رییس انجمن داروسازان آذربایجان‌غربی هشدار داد: امنیت اقتصادی داروسازان با تزلزل مواجه است.

دکتر حسن کلامی، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: با توجه به اینکه تعیین قیمت دارو و سود حاصل از فروش آن در اختیار دولت است و تاکنون قیمت فروش دارو به صورت سوبسیدی اعمال شده، درآمد داروسازان نیز به صورت سوبسیدی محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: تامین هزینه محل کار و هزینه زندگی داروساز با نرخ آزاد، با فروش داروی سوبسیدی مغایرت داشته، هزینه زندگی داروساز را پوشش نمی‌دهد.

وی با تاکید بر اهمیت تامین امنیت اقتصادی داروسازان به تبع نقش حیاتی آنها در تامین سلامت جامعه، خاطرنشان کرد: در این راستا دارو باید به قیمت واقعی و بدون سوبسید در داروخانه‌ها عرضه شود و با اختصاص سوبسید به سازمان‌های بیمه‌گر و حمایت از این سازمان‌ها، نه تنها مصرف غیراصولی دارو کاهش می‌یابد، بلکه جلوی قاچاق دارو نیز گرفته می‌شود.

دکتر کلامی نقش سازمان‌های بیمه‌گر در ایجاد امنیت درمانی در کشور را با تکیه بر افزایش نقش حمایتی از بیمار، مهم قلمداد کرد و افزود: در حال حاضر تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر غیرمنطقی و ناقص است؛ به طوری که بیمار با مراجعه به واحدهای درمانی و داروخانه‌ها تا80 درصد هزینه درمانی را متحمل می‌شود.

رییس انجمن داروسازان آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه بیش‌از 8 هزار فقره دفترچه بیمه اضافی در دست مردم استان وجود دارد، افزود: بی‌سامانی و عدم هماهنگی سازمان‌های بیمه‌کننده نه تنها بر این مشکل دامن می‌زند، بلکه باعث مصرف غیراصولی و زیاد دارو و عدم وجود آمار دقیق از تعداد بیمه‌شدگان سازمان‌های بیمه‌گر مختلف شده است.

وی ایجاد بیمه واحد همگانی که کل مردم را تحت پوشش قرار داده، بیمه‌های متعدد تحت نظارت و مدیریت بیمه واحد اداره شوند را، راهکار جلوگیری از بی‌برنامگی و عدم هماهنگی سازمان‌های بیمه‌گر مطرح کرد و افزود: این امر باعث مشخص شدن آمار جمعیتی بیمه‌شدگان شده و سرانه درمان نیز بر حسب این سیستم تصویب می‌شود و همچنین ایجاد این سیستم کنترل عناصر سوءاستفاده کننده، توسط سازمان‌های بیمه‌گر را تسهیل می‌كند.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد داروهای تولیدی در داخل کشور مصرف شده که بیش از 65 درصد مواد اولیه آنها از خارج کشور تهیه می‌شود، خوکفایی در بخش تولید مواد اولیه دارویی را مهم قلمداد کرد و مدعی شد: متاسفانه شبكه‌های مافیای داخلی و خارجی با توسل بر اهداف سودجویانه خود مانع از تولید اقتصادی مواد اولیه دارویی در داخل کشور می‌شوند.

دکتر کلامی، مصرف خودسرانه دارو در کشور را از معضلات اساسی حوزه بهداشت و درمان در کشور عنوان کرد و افزود: مسائلی همچون امنیت اقتصادی مردم، فقر مالی و فرهنگ غلط استفاده از دارو و عدم تامین امنیت بیمه‌ای توسط شرکت‌های بیمه‌گر، باعث افزایش مصرف خودسرانه دارو در کشور و رواج خوددرمانی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر 400 داروساز در سطح آذربایجان‌غربی مشغول فعالیت هستند که این تعداد با توجه به نیاز استان کافی نبوده و با کمبود داروساز مخصوصا در مناطق محروم مواجه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha