چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 121391

متخصص پوست و مو خال‌ها را به دو بخش رنگ‌ دانه‌ای و رگ‌دانه‌ای تقسیم کرد و گفت: خال‌ها در صورتی دردناک می‌شوند که عفونت کرده باشند‌.

سلامت نیوز: متخصص پوست و مو خال‌ها را به دو بخش رنگ‌ دانه‌ای و رگ‌دانه‌ای تقسیم کرد و گفت: خال‌ها در صورتی دردناک می‌شوند که عفونت کرده باشند‌.

حبیب انصاری، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: خال یعنی افزایش سلول‌هایی از پوست بدن در نتیجه اختلال تکاملی که در گذر زمان افزایش پیدا می‌کنند و توده‌هایی تشکیل می‌دهند و بر اساس اندازه و وضعیت تقسیم بندی می‌شوند.

وی افزود: برخی خال‌ها مربوط به سلو‌ل‌های رنگ‌ساز بدن است که به چند نوع تقسیم می‌شود و علت‌شان مشخص نیست؛ یک نوع از این خال‌ها پس از تولد در صورت و بدن ظاهر می‌شود و در ابتدا به اندازه سکه است ولی با افزایش حجم بدن وسعت پیدا می‌کند ولی به مکان دیگری سرایت نمی‌کند و انتقال نمی‌یابد.

انصاری گفت: این نوع خال‌ها ممکن است یک یا چند عدد و رنگی باشد و در مکان‌های مختلف خود را نشان دهند اما معمولاً به رنگهای تیره هستند مانند رنگ‌های قهوه‌ای که دربدن بروز می‌کند.

این متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد: نوع دیگر خال‌های درشت و غول آسا هستند که حالت بزرگی دارد و گاهی به اندازه کف دست در بخش‌های مختلف بدن ظهور و بروز می‌کند و با بالارفتن سن پررنگ تر می‌شود و حالت ناصافی پیدا می‌کند و امکان دارد در طول زمان رشد موها در این نقاط بیشتر از سایر نقاط بدن باشد.

وی گفت: یک نوع از خال رنگی نیز وجود دارد که بسیار وسیع است و به لباس شنا معروف است یعنی طوری بدن را می پوشاند گویا فرد لباس شنا پوشیده است و گاهی تا حدی رنگی است که در زمان رشد موها موها پرپشت تر و مشکی تر هستند.

انصاری افزود: باید به خال‌هایی که منشا جنینی دارند و از ابتدا رشد می‌کنند دقت کرد و آنها را زیر نظر گرفت زیرا این خال‌ها با توجه به شکل به انواعی تقسیم می‌شوند برای مثال در یک نوع این خال‌ها قرینه نیست یعنی اگر از شکل را از وسط تا کنیم بر روی هم قرار نمی گیرند، نوع دیگر رنگ‌کناره‌ها یکنواخت نباشند یعنی حاشیه‌اش دالبری باشد و صاف نباشد.

این متخصص پوست تصریح کرد: نوع دیگر می‌تواند طیف رنگ در یک خال باشد یعنی از کم رنگی به پررنگی تغییر کند و نوع دیگر افزایش قطر داشته باشد قطرش افرایش پیدا کند.

وی گفت: باید به این علامت‌ها و نوع خال‌ها دقت کرد و تحت نظر داشت بخصوص آن‌هایی که غول مانند هستند زیرا باید با نمونه برداری بتوان تشخیص داد چه سلول‌هایی درحال مشکل سازی هستند.

انصاری افزود: خال‌های رگ‌های عروقی نوع دیگر خال است یعنی در بخشی از بدن رگ‌ها افزایش پیدا می‌کند که بر اساس اندازه و شکل به انواع مختلف تقسیم می‌شود که یک نوعشان سطحی و به رنگ صورتی هستند که در صورت و بدن بخصوص در پشت گردن بروز می‌کند که خود به دو نوع تقسیم می‌شوند.

این متخصص پوست ومو خاطرنشان کرد: یک نوع این خال‌ها خال تولد نامیده می‌شود که در طول زمان معمولاً از بین می‌رود یا اینکه نشانه‌های کوچکی بر جای می‌گذارد و نوع دیگر از این خال‌ها به مرور زمان پررنگ و کم‌رنگ می‌شوند و با لیزر و درمان‌هایی از بین می‌روند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha