یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 120414

آرتروز یک پدیده سنی و بیماری است که در اثر سن اتفاق می‌افتد و ممکن است بدون علامت باشد و فقط در عکس رادیولوژی دیده شود، و یا این که دارای علامت نیز باشد. همچنین، ممکن است علائم رادیولوژیک آن کم و دردش زیاد باشد، و یا این قضیه برعکس اتفاق بیافتد.

سلامت نیوز: آرتروز یک پدیده سنی و بیماری است که در اثر سن اتفاق می‌افتد و ممکن است بدون علامت باشد و فقط در عکس رادیولوژی دیده شود، و یا این که دارای علامت نیز باشد. همچنین، ممکن است علائم رادیولوژیک آن کم و دردش زیاد باشد، و یا این قضیه برعکس اتفاق بیافتد.


به گزارش سلامت نیوز،دکتر قاسم اسحاقی، جراح متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در برنامه «فراسو» گروه سلامت جسم و پیشگیری رادیو سلامت با بیان این که تعریف آرتروز در ناحیه گردن با سایر نواحی بدن یکسان است؛ اما در تعریف آن اشکالاتی در بین پزشکان و بیماران وجود دارد، گفت: آرتروز یک لفظ فرانسوی و به معنای آن است که مفاصل دچار کج و معوجی می‌شوند.


در گردن هفت مهره وجود دارد که توسط یک دیسک در جلو و دو تا مفصل کوچک که در پشت مهره‌ها قرار گرفته‌اند، به یکدیگر متصل می‌شوند. یعنی همان مشکلاتی که برای مفصل زانو به وجود می‌آید، برای مفصل گردن نیز ایجاد می شود و فرد را دچار آرتروز می‌کند. در واقع آرتروز به بیماری‌ای گفته می‌شود که در فرد بالای 55 سال اتفاق می‌افتد. بنابراین گفتن اینکه یک فرد 25 ساله دچار آرتروز شده است، یک لفظ اشتباه است.


اسحاقی با بیان این که پروسه آرتروز را نمی‌توان از بین برد؛ اما آن را می‌توان کند کرد، گفت: همانطور که پیری را نمی‌توان از بین برد؛ اما بشر توانسته آن را به تاخیر بیندازد. ژنتیک، سن، رفتار شغلی افراد از جمله عوامل مستعد کننده آرتروز بوده که افراد با توجه به شغل شان ممکن است 8 ساعت بنشینیند و یا این که 8 ساعت مداوم بایستند؛ یا افراد همان طور که استعدادهای خوب ژنتیکی دارند، استعدادهای بد ژنتیکی نیز دارند. از زمانی که تخمک با اسپرماتزوئید ترکیب می‌شود، همان زمان نقشه ژنتیک انسان‌ها ساخته می‌شود.


وی در ادامه عامل دیگر ایجادکننده آرتروز، را سوءاستفاده از بدن توسط افراد عنوان و بیان کرد: بدن در طول یک شبانه‌روز 8 ساعت کار، 8 ساعت تفریح و 8 ساعت نیز استراحت می کند، و ممکن است 16 ساعت کار کند. البته استرس و ورزش نیز در ایجاد آرتروز نقش دارند؛ چرا که استرس‌ها در قالب مشکلات روحی می‌توانند باعث آرتروز شوند، و استفاده بد از مفاصل مانند خوابیدن روی مبل و روی صندلی ماشین نیز در ایجاد آرتروز گردن نقش داشته؛ البته همانطور که ورزش باعث سلامتی انسان می‌شود؛ اما عدم رعایت اصول پزشکی می‌تواند باعث آرتروز گردن شود؛ به همین دلیل است که طب ورزش و حتی طب کار به وجود آمد.


 این جراح متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در ادامه کم آبی را نخستین قدم در شروع دوره پیری دانست و گفت: در کم آبی، مایعی که درون غضروف‌ها است از بین می‌رود و باعث از بین رفتن خاصیت لغزندگی دیسک‌ها می‌شود و هنگامی که لغزندگی غضروفی از بین می‌رود، سیکل معیوب شروع می‌شود. البته باید بدانیم که ورزش می‌تواند شروع آرتروز را در انسان به تأخیر بیاندازد؛ ورزش‌هایی هستند که به قول ایشان باعث جوان شدن ستون فقرات انسان می‌شوند.
به گفته اسحاقی، مهمترین موارد در به تاخیرانداختن آرتروز، صحیح نشستن، صحیح ایستادن، صحیح خوابیدن، صحیح و به‌اندازه کار کردن و به اندازه خوردن است.  در صحیح خوابیدن، وقتی به بغل می‌خوابیم ضخامت بالش باید به اندازه‌ای باشد که گردن به صورت افقی قرار گیرد. به شکم خوابیدن باعث آسیب ستون فقرات گردن و پشت می‌شود.


 وی با بیان اینکه نخستین علامت آرتروز، محدودیت در حرکت است، گفت: در این حالت چابکی افراد محدود می‌شود و انعطاف حرکتی کاهش می‌یابد. مهمترین علامت در آرتروز، درد است که باعث مراجعه بیمار به پزشک می‌شود. علامت دیگر، علائم عصبی است که در این هنگام، تعریف آرتروز تغییر می‌کند. آرتروز آنقدر پیشرفت کرده است که به تنگی کانال نخاعی می‌انجامد که این مورد با دردهای عصبی همراه است و در این حالت سوراخی که عصب از آن خارج می‌شود، از بین می‌رود.

اسحاقی با بیان این که آرتروز گردن وقتی است که در MRI بیمار، فقط کجی و ماوجی مهره‌های گردن نشان داده می‌شود، بنابراین در بیماری دیکسی ناشی از کم آبی و یا تنگی کانال نخاعی، فردِ بیمار دیگر دچار آرتروز نمی‌باشد، ادامه داد: یکی از علل ایجاد آرتروز نوع شغل است. بدن افراد نباید بیشتر از 15 دقیقه در یک حالت ثابت بماند.


ستون مهره‌ها در روز 4 هزار بار و در سال حدود یک میلیون بار باید در حرکت باشند. بنابراین باید در طول مدت کم حالت خود را بارها تغییر دهند. اگر بدن به مدت طولانی در یک حالت باشد به یک قسمت ستون مهره‌ها فشار بیشتری وارد می‌شود و این باعث درد می‌شود. در این حالت عضله‌های لیگامان‌ها در یک طرف ستون مهره‌ها شل می‌شوند و طرف دیگر آن زیادی کار می‌کنند. در این حالت فرد به تدریج دچار فرسودگی می‌شود.


 این جراح متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در پایان به اهمیت شیوه زندگی در جوانی و تاثیرات آن در زمان پیری افراد اشاره کرد و گفت: افراد در جوانی باید به اندازه و به طور صحیح از بدن خود کار بکشند و از زندگی لذت ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha