هنوز عید نیامده و نوروز از راه نرسیده، ۷۴نفر درتصادفات رانندگی جان‌شان را از دست داده‌اند؛۱۷۱۷نفر هم مصدوم شده‌اند. بخشی از این افراد حتما مسافران نوروزی بوده‌اند و برای گردش و تفریح دل به جاده زده بودند اما حالا یا مرحوم شده‌اند یا مصدوم.

نگرانی از تکرار کمبود پزشک متخصص در نوروز ۱۴۰۳

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، البته هر سال همین‌طور است و زنجیره تصادفات رانندگی که از روزهای پایانی اسفند آغاز می‌شود تا چند روز پس از ۱۳فروردین بدون وقفه ادامه می‌یابد. به همین علت است که اکنون آمارهای هولناکی در اختیارمان است، مثلا این آمار که در تعطیلات نوروز پنج سال گذشته، ۴۸۹۱ نفر در حوادث رانندگی جان باخته‌اند که ۳۴۰۸ نفر از آنها در مسیرهای برون‌شهری جان‌شان را از دست داده‌اند.

اما این فقط یک بخش از ماجراهای مربوط به نوروز است که کام را تلخ می‌کند. بخش دیگر به عملکرد مراکز درمانی در این ایام و پرسنلی که به مرخصی‌های طولانی می‌روند یا پزشکانی که عمدتا از تعطیلات سال جدید برای عزیمت به سفرهای خارجی بهره می‌گیرند، مربوط است. اینچنین است که نوروز همواره برای ما با این نگرانی توأم است که نکند ناگهان اتفاقی رخ دهد و سروکارمان به مراکز درمانی بیفتد.

البته وزرای بهداشت هر سال به مراکز درمانی تذکر می‌دهند که نباید تعطیل یا بدون پزشک باشند ولی هر سال این تذکر در برخی مراکز و توسط برخی پزشکان متخصص آنچنان نادیده گرفته می‌شود که حاصلش می‌شود بیمارانی که یا به خدمات درمانی دسترسی مناسب ندارند یا اساسا دسترسی ندارند.



تخلفات را گزارش دهید


«همه بیمارستان‌ها، اورژانس‌ها، مراکز خدمات جامع شبانه‌روزی، مراکز پایش مراقبت‌های درمانی، مراکز هدایت عملیات بحران و مراکز هدایت عملیات اورژانس در ایام نوروز به‌صورت ویژه و ۲۴ساعته فعال هستند. در تعطیلات نوروزی تمام داروخانه‌های شبانه‌روزی باید فعال باشند و به‌هیچ‌وجه نباید تعطیل کنند.»

اینها گفته‌های روز گذشته بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت است که به مردم بابت تداوم خدمات نظام سلامت در نوروز اطمینان‌خاطر می‌داد.اما مردمی که در ایام نوروز سروکارشان به مراکز درمانی افتاده، معمولا خاطره خوشی از این ایام ندارند و عملا آنچه مسئولان قبل از آغاز عید بر آنها تاکید می‌کنند، توسط پرسنل نظام سلامت زیر پا گذاشته می‌شود؛ به‌خصوص پزشکان متخصص.

شاهدمثال این وضعیت نیزگفته‌های فاطمه محمدبیگی،عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس است که درمیانه تعطیلات نوروز۱۴۰۲درمصاحبه‌ای اعلام کرد:«درایام عید بامشکل کمبود پزشکان متخصص در کل کشور روبه‌رو هستیم.» او آن زمان نمونه عینی هم داشت، اینکه «یک متخصص ارتوپدی در بیمارستان شهید رجایی قزوین که بیمارستان ویژه تروماست، در یک روز ۳۰ عمل جراحی انجام داده است.»


این حجم از فشار به این علت بر یک جراح وارد شده که سایر همکاران وی در بیمارستان حضور نداشته‌اند؛ یعنی همان اتفاقی که مردم نگران تکرار آن برای نوروز ۱۴۰۳ هستند؛ آن هم با ذکر این نکته که تعداد تصادفات رانندگی در نوروز جهش می‌یابد و هیچ بخشی از نظام سلامت نباید تعطیل باشد. البته راه نظارت‌های مردمی باز است؛ چراکه وزیر بهداشت می‌گوید: «مردم هرگونه مشکل یا شکایت خود در ایام عید را با شماره ۱۹۰ در میان بگذارند، زیرا این سامانه پیام‌های مردمی را به مسئولان منتقل می‌کند و اقدامات لازم از این طریق انجام خواهد شد.»



مراکز خصوصی را هم رصد کنید


بخشی از بار نظام سلامت کشوررامراکز خصوصی به دوش می‌کشند.این مراکز درسراسرسال ارائه خدمت می‌کنند اما هرسال در اسفندماه که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، فتیله خدمات این مراکز نیز پایین کشیده می‌شود،به طوری که بسیاری از آنها رسما در ایام نوروز تعطیل می‌شوند. اگر کمبود پزشک در تعطیلات عید تا این حد مردم را آزرده می‌کند، یک دلیلش همین تعطیلات و توقف خدمت‌رسانی‌های بخش خصوصی است که هیچ سالی نیز برایش راه چاره‌ای اندیشیده نمی‌شود.

این در حالی است که فروردین امسال فاطمه محمدبیگی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته بود که تعطیلی مراکز خصوصی در ایام نوروز را در مجلس پیگیری خواهد کرد؛ چراکه بار بالای حوادث ترافیکی و کمبود پزشک متخصص در این روزها باعث فرسودگی نیروهای مدافع سلامت وافزایش زمان انتظارمراجعان در برخی مراکز می‌شود و لازم است بخش خصوصی نیز ایفای نقش کند.اما بخش خصوصی تابع اراده خویش است و با دستورات از بالا نمی‌توان آنها را با خواست مسئولان همراه کرد، مگر این‌که راهی منطقی و عملی پیدا شود و بخش خصوصی نیز منافع جمعی را بر منافع فردی ترجیح دهد.


چند آمار درباره تصادفات نوروزی


۱۲۱۷ نفر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ جان باختند
۶ % افزایش قربانیان تصادفات ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل
۸۳۲ نفر، تلفات نوروزی در سال ۱۳۹۹ به واسطه شیوع کرونا
۱۰۰ افزایش قربانیان تصادفات در نوروز ۱۴۰۰
۱۱ % رشد کشته‌های تصادفات در نوروز ۱۴۰۱

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha