نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کمبود ویتامین «D» خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

معصومه ایمانی پور عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با  ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب افزود: ارتباط سطح پائین ویتامین D و ابتلا به بیماری‌هایی مانند استئوپروز در تحقیقات قبلی ثابت شده است اما در مطالعات اخیر مشخص شده که کمبود ویتامین D باعث بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

وی در توضیح علت بروز آن گفت: در بافت‌های مختلف بدن از جمله عضلات صاف (مانند عضلات جدار دستگاه گوارش) و بافت آندوتلیوم قلب (بافت پوشاننده سطح داخلی قلب)، گیرنده‌هایی وجود دارد که اجازه می‌دهند ویتامین D به سلول وارد شود و در صورت کمبود این ویتامین شاهد افزایش فشارخون و مشکلات قلبی هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین براساس مطالعات گذشته‌نگر مشخص شد که میزان ابتلا به فشارخون بالا و مشکلات قلبی عروقی در افرادی که دور از خط استوا زندگی کرده و کمتر در معرض نور خورشید هستند بیشتر است که البته این نتایج، افق جدیدی را برای تجویز رژیم های تکمیل ویتامین D به منظور پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی نمایان می‌سازد.

ایمانی پور یادآور شد: امیدواریم با مطالعه و تحقیق بیشتر در آینده ای نه چندان دور شاهد پیشگیری و کاهش بیماری‌های قلبی عروقی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha