت نیز موظف است تا زمینه‌های لازم برای این حضور را فراهم کند.

سلامت نیوز: معلولان همچون سایر شهروندان حق حضور در جامعه و ایفای نقش‌های اجتماعی و تامین معیشت خود و خانواده را دارند و دولت نیز موظف است تا زمینه‌های لازم برای این حضور را فراهم کند.
 
سهیل معینی،فعال حقوق معلولان در روزنامه آرمان نوشت: موضوع حمایت از معلولان و تامین شرایط مناسب برای این قشر از جامعه به عنوان شهروندانی که همچون سایر مردم حق حیات و بهره از نعمت زندگی را دارند، سالیان درازی است که به‌عنوان یک اصل اجتماعی پذیرفته شده است.

بر همین اساس، تلاش برای حمایت از معلولان و ایجاد شرایط و زمینه‌های مناسب برای حضور این افراد در جامعه و ایفای نقش‌های اجتماعی ازجمله اهدافی است که تمامی دولت‌ها با فراز و فرود بسیار به دنبال دستیابی و تحقق آن هستند. در ایران نیز، در سال‌های اخیر موضوع حمایت از حقوق معلولان و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای حضور این افراد ازجمله مسائلی است که مورد توجه سازمان‌های اجتماعی و فعالان حوزه معلولان قرار گرفته و بارها مطرح شده است.

به باور من، با وجود آنکه در تمامی این سال‌ها سازمان‌های اجتماعی از جمله سازمان بهزیستی تلاش کرده‌‌‌اند تا با پرداخت مستمری از معلولان حمایت کنند، واقعیت این است که این حمایت‌ها کافی نبوده و معلولان ما همچنان از حیث تامین معیشت و برآورد خواسته‌های اولیه خود با مشکل روبه‌رو هستند. از این رو در اصلاحیه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که به تازگی از سوی فعالان حقوق معلولان و مسئولان مورد بازنگری قرار گرفته است، ماده قانونی تحت عنوان تامین‌اجتماعی معلولان لحاظ شده است. به این معنی که دولت نسبت به تامین معیشت و ایجاد  شغل مناسب برای معلولانی که واجد شرایط کار هستند و توانایی انجام کار را دارند، مسئولیت دارد.

در واقع، معلولان همچون سایر شهروندان حق حضور در جامعه و ایفای نقش‌های اجتماعی و تامین معیشت خود و خانواده را دارند و دولت نیز موظف است تا زمینه‌های لازم برای این حضور را فراهم کند. ضمن اینکه، طبق این ماده واحده، در شرایطی که دولت نتوانست زیرساخت‌های لازم برای فعالیت و اشتغال معلولان را فراهم کند، مسئولیت تامین زندگی فرد معلول به عهده سازمان‌های اجتماعی و حمایتی است. به اعتقاد من، زمان آن رسیده است که مسئولان با نگاهی واقع‌بینانه به خواسته‌ها و موضوع تامین معیشت معلولان توجه کنند و حد مشخصی برای تامین زندگی این افراد تعیین کنند. برای تحقق این امر لازم است تا مسئله معیشت به درستی از سوی مسئولان تعریف شود و نیازهای معلولان و خانواده‌های آنان به شکلی واقع‌بینانه موردتوجه مسئولان قرار گیرد. به طور حتم، معلولان نیز چون تمامی شهروندان به مسکن، آموزش، بهداشت و سبد امنیت غذایی نیاز دارند که این نیازها با پرداخت مستمری‌های اندک از سوی سازمان بهزیستی به معلولان به هیچ روی برآورده نمی‌شود. علاوه بر مشکلات اقتصادی، استفاده از امکانات شهری همچنان یکی از مهم ترین مشکلات معلولان به شمار می‌رود. با وجود آنکه در چندین سال گذشته شاهد پیشرفت‌هایی در روند شهرسازی و توجه به وضعیت معلولان بوده‌ایم، وضعیت امروز ما با استاندارد‌ها و وضعیت مطلوب جهانی فاصله دارد.

واقعیت این است که درحال حاضر بخشی از مناسب‌سازی شهرها برای حضور معلولان استانداردهای لازم را دارا نیست. از این رو لازم است تا توجه به مناسب‌سازی شهرها و رعایت استانداردهای بین‌المللی به طور جدی موردتوجه مسئولان قرار گیرد. البته لازم است اشاره کنم با وجود تمامی کاستی‌های موجود در حوزه معلولان و محدودیت‌های سازمان بهزیستی برای حمایت از معلولان به‌عنوان فعال حقوق معلولان امیدوارم تا معلولان با استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونی و با قدرت بیشتری خواسته‌های خود را به گوش مسئولان برسانند تا حقوق شهروندی این گروه از جامعه آن چنان که باید تامین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha