شاید اگر در یک نظر سنجی همگانی از مردم بخواهید که به این سوال پاسخ دهند که «در طول یک سالی که حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور وارد عرصه سیاست گذاری در ایران شده است کدام یک از 11 وعده اش را عملی کرده است؟» پاسخ خواهید شنید که تحقق بیمه سلامت یکی از وعده هایی است که دولت یازدهم آن را عملی کرده است.

آیا بیمه سلامت همچنان رایگان می ماند؟

سلامت نیوز: شاید اگر در یک نظر سنجی همگانی از مردم بخواهید که به این سوال پاسخ دهند که «در طول یک سالی که حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور وارد عرصه سیاست گذاری در ایران شده است کدام یک از 11 وعده اش را عملی کرده است؟» پاسخ خواهید شنید که تحقق بیمه سلامت یکی از وعده هایی است که دولت یازدهم آن را عملی کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت شفاف،شاید اگر در یک نظر سنجی همگانی از مردم بخواهید که به این سوال پاسخ دهند که «در طول یک سالی که حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور وارد عرصه سیاست گذاری در ایران شده است کدام یک از 11 وعده اش را عملی کرده است؟» پاسخ خواهید شنید که تحقق بیمه سلامت یکی از وعده هایی است که دولت یازدهم آن را عملی کرده است.

اگرچه از 11 وعده ای که رئیس جمهور در باب بیکاری، رکود، تورم و مذاکرات هسته ای، لغو تحریم ها و .... به مردم داده بود تا به امروز بخشی از آنها محقق شده است ولی بهبود شرایط سلامت جامعه یکی از شعارهای انتخاباتی حسن روحانی بود که بارها و بارها در سخنان او به خصوص در پیام نورورزی رییس جمهوری هم انعکاسی دوباره یافت. حسن روحانی بارها و بارها در سخنانش وعده داد که تمامی ایرانیانی که از بیمه برخوردار نیستند را تحت پوشش بیمه سلامت و درمان قرار دهد.

این وعده دولت تحت عنوان طرح بیمه سلامت به مرحله اجرا در آمد. این اصلاحیه در نظام سلامت جامعه، که از مرداد ماه سال 91 در دولت پایه گذاری شده بود، بالاخره در مهر ماه 91 با تایید شورای نگهبان در تجمیع سازمان های بیمه گر، تشکیل شد. بر طبق اساس نامه بیمه سلامت قرار بر این شد تا به جز سازمان تأمین اجتماعی حدود ۱۷ سازمان بیمه‌گر نیز به طور کامل بخش درمان آن تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار گیرند. در این بیمه پایه یکسانی به تمامی مردم ارائه شد که بر طبق آن همه‌ جمعیت ۷۵میلیونی کشور بتوانند از یک بیمه پایه درمان برخوردار شوند. بر همین اساس در صورت اجرایی شدن این عملیات، دیگر فردی فاقد پوشش بیمه درمانی در کشور نخواهد بود.

اما این مراحل تا آجا پیش رفت که بالاخره با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در دولت یازدهم این طرح به مراحل بعدی اجرایی شدن رسید و از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها ۷۰۰ میلیارد تومان برای بیمه همگانی سازمان سلامت ایرانیان پرداخت شد.

به این ترتیب بود که  از ابتدای اردیبهشت 93 ثبت نام از افراد متقاضی بیمه سلامت آغاز شد و کلیه افراد فاقد پوشش بیمه درمان که از سوی سازمان بیمه سلامت، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح، کمیته امداد امام خمینی ، بانکها، وزارت نفت، شهرداری ها و ... تحت پوشش بیمه ای قرار ندارند جزو مشمولان بیمه سلامت شدند.

بعد از اجرایی شدن این طرح اولین دفترچه بیمه سلامت توسط حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری در همایش بیمه سلامت همگانی به ۱۳ نفر از نمایندگان قومیت های مختلف کشور، دو نوزاد تحت سرپرستی شیرخوارگاه و دو کودک کار نخستین دفترچه های بیمه سلامت اهدا شد.

بعد از آغاز ثبت نام و استقبال بی شمار متقاضیان از بیمه سلامت، سخنگوی ستاد اجرایی بیمه سلامت همگانی از ثبت نام دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سامانه بیمه سلامت خبر داد و با آمدن خرداد ماه صدور دفترچه های بیمه نیز به متقاضیان آغاز شد.

بعد از صدور دفترچه های بیمه سلامت سوالات بی شماری در ذهن دریافت کنندگان این دفترچه های بیمه و مشمولان آن به وجود آمد که از جمله آن ها، خدمات و تعرفه هایی بود که این دفترچه بیمه به دارندگان خود ارائه می داد.

طبق اطلاعاتی که سایت سازمان بیمه سلامت می دهد، تعداد 191 دارو، 5180 وسیله و تجهیزات پزشکی تحت پوشش این بیمه قرار گرفته است و خدماتی از جمله دندان پزشکی نیز در این بیمه تخصیص داده شده است.

اما با تمام این تفاسیر بخشی از مردم با وجود این که در ابتدا ذهنیت خوبی برای تحقق این طرح در نظام سلامت نداشتند ولی بعد از اجرایی شدن کم کم تغییرات و تحقق این طرح را مشاهده و به آن اعتماد کردند به نحوی که کم کم دفترچه های بیمه سلامت در دستانشان دیده شد به خصوص که خدمات تحت پوشش این بیمه همان طوری که قرار بود اجرایی شد.

اما بعد از تمامی این اتفاقات، رئیس بیمه سلامت ایران در گفت‌وگو با تسنیم از رایگان نبودن تمدید این دفترچه بیمه سلامت خبر داد و گفت: دارندگان باید پول بپردازند، و این کار هم برای امسال بود و دائمی نیست. این افرادی هم که برایشان دفترچه رایگان بیمه صادر شد، بیشتر افراد آسیب پذیر بودند و کسانی بودند که پول حداقلی برای این دفترچه‌ها را نیز نداشتند.

وی دباره اینکه برای سال آینده صدور و یا تمدید دفترچه‌های بیمه رایگان خواهد بود، افزود: برای سال بعد معلوم نیست و باید شورای عالی بیمه و هئیت دولت مصوب کند، همانطور که هئیت دولت برای سال 93 مصوب کرده بود صدور این دفترچه‌ها رایگان صورت پذیرد.

محسنی بندپی در ادامه گفت: بنابراین اگر منابع تامین شود برای سال 94 هم دفترچه‌های بیمه رایگان خواهد شد، پیشنهاد و نظر ما این است که این افرادی که آسیب پذیر و کم درآمد هستند، که شامل روستائیان است این روند ادامه داشته باشد.

رئیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان درباره مشکلات برخی خانواده‌ها که توانایی پرداخت همین هزینه دفترچه بیمه سلامت را برای تمدید ندارند، خاطرنشان کرد: اول اینکه رقم خاصی نسیت، درضمن از آن طرف هم 23 میلیون نفر از جمعیت روستایی که رایگان هستند، 5 میلیون هم که در روند جدید رایگان کردیم، کارکنان دولت هم یک سوم را پرداخت می‌کنند، فقط می‌ماند 2 تا 3 میلیون نفر که باید برای آنها کاری انجام داد.

با این تفاسیر اگرچه مبلغ تمدید دفترچه بیمه سلامت در قبال سایر مبالغ و هزینه های درمانی کم است ولی آنچه که حایز اهمیت است این است که آیا باز هم ممکن است سایر خدمات و تعرفه های این طرح به دلیل کمبود بودجه حذف شود؟ و مبالغ دیگری را نیز به هزینه های درمانی مردم اضافه کند؟ آیا این روند ادامه خواهد داشت و بیمه سلامت همچنان اعتماد مردم را به خود جلب خواهد کرد؟ یا بی اعتمادی مردم را در پی خواهد داشت؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha