چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 118257

بسیاری از علائمی که زنان در دوران بارداری تجربه می کنند، طبیعی هستند، حتی اگر کاملاً راحت نباشند. آنها به سادگی یکی از نتایج بارداری هستند. با این حال همچنان هم نگرانی وجود دارد که آیا همه چیز خوب است ؟ اگرچه عوارض واقعی نادر است، اما همیشه خوب است که بدانیم به چه چیزی توجه کنیم. برخی از علائم هشدار دهنده بارداری را که ارزش تماس با پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی را دارند، بخوانید.

علائم هشداردهنده در سه ماهه اول بارداری

به یاد داشته باشید، برخی از این علائم ممکن است علائم طبیعی بارداری باشند، اما ممکن است نشانه‌ای از موارد جدی‌تر نیز باشند، بنابراین در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر با پزشک یا ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید:

دوران بارداری زمانی است که تغییرات بزرگی برای بدن شما و در زندگی شما ایجاد می شود، زیرا برای تولد نوزاد آماده می شوید. همچنین ممکن است زمانی باشد که ممکن است در مورد برخی از تغییراتی که تجربه می کنید نگران باشید و می خواهید بدانید چه زمانی باید به دنبال کمک باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرگننسی برثدی بیشتر تغییرات در بدن شما احتمالاً بخشی طبیعی از بارداری است. بیشتر مسائل مربوط به سلامت بارداری خفیف و شایع هستند. با این حال، برخی از علائم می تواند نشان دهد که ممکن است اوضاع خوب پیش نرود و می تواند به یک عارضه جدی بارداری اشاره کند.

برخی از این علائم ممکن است در مراحل مختلف بارداری شما ظاهر شوند. دیگران ممکن است در هر زمان رخ دهند. حتی اگر در مورد علائم خود مطمئن نیستید اما فکر می کنید که چیزی با سلامتی خودتان یا کودکتان درست نیست، مهم است که آن را بررسی کنید.

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر فوراً با پزشک، ماما یا بیمارستان تماس بگیرید:

علائم خطر در هر زمان در دوران بارداری

در حالی که برخی از علائم ممکن است فقط در زمان های خاصی از بارداری شما ظاهر شوند، بسیاری از آنها می توانند در هر مرحله رخ دهند، از جمله:

  • استفراغ طولانی مدت یا شدید
  • خونریزی از واژن
  • ترشحات غیرعادی یا بسیار بیشتر از حد معمول
  • سردردهای شدید یا طولانی مدت
  • سرگیجه
  • ادامه کاهش وزن
  • تب یا لرز
  • فوریت، درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • احساس تنگی نفس مداوم، سرگیجه یا ضعف یا داشتن ضربان قلب
  • ضربه ای به شکم شما وارد شده (مانند سقوط، تصادف یا حادثه خشونت خانوادگی)
  • مشکلاتی در سلامت عاطفی خود دارید که بیش از 2 هفته طول می کشد، مانند احساس افسردگی، اضطراب یا ناتوانی در انجام کارهای معمولی و روزمره
  • انواع خاصی از درد در مراحل اولیه بارداری می تواند نشانه سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد:
  • درد مداوم یا شدید در یک طرف شکم یا درد در یک شانه
  • درد شدید یا گرفتگی در قسمت پایین شکم


اگرچه برخی از ناراحتی ها در مراحل بعدی بارداری شایع است، برخی از علائم باید فوراً توسط پزشک بررسی شوند، از جمله:

  • تغییرات در بینایی، نورهای چشمک زن یا تاری دید، که نشانه های پره اکلامپسی هستند
  • تورم ناگهانی و شدید در دست ها، پاها یا صورت شما
  • خارش شدید پوست، از جمله دست و پا
  • مقدار زیادی تورم در پاها (که همچنین دردناک است)
  • اگر کودک شما از حرکت ایستاده است یا حرکت متفاوتی دارد

خطر در بارداری

بعد چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که به متخصص مراقبت های بهداشتی خود مراجعه می کنید، ممکن است آزمایشاتی را برای بررسی یا حفظ سلامت شما و کودکتان انجام دهند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ارزیابی و بررسی سلامت
  • سونوگرافی یا آزمایش خون

همچنین ممکن است به پزشک یا متخصص دیگری ارجاع داده شود و همچنین می توانید از حمایت عاطفی برخوردار شوید.

چگونه می توانم از عوارض بارداری جلوگیری کنم؟

اغلب اجتناب از عارضه در بارداری امکان پذیر نیست. اگر قبل از لقاح مشکل سلامتی داشته باشید یا در دوران بارداری قبلی دچار مشکل شده باشید، ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا داشته باشید. همچنین در صورت داشتن سابقه خانوادگی عوارض بارداری احتمال بیشتری وجود دارد.

ممکن است با اطمینان از رفتن به تمام قرارهای قبل از زایمان، احتمال ایجاد مشکل را کاهش دهید یا احتمال بدتر شدن یک عارضه را کاهش دهید. اگر مشکل سلامتی بالقوه ای پیدا شود، ممکن است برای نظارت دقیق تر بر سلامت خود و کودکتان به قرارهای قبل از زایمان نیاز داشته باشید.

علائمی که خصوصا در سه ماهه اول نباید نادیده گرفته شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ماهنامه کدبانو، دراین مقاله قصد داریم علائم جدی را که ممکن است در سه ماهه اول بارداری ظاهر شود که می تواند خطرناک باشد را برای شما بازگو کرده ونحوه مقابله با آنها را نیز بیان کنیم.پس با ما همراه باشید .

خونریزی واژینال ( همراه با درد و اسپاسم یا بدون درد )

برخی خونریزی ها طبیعی هستند اما اگر خونریزی شدید باشد می تواند از علائم سقط جنین یا بارداری خارج از رحم باشد. هر چه رنگ خون قرمز کم رنگ باشد، اهمیت بیشتری دارد زیرا اگر رنگ خون تیره باشد، احتمال دارد که این خون مربوط به خون ریزی های گذشته بوده که در بدن انباشته شده ودر حال تخلیه است. اگر خون ریزی شدید وهمراه با درد و اسپاسم هایی مثل دوران قاعدگی باشد می تواند از علائم هشدار دهنده سقط جنین باشد و چنانچه خونریزی با درد ناحیه بالاتر همراه باشد، از علائم هشداردهنده بارداری خارج از رحم است .

چه باید کرد؟

بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک با بررسی و آزمایشاتی روی خون مشکل را شناسایی خواهد کرد.اکثر خونریزی ها و خونریزی های کم رنگ مشکل جدی ای نیستند اما نباید آن را نادیده بگیرید، به خصوص اگر با درد و اسپاسم ودرد بالاتنه همراه باشد.

سر گیجه و حالت تهوع بیش از حد

بروز حالت تهوع و سرگیجه ها در سه ماه اول بارداری طبیعی است اما اگر از حد بگذرد می تواند علامت جدی به دنبال داشته باشد. حالت تهوع بیش از حد باعث کاهش وزن ، سرگیجه و بی حالی ، کم شدن آب بدن و اختلال در تعادل الکترولیت ها می شود.

چه باید کرد ؟

با پزشک خود مشورت کنید ، زیرا ممکن است برای درمان کم آبی بدون نیاز به بستری شدن داشته باشید و همچنین سرگیجه و بی حالی شما تحت کنترل قرار بگیرید.

تب شدید

تب شدید از 101 درجه فارنهایت یا 38 درجه سانتی گراد در دوران بارداری می تواند خطرناک باشد، همان طور که می دانید زنان باردار بیشتر از بقیه زنان در معرض خطر ابتلا به آنفلوانزا خطرناک مثل آنفلوانزای خوکی قراردارند. تب بالا در این سه ماه می تواند باعث نقص های مادرزادی شدید شود یکی از این نقص ها مربوط به لوله های عصبی در رشته های عصب می شود، زیرا این بخش از بدن جنین در سه ماه اول شکل می گیرد. تب در دوران بارداری اگر با سوزش و درد مفاصل همراه باشد از علائم هشدار دهنده عفونت است .

چه باید کرد ؟

چنانچه تب با بدن درد، علائم تنفسی و علائمی نظیر آنفلوانزا و با سوزش و درد مفاصل همراه باشد حتما با پزشک تماس بگیرید زیرا حتما باید با استفاده از برخی داروهای تجویزی پزشک میزان تب را کاهش دهید. بهتر است قبل از دوران بارداری ، بدن خود را در برابر ابتلا به آنفلوانزا واکسینه کنید.

خارش و ترشحات واژینال

این علائم از علائم هشداردهنده عفونت های قابل درمان یا بیماری های مقاربتی است که نهایتا عوارض ناخوشایندی روی بارداری به جا خواهد گذاشت .این علائم باعث زایمان زودرس یا عفونت جنین می شوند.

چه باید کرد؟


خجالت نکشید و مسئله را حتما با پزشک متخصص زنان در میان بگذارید تا زودتر بتوانید مشکل را برطرف کنید .

درد یا سوزش ادرار


درد یا سوزش ادرار از علائم ابتلا به عفونت های ادراری مثانه است که اگر به موقع درمان نشود تبدیل به مشکلات جدی تری مثل عفونت های شدید وحتی زایمان زودرس می شود.

چه باید کرد ؟


به پزشک مراجعه کنید و با درمان عفونت از شر درد خلاص شوید وبارداری سالمی را به خود هدیه بدهید .

درد ماهیچه ها

این درد می تواند ناشی از لخته شدن خون باشد ، زیرا در زنان باردار خطر لخته شدن خون در سر یا مغز بسیار بالاست .لخته شدن خون در پاها می تواند با درد و تورم همراه باشد لخته شدن خون در مغز نیز با سردرد شدید همراه است در حالی که لخته شدن خون در ساق پاها با تورم ، قرمزی و دردهای ناگهانی همراه است. سردرد نیز می تواند در اثر افزایش فشار خون یا ناهنجاری در مغز ایجاد شود .

چه باید کرد؟


سریعا به پزشک مراجعه کنید، اگر در خانواده خود سابقه لخته شدن خون را دارید باید قبل از بارداری و تصمیم به بارداری این موضوع را با پزشک در میان بگذارید و درمان های پیشگیرانه را انجام دهید.

تشدید برخی بیماری ها

اگر از قبل سابقه برخی بیماری ها مثل تیروئید، دیابت، افزایش خون یا آسم را دارید باید به تغییراتی که درطول دوران بارداری ایجاد می شود توجه کنید. زیرا اگر بیماری از کنترل خارج شود برای سلامت بدن مادر نوزاد می تواند عواقب جدی به دنبال داشته باشد. درد ماهیچه های پشت پا و ساق وسردردهای شدید را جدی بگیرید زیرا این دردها می تواند ناشی از لخته شدن خون باشد، در زمان بارداری خطر لخته شدن خون در سر یا مغز بسیار بالاست . تهوع بیش از حد باعث کاهش وزن، سرگیجه ، بی حالی ،کم شدن آب بدن و اختلال در تعادل الکترولیت ها می شود. خون ریزی های شدید در سه ماهه اول بارداری می تواند از علائم سقط جنین یا بارداری خارج از رحم باشد وهرچه رنگ خون کم رنگ تر باشد باید نگران باشید وبه آن توجه کنید .

چگونه بفهمم جنینم هنوز زنده است؟

اکثر زنان کمتر از هفته 20 بارداری هیچ نشانه ای از مرگ جنین را مشاهده نمی کنند. آزمایشی که برای بررسی مرگ جنین در سه ماهه دوم استفاده می شود، یک معاینه اولتراسوند برای بررسی اینکه آیا کودک در حال حرکت و رشد است یا خیر. مرگ جنین زمانی تشخیص داده می شود که سونوگرافی فعالیت قلب جنین را نشان ندهد.

اگر هر یک از این موارد را تجربه کردید، فوراً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید، اما به یاد داشته باشید، اینها تنها برخی از علائم بارداری هستند که هرگز نباید نادیده بگیرید. اگر شک دارید، یا اگر احساس درستی نمی کنید، همیشه بهتر است با پزشک یا ارائه دهنده خود مشورت کنید. به این ترتیب، شما نگران نخواهید شد و اگر مشکلی وجود داشت، می توان بلافاصله به آن رسیدگی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha