عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص سرنوشت اجرای پزشک خانواده گفت: اجرای این طرح به سال جاری نمی رسد و هنوز راه طولانی برای اجرای برنامه پزشک خانواده در پیش داریم، لذا وزارت بهداشت باید طوری برنامه ریزی کند که پزشک خانواده در سال آینده در مسیر درست خود قرار گیرد.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص سرنوشت اجرای پزشک خانواده گفت: اجرای این طرح به سال جاری نمی رسد و هنوز راه طولانی برای اجرای برنامه پزشک خانواده در پیش داریم، لذا وزارت بهداشت باید طوری برنامه ریزی کند که پزشک خانواده در سال آینده در مسیر درست خود قرار گیرد.

عابد فتاحی در گفت و گو با پانا، با تأکید بر ضرورت اجرای طرح پزشک خانواده اظهار داشت: در حال حاضر طرح پزشک خانواده به صورت پایلوت در استان های فارس و مازندران اجرا می شود اما باید نظارت های وزارت بهداشت بسیار بالا باشد تا این طرح به شکل صحیح اجرا شود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: این طرح برای اجرا 10 تا 15 سال طول می کشد اما متاسفانه برای اجرای آن شتابزده عمل شد بنابراین طبیعی است که مشکلاتی نیز داشته باشد چرا که زیرساخت های آن به درستی کارشناسی نشده بود.
وی با اشاره به کمبود پزشک در طرح پزشک خانواده تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در زیرساخت این طرح به آن توجه نشده تأمین پزشک در مناطق مختلف است که البته در آخرین جلسه ای با وزیر بهداشت داشته ایم وعده داده شد تا دغدغه تأمین پزشک در طرح پزشک خانواده تا پایان مرتفع شود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مهم ترین دلایل ناموفق بودن طرح پزشک خانواده در دوره قبل را عدم آمادگی و همکاری پزشکان و زیرساخت ها، نبود بودجه لازم، کمبود نیرو و نبود فرهنگ سازی مطلوب بین مردم عنوان کرد.
فتاحی یادآور شد: اگر قرار باشد مجدد طرح پزشک خانواده در کنار برنامه تحول نظام سلامت اجرایی شود باید با نگاه سیستماتیک و رویکرد سلامت محوری اجرا شود.
وی با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان خاطرنشان کرد: بیشتر هزینه ‌های این طرح در بخش درمان متمرکز شده و باید منتظر باشیم تا افراد بیمار شده و در بیمارستان بستری شوند، درحالی که اگر رویکرد پیشگیرانه داشته باشیم نیازی به این میزان هزینه نیست. بنابراین وزارت بهداشت باید اقدامی انجام دهد که طرح تحول سلامت نیز به سرنوشت طرح پزشک خانواده دچار نشود.
این نماینده مجلس درخصوص زمان اجرای طرح پزشک خانواده نیز گفت: اجرای این طرح به سال جاری نمی رسد و هنوز راه طولانی برای اجرای برنامه پزشک خانواده در پیش داریم، لذا وزارت بهداشت باید طوری برنامه ریزی کند که پزشک خانواده در سال آینده در مسیر درست خود قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha